Det har vært mye diskusjon rundt den nedgraderte grafikken i The Witcher 3: Wild Hunt, i hvert fall sammenlignet med hvordan spillet ble presentert i 2013, noe utvikler CD Projekt Red også har sagt seg enige i.
Vanligvis skyldes slike nedgraderinger at konsollenes begrensede maskinkraft holder PC-versjonen tilbake når det gjelder grafikken, men det er også en god grunn til at spillene slippes til nettopp konsoll i tillegg til PC. I et intervju med utviklerens ene grunnlegger, Marcin Iwinski, forteller han at The Witcher 3 ikke hadde blitt så bra som det er i dag hvis det ikke hadde vært for at de slapp det til konsollene:
"If the consoles are not involved there is no Witcher 3 as it is. We can lay it out that simply. We just cannot afford it, because consoles allow us to go higher in terms of the possible or achievable sales; have a higher budget for the game, and invest it all into developing this huge, gigantic world. Developing only for the PC: yes, probably we could get more [in terms of graphics] as there would be nothing else - they would be so focused, like if we would develop only on Xbox One or PlayStation 4. But then we cannot afford such a game."
Som så mye annet handler det om penger. Hvis de hadde ekskludert konsollversjonen ville budsjettet vært mindre, og The Witcher 3: Wild Hunt ville blitt et mindre ambisiøst spill. Greit å ha i bakhodet neste gang du fordømmer de som finansierer spillopplevelsen din?