Ubisoft har åpenbart innsett potensialet til grafikkmotoren UbiArt Framework, som de brukte både til de to siste Rayman-spillene (Rayman Origins og Rayman Legends) samt Valiant Hearts: The Great War og Child of Light Alle fire er aldeles nydelige spill, og sistnevnte ble utviklet under ledelse av Patrick Plourde, som også var kreativ leder for Far Cry 3. Under GameON: Finance-messen i Totonto nylig kunne Plourde avsløre at Child of Light ble en såpass stor suksess at en oppfølger ikke er noen umulighet:
- It's not as profitable as Assassin's Creed is profitable, but it's profitable enough that we would have been able to fund a sequel. Or if it had been my company, I would be driving a Ferrari and doing donuts, kommenterte Plourde ifølge GamesIndustry.biz.
Spillets budsjett lå på "et par millioner" og lønn til de ansatte utgjorde størsteparten av utgiftene. Totalt er Child of Light nå lansert til seks forskjellige formater, men på det meste var likevel bare 40 personer involvert i utviklingen. Til sammenligning jobber hundrevis av folk med de ulike Assassin's Creed-spillene.
Om det virkelig kommer en oppfølger gjenstår å se, men det virker som Ubisoft har sett verdien i å stole på sine kreative ansatte, og gi dem muligheten til å realiserer drømmene sine. Eller som Plourde avsluttet:
- I didn't want to make Far Cry 3, but they said, "Pat, if you do that and help build that brand, we're going to give you a free shot at whatever game you want to make".