I lys av utsettelsen av storspill som Watch Dogs, The Crew og Driveclub (utsettelser de så absolutt forstår seg på), har svenske Dice innrømmet at de lenge vurderte å utsette Playstation 4- og Xbox One-versjonene av Battlefield 4.
Disse utgavene skal fortsatt slippes sammen med de respektive konsollene (PS4-versjonen kommer 29. november, Xbox One-versjonen i 2014 (i Norge)), men det har åpenbart vært en tøff jobb å gjøre dette til en realitet:
- Vi har markedsført Battlefield 4 aggresivt, og vi ønsket virkelig å lansere spillet sammen med next gen-konsollene. Det folk ikke skjønner, er hvor vanskelig dette faktisk er. Å utvikle et spill samtidig som maskinvaren det skal kjøre på også er i utvikling, kommenterer hovedprodusent Patrick Bach til Games Industry.
- Vi har slitt endel med endringene vi har sett i maskinvaren, og når begge parter må gjøre endringer havner man på etterskudd. Alt er komplisert, og Battlefield er i seg selv et komplisert spill å lage. Vi visste selv at vi hadde en tøff oppgave foran oss, men vi har fått inntrykk av at mange utenfor tror utvikling av lanseringstitler er lett. Det er det ikke. [...] Heldigvis har vi hatt et sabla dyktig team som har jobbet med spillet parallelt med utviklingen av de nye konsollene. Likevel ser vi at enkelte av next gen-spillene som kommer ikke er helt der de kunne vært dersom utviklerne ikke hadde trengt å forholde seg til disse problemstillingene, avslutter Bach.
Versjonene av Battlefield 4 til PC og dagens konsoller slippes for øvrig den 31. oktober.