Det har gått over ti måneder siden lanseringen av SimCity, og først denne uken ble det bekreftet at offline-modusen fansen har drømt om blir en realitet.
Det betyr imidlertid ikke at offline-modusen er noe de har slengt sammen de siste ukene. Snarere tvert imot skal de ha startet dette arbeidet for over seks måneder siden.
Det kommer frem av den offisielle SimCity-bloggen:
- By the time we're finished we will have spent over 6 ½ months working to write and rewrite core parts of the game to get this to work. Even things that seem trivial, like the way that cities are saved and loaded, had to be completely reworked in order to make this feature function correctly, skriver Lead Engineer Simon Fox.
Forklaringen stemmer overrens med påstandene vi hørte ved lanseringen, da utviklerne forklarte at SimCity på det daværende tidspunktet ikke ville fungere som det skulle uten en internettforbindelse:
- SimCity was written to rely on the servers. The game routinely pings the servers for critical pieces of data (region status, workers, trading etc.) and it relies on that information to keep the simulation moving. This meant rewriting the entire system, which previously existed in Java, and putting it into C++, avslutter Fox.
Om vi også kan forvente større byer en gang i fremtiden, er fortsatt uvisst.