Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

WARHAMMER ONLINE: AGE OF RECKONING

Warhammer tar opp kampen mot Blizzards enorme onlineverden og om spillet klarer det, blir i alle spennede å se. For det var har sett er i alle fall lovende.

  • Tekst: Sebastian Lind

Electronic Arts liker ikke å havne i bakevja, og etter World of Warcrafts fremgang var det logisk at man kjøpte onlinespill-utvikleren Mythic, mest kjent for Dark Age of Camelot. Gamereactor dro til San Francisco for å finne ut mer om Mythics første spill under EAs flagg - Warhammer Online: Age of Reckoning.

Warhammer Online: Age of Reckoning er naturligvis basert på det ufattelig populære figurspillet som for en uinnvidd ser mest ut som en avansert krigslek for voksne barn. Spillet utspiller seg i den Tolkienluktende versjonen av Warhammer-universet og kaster spilleren inn i en krigsherjet verden som deles mellom to allianser - The Order og Destruction. Akkurat som navnet antyder er dette et meget actionbetont onlinerollespill, der fokus ligger på storskala-kriger mellom ulike menneskelige spillere. Naturligvis finnes det også muligheter for strid mot datakontrollerte fiender, men det er i de spillerbaserte stridene Age of Reckoning viser seg fra sin beste side.

The Order er den gode alliansen som består av alver, dverger og mennesker. Destruction-alliansen på sin side inneholder orker, svartalver og kaostropper. Hver rase har fire ulike klasser som kan deles opp i enten offensive eller defensive klasseoppsett. Tommelfingerregelen i løpet av utviklingen har vært at hver rase minst skal ha én defensiv klasse, men for øvrig har utviklerne hos Mythic jobbet hardt for å skape særegenheter og gjøre de ulike rasene så unike som mulig. Alle raser har også en spesiell erkefiende på motsatt side. For eksempel slåss alvene mot svartalvene, dvergene mot orkene og så videre. I følge Mythic er også andre vesener som skogsalver, vampyrer, udøde og øgler påtenkte, og kan dukke opp i en eventuell ekspansjon.

Den grafiske stilen på Warhammer Online: Age of Reckoning følger figurspillet nesten slavisk. Akkurat som hjemme i stua er også figurene på dataskjermen av en veldig overdreven natur, slik at selv ikke en fantasyhater vil ha noen problemer med å skille en ork fra et troll. Spillere kan dessuten lage karakterene sine desto mer personlige da man også vil kunne pryde sitt alter ego med medaljonger og andre ting man plukker opp etter å ha beseiret andre spillere. En annen interessant ting i forhold til rollekarakteren er at man kan se på utseendet hvor erfaren den er. Orker blir for eksempel større når de går opp i nivå, mens dverger får lengre skjegg.

Warhammer Online: Age of Reckonings univers kan enklest beskrives som Tolkiens Midgard - dog betydelig mer voldelig og med en real dose svart humor. Omgivelsene er kalde og ødelagte, men samtidig vakre i all sin krigsherjede prakt. Warhammer-verdenen handler om en endeløs krig som aldri ser ut til å ende, og dette farger virkelig av på den unike verdenen der ennå urørt natur overlesses med ødelagte slott og en allmenn trist følelse.
Spillet handler om å kjempe, samle erfaringspoeng og bli sterkere. Men hva slags oppdrag møter man? Jo, det handler om fire grunnleggende typer. Et alternativ for de som ikke vil gå direkte til spillerstridene er de konfliktbaserte oppdragene der de to fienderasene kjemper mot hverandre for først å oppnå et bestemt mål. Ellers finnes det også vanlige oppdrag man automatisk får ved å besøke et nytt område. Gjennomfører man disse, belønnes alle allierte i området, noe som forhåpentligvis styrker samhørigheten med de andre spillerne. I den tredje typen oppdrag løper man rundt i forskjellige ærend - i klassisk rollespillstil. Gjennom å greie disse oppdragene kan man velge om man vil ha penger eller erfaring som belønning, og det finnes ofte flere ulike måter å gjennomføre et individuelt oppdrag av denne typen på. Den siste typen oppdrag kalles for "Christmas Quests" og er ganske enkelt oppdrag som er vanskelige å finne, men som gir en real belønning om du finner og gjennomfører dem. Så det gjelder å holde øya oppe!

Med nivåøkning får spillerne også tilgang på flere taktikker som brukes i løpet av kamper. Stridstaktikkene velger man før man begynner kampen, og desto sterkere man blir, desto flere og bedre taktikker får man til disposisjon. En ork-spiller kan for eksempel velge å bli enda sterkere, mens en magiker sannsynligvis vil restitueres kjapt etter å ha brukt magi. Alle områder for spillerstrider er godt merket, slik at man ikke risikerer å løpe inn i dem uforvarende. For å forhindre at for eksempel langdistanseskyttere ikke misbruker denne regelen har utviklerne ordnet det slik at man ikke er helt trygg i det øyeblikk man forlater et område for spillerstrid - det tar en liten stund.
Slagfeltene er delt opp i tre ulike områder; ett for hver side og i tillegg et nøytralt område i midten, der kampene begynner. Avhengig om man vinner eller taper skifter den nøytrale sonen eier, og når en side har tatt over det nøytrale området kan de fortsette inn mot fiendens sone. Beseires fienden også her, er det fullt mulig å marsjere mot fiendens slott for å kjempe om total dominans over området. Det er ennå ikke kjent akkurat hvilke fordeler spillerne vil få gjennom å ta over fiendens område, ei heller hvilken straff den tapende parten får dersom deres slott faller.

Det er ingen tvil om hvorfor EA kjøpte opp Mythic. Etter megahiten Blizzard fikk med World of Warcraft er det mange som vil ha en bit av det voksende markedet for onlinerollespill - men veldig få lykkes. Med et kjapt øyekast virker også Mythics kommende actionfest slående likt World of Warcraft, noe som neppe er tilfeldig. Av det vi har sett til nå virker det likevel som at man har lykkes i å ta det beste fra Blizzards megapopulære onlinerollespill, samtidig som de har tatt vare på den unike atmosfæren og de vanvittig frenetiske stridene som bare Warhammer kan diske opp med. EA har allerede mislykkes en del ganger på onlinespillmarkedet med spill som The Sims Online, Motor City Online og Earth & Beyond, men det ytterst lovende Warhammer Online: Age of Reckoning som slippes mot slutten av neste år har gode muligheter for å snu trenden.

Flere nyheter om spillet finner dere inn her

Dette er en annonse:
Dette er en annonse:
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Dette er en annonse: