Selv om spillet er veldig pent på alle plattformer har grafikken til The Witcher 3: Wild Hunt vært en snakkis i etterkant av lanseringen den 19. mai. Det er nemlig ikke til å komme utenom at det visuelle har blitt kraftig nedjustert i det ferdige spillet sammenlignet med demonstrasjonene som ble vist i 2013 og 2014.
Nå har Eurogamers Digital Foundry satt sammen den trolig mest omfattende sammenligningen så langt, som viser hvor store forskjellene mellom demonstrasjonene og det ferdige spillet faktisk er. Samtidig spekulerer de i hvilke årsaker som ligger bak.
- So what actually happened? What's clear is that early on in development, The Witcher 3 underwent a massive overhaul to its core rendering technology in order to deliver on the developer's vision for a dynamic open world. The first mistake was showcasing its vision for the game before it was actually functioning - the studio simply didn't know if what it was showing was even possible, skriver Digital Foundry.
Sammenligningsvideoen er å finne på Youtube, og bildene fra Retail-utgaven er hentet fra PC-versjonen (ultra/1080p).