Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
nyheter

Undersøkelse: Grafikk og digitalisering er viktigst


Det er delte meninger om digitaliseringen av spill, men det er ikke tvil om at det digitale markedet virkelig øker i populæritet. De nyeste tallene hevder til og med at fysiske salg virkelig begynner å forsvinne.

NPD-gruppen og Entertainment Software Association har nemlig offentliggjort en lang liste med statistikker om spillmarkedet. Her finnes det mye interessant informasjon, og to interessante aspekter kommer opp på samme side.

Her ser vi altså at fysiske formater bare står for 26% av salget i statene, noe som betyr at digitale salg står for 74%. Vi skal selvsagt ikke glemme noen av aspektene som nok har påvirket disse tallene. For det første har de jo "bare" spurt 4000 husholdninger. For det andre må det bemerkes at både PC- og mobil-markedet nesten utelukkende er digitalt, og dermed påvirke tallene ganske kraftig. Det stadig økende fokuset på utvidelser og mikrotransaksjoner har uten tvil også satt sitt preg på undersøkelsen. Uansett synes vi det er ganske interessant å se hvordan prosentandelen virkelig har endret seg i løpet av de siste årene.

Samtidig har vi oversikten over hva som er viktigst når folk kjøper spill. Debatten om grafikk eller gameplay er viktigst har gått siden tidenes morgen, men undersøkelsen viser at det helt klart er mange som fortsatt fokuserer mest på førstnevnte. Vi ser også til en viss grad hvorfor utgivere stadig fokusere på oppfølgere siden kjennskap til varemerket havner såpass høyt oppe på listen. Her i gården setter vi dog et lite spørsmålstegn ved at de tydeligvis ikke har hatt et eget punkt for gameplay. Det kan hende de betrakter dette som premiss, men kanskje flere av de spurte også var usikker på dette. Igjen finner vi det uansett interessant å se hvordan de ulike aspektene måler seg opp mot hverandre. Grafikk foran pris er for eksempel noe som overrasket oss litt.

Utenom disse detaljene synes vi også det er interessant at undersøkelsen hevder:

• Gjennomsnittsalderen på folk som spiller er 35 år.

• Det er betraktelig flere kvinner over 18 år som spiller videospill enn det er gutter under 18 år som gjør det.

• Over 90% av de som har kjøpt et Virtual Reality-headset er fornøyd med kjøpet.

Du kan finne mer informasjon om hvor mange som spiller med samboerene sine, hvor mange foreldre som forstår aldersmerkingene, og mye mer i listen vi lenker til øverst i saken.

Er du klar for et heldigitalt marked, og hva prioriterer du når du vurderer et kjøp? Hvilke andre detaljer synes du var interessante?

Dette er en annonse: