Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed

Assassin's Creed

Ubisoft blander Prince of Persia med Splinter Cell og sandkasse-mentaliteten fra Grand Theft Auto. Vi har tatt en nærmere titt på utviklerens neste store tittel!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ordet assassin kommer fra sekten Hashshashin som fantes i midtøsten fra rundt år 1090 til et stykke ut på trettenhundretallet. Navnet skal enten komme fra grunnleggeren Hassan eller være nedsettende og bygge på at de brukte hasj, noe som riktignok ikke er særlig sannsynlig. Uansett hva som var grunnen var assasinerne fryktet for sin hengivenhet og yrkesetikk. Og yrket var, naturligvis, snikmord med politiske motiver, derav ordets moderne betydning.

I Assasin's Creed henter Ubisoft fram fortellingen om dette mystiske folket og deres påvirkning på verdenshistorien. Vi følger Altaïr, en ung assasiner som havner midt i en konspirasjon som kommer til å avgjøre fremtiden for hans folk. Spillets handling er lagt til sommeren 1191, mot slutten av det tredje kristne korstoget til Jerusalem. Richard Løvehjerte og hans motstander Saladin kjemper om makta, og samtidig prøver assasinerne å stake ut en fremtid i denne kaotiske tiden.

Som du skjønner er Assassin's Creed godt forankret i historien, til forskjell fra utviklernes forrige spill, Prince of Persia. Selv om de grunnleggende elementene kan se liknende ut kunne de to spillene egentlig ikke være mer forskjellige. Der prinsen fulgte en forhåndsbestemt bane har Altaïr en hel verden å utnytte. Hvert hus, hvert tak og hver avsats er bare et potensielt stigtrinn på vei mot målet. Tenk deg Thief-spillene blandet med Grand Theft Auto, så kommer du litt nærmere.

Det er heller ingen sverdfeller, roterende sagblader eller andre lite troverdige feller. Altaïrs hindre ligger først og fremst i folkemassenes naturlige oppførsel. Å ta seg fram til sitt mål er relativt enkelt, og ofte kan man helt enkelt spasere gjennom folkehavet for å komme seg innpå målet sitt. Altaïr bruker bare kniv til å utføre oppdragene, men så er han også veldig flink til å bruke den. Tross sitt yrke er han ikke ond - han tar seg ofte tid til å ta farvel med sitt offer på en ærerik måte før han begir seg i vei. Men når ofret er nedlagt har det hele blitt mye vanskeligere. Når folkemassene er i panikk kan det bli umulig å ta seg fram. Folk kan til og med forsøke å stoppe han aktivt, samtidig som vakter beinflyr etter han. Da gjelder det å utnytte all sin list. Kanskje er det enklest å klatre opp på et hus og rømme over takene, men husk at vaktene nesten er like smidige som deg, og de kan følge etter. Kanskje kan du forsøke å slåss, men Assassin's Creed er realistisk, så ett realt hugg kan fort sette en stopper for din karriere. Å stikke av inn i et smug kan være en løsning, men treffer du på noen som ikke liker deg kan du havne i enda mer trøbbel. Takket være spillets avanserte kunstige intelligens kan det lønne seg å utføre sideoppdrag for å vinne befolkningens støtte og dermed få uventet hjelp, som da vi fikk se Altaïr i sin hvite drakt gjemme seg blant hvitkledde munker. Men det innebærer også at du ikke kan gjøre hva som helst: Hvis du begynner å klatre opp på tak kan du regne med at folk stopper for å se, og dermed gir deg uønsket oppmerksomhet.

Dette er en annonse:

Mottoet for assasinerne og for selve spillet har vært "ingenting er sant, alt er tillatt". Med dette i tankene kan vi vente oss både en spennende handling og en spennende verden å utforske helt på egen hånd. I mars neste år skal spillet slippes til Playstation 3, men skal vi dømme etter Ubisofts tidligere spill så kommer det nok til å dukke opp til Xbox 360 og pc senere på året, uten at det er bekreftet enda.

Assassin's Creed er, etter hva vi har sett så langt, et storslagent epos under utvikling av et brilliant studio. Et spill som blander imponerende action og intuitiv kontroll med en historisk troverdighet som får store deler av redaksjonen til nesten å gjøre på seg av glede. Vi kommer til å følge Altaïrs historie med veldig stor interesse i fremover, stol på det ...

Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed

Relaterte tekster

Assassin's CreedScore

Assassin's Creed

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Leiemorderen Altair er tilbake på PC. Vi tar nok en gang på oss den hvite kappen, og gjør oss klar for å drepe.

Assassin's CreedScore

Assassin's Creed

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tanggaard

Midtøstens fremste leiemorder viser hvordan man skal rydde opp i verdens tøffeste nabolag. Les anmeldelsen innenfor.



Loading next content