Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

BATTLEFIELD 2142

Istid, befolkningskrise og en ny verdenskrig. Vi forteller deg alt om Digital Illusions neste epoke i Battlefield-serien.

  • Tekst: David Fukamachi Regnfors

Spol frem til år 2015. Til tross for mangeårige advarsler fra klimaeksperter står verden uforberedt når pol-isene plutselig begynner å smelte. Jorden som står tilbake kan bare huse rundt tre milliarder mennesker, jordens befolkning har akkurat passert ti og en ny istid er et faktum. Enkel matematikk - uløselig ligning. Globalt kaos bryter ut når hver enkelt nasjon på hele den nordlige halvkulen begir seg sørover i et desperat forsøk på å okkupere beboelig mark for sine innbyggere. Stater splittes, oppløses og går inn i multinasjonale fraksjoner, alt for å karre til seg så mye land som mulig. Årene går, og isen kryper stadig lenger sørover. Til slutt har den lagt hele Nord-Europa under seg, og bare Middelhavsområdet samt en del av Nord-Afrika er ennå beboelig. Kampen om territorier hardner til, de våpentekniske fremskrittene tar kvantesprang på kort tid og krigsinnsatsen økes. Det handler ikke lenger om nasjonal stolthet eller økonomisk vinning - det er liv eller død. Det er i denne verdenen Digital Illusions ønsker oss velkomne. Dette er fremtiden. Dette er Battlefield 2142.

Etter en stund med spekulasjoner og rykter ble Gamereactor invitert på besøk til Digital Illusions i mars hvor vi fikk se den seneste versjonen av deres ufattelig populære online-skyteserie. Til forskjell fra tidligere titler handler ikke Battlefield 2142 om slagmarker som var eller er - det handler om en slagmark som vil komme. Produsent Markus Nilsson forteller at det første steget i prosessen var å finne et troverdig scenario; hva vil drive menneskene ut i krig i fremtiden? I tidligere spill var disse motivasjonene allerede gitte, da de alle var basert på eksisterende konflikter. I dette spillet fikk teamet jobbe hardt med å finne en troverdig bakgrunn som føltes relevant uten å være overdrevet. Man lekte en del med tanker om månelandinger og utenomjordiske vesener, men forkastet dem til fordel for istidsscenariet. Og jeg kan ikke annet enn å applaudere. Sjelden har en fremtidsvisjon vært så skremmende, og samtidig så troverdig.

I bunnen ligger samme spillmotor i Battlefield 2142 som i Battlefield 2, og vi kan altså forvente oss et spill som oppfører seg omtrent likt grafikk- og fysikkmessig. Likevel innebærer fremtidsscenariet av naturlige årsaker et helt annet oppsett av våpen og kjøretøy, noe som også tvinger teamet til å modifisere motoren for å klare de nye forutsetningene. En av nyhetene er den såkalte EMP - elektromagnetisk puls - et defensivt våpen som slår ut elektronisk utstyr. I den fremtidige krigføringen er datamaskiner og kretser til stede praktisk talt overalt, fra tanks til soldathjelmer, og muligheten for å forstyrre eller til og med slå ut sine motstandere er vel så viktig som tradisjonelle geværer og bomber. En annen nyhet er optisk kamuflasje. Visse soldater og kjøretøy kan gjøre seg nesten usynlige i kortere perioder, og slik kan man smyge fremover og gi fienden en meget ubehagelig overraskelse. For å kontre dette finnes også utrustning som oppdager kamuflerte enheter, noe som er et aspekt av krigføring man ikke har sett før i Battlefield-serien.

Til tross for at slagmarken ligger nesten 150 år frem i tid har Digital Illusions styrt litt unna laserstråler, teleporteringsmaskiner og annen rendyrket science fiction. Markus forteller hvilken utfordring det er for teamet å skape våpen og kjøretøy ut i fra egne ideer i stedet for slavisk å følge virkelige design. Man prøver å få alt til å bli så troverdig som mulig, samtidig som man kombinerer det med spillbarhet og spillglede. Et kroneksempel er mechen, den vertikalt spaserende tanksen. Det ble klart på et tidlig stadium at den skulle være med, fordi den er så utrolig fet og generelt fremtidsaktig. Lenge hadde man likevel problemer med hvordan den skulle gis en troverdig plass i sammenhengen. Jeg mener, hvor praktisk er det egentlig å ha en stor koloss som stabber rundt på to bein? Løsningen ble å gjøre mechen til en rendyrket maskin for strid i bebygd område. Der har den et klart fortrinn i forhold til vanlige tanks da den kan manøvreres gjennom ruiner og over husvegger, og på den måten bevege seg mye smidigere. Et annet eksempel er APCen. Tungt pansret og dessuten utrustet med doble EMP-kanoner gjør frontalangrep ganske meningsløse mot denne boksen av metall. Motstandersiden har i stedet tilgang på en spesiell trykkbølgemine. Minen gjør ikke nevneverdig skade, men trykkbølgen er kraftig nok til å velte APCen over på rygg. Der eksponeres kjøretøyets akilleshæl - det tynne understellet - og det er fritt frem for å fleske til.

Som spiller står valget mellom en europeisk union og en asiatisk koalisjon. Begge har dog tilgang på kjappe, jeeplignende kjøretøy, APCer, mechs, panservogner, svevehelikopter og så videre. Til fots innebærer Battlefield 2142 en betydelig forandring. Man har redusert antall våpengrener fra syv til fire. Tanken har vært å gi spilleren færre muligheter, men samtidig øke valgfriheten innenfor disse. Det kommer alltid til å finnes flere måter å takle hver situasjon på, uansett om du er en Assault, Recon, Anti-vehicle eller Support. Spontant stiller jeg meg spørrende til en slik forandring og det den kan innebære for lagspillet, men fortsatt er det for tidlig å konkludere med et ja eller nei. Ute på slagmarken føles det meste fortsatt ganske kjent. Vi var rundt ti journalister som ble kastet inn midt i et meget lukrativt kvartal i Minsk, og fikk kjenne på våpen og kjøretøy anno 2142. Den tidlige versjonen imponerte ikke grafisk, men spillmessig fløt alt fint. På ønskelisten står flere nye innslag som interaktive miljøer eller dynamisk kjøretøyskade - det jeg fikk se føltes ikke helt så nyskapende som jeg skulle ønske. Vi kan likevel regne med at svenskene har flere ess igjen i ermet, og at de drar dem frem før release i høst.

På vei hjem fra visningen kjørte jeg gjennom tungt snødrev, og så fort jeg stakk hodet utenfor bilen så kom vinden og minusgradene og pisket meg i ansiktet selv om kalenderen faktisk viste vår. Tanken på at en istid faktisk kunne være i anmarsj fikk meg til å gyse og lengte etter litt ekstra mai-varme og E3-messe.

Dette er en annonse:
Dette er en annonse:
Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142
Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142
Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142Battlefield 2142
Dette er en annonse: