Playstation 4 og Xbox One er bare et halvt år gamle, og sistnevnte konsoll har ikke engang rukket å bli lansert her i Norge ennå. Likevel er tyske Crytek allerede bekymret for fremtiden, da konsollene rett og slett ikke er kraftige nok for dem allerede nå.
Det kommer frem av et intervju hos Gaming Bolt, der Sean Tracy (US Engine Business Development Manager) påpeker at 8 GB med RAM ikke vil være tilstrekkelig med tiden. Faktisk sliter allerede Crytek med å få minnet til å strekke til, og de er sikre på at dette kommer til å bli en flaskehals for utviklere denne generasjonen:
- I would have to agree with the viewpoint that 8 gigs can easily be filled up, but also keep in mind that developers don't necessarily even have access to all 8 gigs of it. For example the Xbox One retains some of the RAM for OS purposes. Since technology, as Ray Kurweil states, progresses exponentially, we will soon find that the computational requirements of games will quickly hit the ceiling of a few gigs of ram. We already had to manage quite intensely our memory usage throughout Ryse and this will be one of the limiting factors surely in this generation, forklarer Tracy.
Har Tracy et poeng, eller burde Crytek innse at hovedproblemet med Ryse ikke var grafikken?