Et av ankepunktene enkelte har mot Middle-earth: Shadow of Mordor er at det blir veldig lite å gjøre mot slutten av spillet. Mange av områdene er tømt for fiender, og man kan ikke lenger ta på seg utfordringer. Dette har Monolith tenkt å gjøre noe med i Middle-earth: Shadow of War.
Eurogamer kan fortelle at det vil starte en slags minihistorie så snart du har "fullført" hovedhistorien. Da starter det som heter Shadow Wars. Her vil Sauron sine undersåtter prøve å vinne tilbake alle festningene du har erobret. Disse angrepene vil foregå over flere sekvenser, og bli stadig vanskeligere.
Enkelt og greit kan man si at rollene har blitt byttet om fra det man har gjort i spillet tidligere. Nå er det du som må klare å beholde alle punktene i festningen uten å dø, samtidig som du må drepe alle Warchiefene som angriper hver runde. Lykkes du vil det etter hvert kom en ny runde fiender. Om du derimot mislykkes overtar Sauron sin hær kontrollen, og dermed må du vinne festningent tilbake.
Høres dette veldig repeterende ut i lengden? Frykt ei. Som sagt er dette bare en slags minihistorie hvor det handler om å beholde festninger over et viss antall runder. Klarer du dette vil du få den "ekte" slutten som på en eller annen måte har en sammenheng med historien vi finner i bøkene. Akkurat hvordan det fungerer skal det bli interessant å se. Uansett får vi i alle fall mer å gjøre selv etter å ha erobret alt som kan erobres.
Høres dette ut som en fin løsning på de avsluttende delene av spillet?