Norsk
Gamereactor
nyheter

- Nintendo forstår seg ikke på moderne spilling

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter at han forlot Nintendo i august 2014 har Dan Adelman vært veldig kritisk til den japanske spillgiganten. Kun få dager etter at han sluttet gikk han ut og sa at han synes Wii U-navnet er forferdelig, og siden den gang har ballen fortsatt å rulle. Nå har Adelman blitt intervjuet av Dromble, og der har han uttalt seg om Nintendos hierarki, online-satsning, synet på indiespill med mer.

Adelman, som var kjent som Indie Guy hos Nintendo, mener at selskapet trenger å forbedre relasjonene til indiescenen og at de "need to invest and absorb some of the risk for third parties who try to embrace the features of Nintendo platforms and help communicate to consumers which games are on par with Nintendo first party games in terms of quality."

Han sier også at han anser Nintendo for å være "very traditional, and very focused on hierarchy and group decision making". Ifølge Adelman fører det til "a culture where everyone is an advisor and no one is a decision maker - but almost everyone has veto power. Even Mr. Iwata is often loathe to make a decision that will alienate one of the executives in Japan.

The biggest risk is that at any step in that process, if someone flat out says no, the proposal is as good as dead. So in general, bolder ideas don't get through the process unless they originate at the top."

Dan Adelman forklarte hvordan han synes denne beslutningsprosessen og hierarkiet påvirker Nintendos syn på moderne spill:

"The most senior executives at the company cut their teeth during NES and Super NES days and do not really understand modern gaming, so adopting things like online gaming, account systems, friends lists, as well as understanding the rise of PC gaming has been very slow.

Ideas often get shut down prematurely just because some people with the power to veto an idea simply don't understand it.

There is very little reason to try and push these ideas. Risk taking is generally not really rewarded. Long-term loyalty is ultimately what gets rewarded, so the easiest path is simply to stay the course."

Dette er imidlertid kun utdrag, og det kan være verdt å lese hele intervjuet for å gjøre opp din egen mening om uttalelsene hans. Adelman maler i hvert fall ikke et spesielt flatterende bilde av Nintendo.

- Nintendo forstår seg ikke på moderne spilling


Loading next content