Dice jobber for tiden med den siste finpussen på Battlefield 4 som skal slippes i slutten av denne måneden, men det stopper dem ikke fra å ville mer. Nå sier de seg interesserte i å utvikle spill til Linux, og mener at det kun kreves ett skikkelig bra spill for å gjøre plattformen populær. I en samtale med Polygon sa Lars Gustavsson at Halo egenhendig løftet Xbox, og at det det samme kan skje med Linux.
- Det var bare Halo som måtte til for å sparke igang Xbox. Vanligvis trenger man bare ett bra program eller spill for at folk skal være villig til å prøve. Det er eksempelvis ikke vanskelig å skaffe seg Linux, og med rett motivasjon er det lett å prøve plattformen.
- Jeg tror at dagens forbrukere ønsker at alt skal være enkelt og tilgjengelig, så man må overbevise folk om at dette er noe som passer inn i dagliglivet deres.
Gustavsson mener at Valves SteamOS kommer til å gjøre det enklere for indieutviklere, samtidig som det vil forandre måten vi bruker spill.
- Jeg synes det er veldig spennende at spillerne får nye måter å skaffe seg og oppleve spill på. Det eneste jeg er sikker på, er at hvordan vi spiller kommer til å være veldig forandret om fem til ti år.
- Jeg tror og håper at konkurransen vil bety en bedre opplevelse for kunden. Jeg mener at konkurranse er sunt. Jeg tror mulighetene er mange, og at indieutviklerne kan gi ut spillene sine på Linux selv om publikummet ikke er så stort per i dag.
Valves egenutviklede operativsystem SteamOS er Linux-basert, Sveriges store Minecraft-skaper (Notch) har tidligere uttrykt at han er kritisk til Windows, og nå viser også Dice interesse for plattformen. Kanskje vil vi se et forandring i maktbalansen innen operativsystem om noen år?