Man kan vel trygt si at de aller fleste synes Sniper Ghost Warrior 3 ikke levde opp forventningene. Ekstremt lange lastetider, en haug med tekniske problemer, og en rekke andre ting har ført til noen ganske labre salgstall for CI Games sitt nyeste spill. Nå kan utviklerne fortelle hva som gikk galt.
I en pressemelding sier de rett og slett at satset for stort, og at det relativt lille studioet ikke kunne klare å leve opp til drømmene sine med tiden de hadde.
"Da vi startet utviklingen av SGW3 bestemte vi oss for å gå for en relativt stor skala med å blant annet gjøre det "open world". Nå innser vi at dette var for ambisiøst sett sammen hva vi kunne klart å skape innen rimelig tid. Vi beregnet enkelt og greit feil med tanke på hvor mange vi er og den originale tidsbegresningen vi hadde. Med å gjøre spillet AAA tok vi det samtidig vekk fra det som kunne gjort det bra. I stedet brukte vi for mange krefter på å bli som andre AAA-spill når det kommer til produksjonsverdi og mekanikker. Det var en stor tabbe. "
Studioet sin CEO, Marek Tymiński, forteller videre at de ikke kommer til å satse på å gjøre alle spillene sine AAA lenger, men i stedet bare fokusere på ting de vet de kan. Tymiński kan avsløre at de allerede jobber med et nytt taktisk skytespill, og at dette fokuserer mer på enkeltstående mekanikker, spennende gameplay, og gripende oppdrag som ikke går i "open world"-fellene. Dette skal bli mer taktisk enn Sniper Ghost Warrior 3, noe han tror er et av studioet styrker. Utover det kan han bekrefte at de fortsatt jobber med Lords of the Fallen 2, men ønsker ikke å si mer enn det.
Hva synes du om spillet?