Hvis du spør en gjennomsnittlig gamer er de fleste enige om én ting. lanseringen av SimCity tidligere i år var et eneste stor rot. Det tok flere uker før serverne nådde kapasiteten som var nødvendig, og debatten om hvorvidt spillet faktisk burde kreve en konstant internettforbindelse pågår fortsatt mange steder.
Som om ikke det var nok har den problematiske lanseringen sikret Electronic Arts og Maxis en pris de neppe har gått og ventet på. Mer bestemt har de blitt tildelt en Shonky-pris, som er en pris som deles ut i Australia til spill og bedrifter som anses for å være uærlige, eller rett og slett dårlige.
Hos den australske nettsiden Choice.com.au begrunnes prisen på følgende vis:
- Earlier this year, when EA (Electronic Arts) released the latest version of its highly popular SimCity computer game around the world, the game was plagued with server issues that made it almost unplayable, sending unhappy gamers to their phones for tech support.
Australian gamers, however, were even more unhappy when they discovered that the telephone support line was a 1900 number attracting a $2.48 per minute fee. That's right - after forking out up to $100 for the game, you're then expected to cough up for after-sales support that's normally free - as it should be. And this shonkosity is even worse when you consider it's their fault you're ringing in the first place!
Synes du de fortjener prisen?