Norsk
Gamereactor
forspill
Kane & Lynch: Dead Men

Kane & Lynch: Dead Men

IO Interactive har tidligere bevist sin klasse med Hitman-serien og Freedom Fighters, og Kane & Lynch ser ut til å kunne bli en ny suksess for danskene.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Du trenger ikke reise til den andre siden av kloden for å berikes åndelig, eller for de store opplevelsene. Du kan bli en erfaring rikere på neste gatehjørne. Naturligvis vil seks måneder som backpacker i India utvide horisonten for enhver vestlig borger, men veien til menneskelig utvikling kan like godt gå gjennom lokalsamfunnet. I spillenes verden hersker en lignende tendens. Det høres flott ut å bli invitert til det forjettede USA og møte folkene bak Gears of War, eller å dra til det neonbelyste Tokyo og høre gullkorn fra Miyamoto-munn, men bare 15 minutters gange fra Københavns Sentralstasjon bor en spillutvikler hvis flaggskip nyter stor respekt overalt, både i Japan og i USA. Med utsikt til vannet ved Islands Brygge arbeider IO Interactives folk, først og fremst kjent som teamet bak Freedom Fighters, nå i gang med Kane & Lynch: Dead Men.

Kane og Lynch er et usymmetrisk par med et anstrengt forhold innad. Kane er tidligere leiesoldat og har på grunn av sine gode talegaver arbeidet som forhandler i flere gisselsituasjoner. Han venter på dødsstraffen sin og har slått seg fullstendig til ro med sin skjebne. I løpet av en fangetransport møter han Lynch, som er i samme situasjon, en fyr uten fortid og medisinkrevende problemer av psykisk karakter. Forbryterorganisasjonen The Seven er grunnen til at fangetransporten aldri når sin destinasjon. En gruppe menn med hetter stopper og gjennomsøker transporten med en ting for øyet: å finne Kane, som The Seven har noe utestående med. Det har tidligere lykkes organisasjonen å kidnappe Kanes kone og datter, noe som etterlater Kane uten et eneste kort på hånden.
Lead Animator Martin Madsen starter med å slå fast at Kane og Lynch er lett tilgjengelig. Styringen er gjort enkel og kjemisk fri for innviklede knappekombinasjoner. Man skal kunne skjønne kontrollen og komme i gang med det samme. Til gjengjeld er historien kompleks, samtidig som den er hele spillets bindingsverk. Faktisk vil man ha problemer med å finne den røde tråden etter første nivå, forteller Martin, men det er en del av poenget. Spilleren får servert historien i små bruddstykker som etter hvert settes sammen til en sammenhengende fortelling. At valget har falt på denne formen for historiefortelling, lik den filmindustrien har brukt i årtier, er forståelig. Når man bygger opp et spill rundt en historie skal den også kunne holde spilleren fanget. Jeg forsto på Martin at historien ble til like fragmentarisk som den fortelles, og at mange medarbeidere hos IO Interactive kan kalle seg medforfatter i større eller mindre grad. I Kane & Lynch prøver IO å forene spillmessig enkelhet og plottmessig kompleksitet, en ikke så altfor vanlig kombinasjon i spillbransjen.

Gameplayets enkelhet lyste allerede gjennom i det første av to nivåer jeg så demonstrert. Kane, Lynch og to ekstra leiesoldater befant seg på taket av en skyskraper i Tokyo, utkledde som vinduspussere. I beste Sam Fisher-stil firte gruppen seg ned langs siden av bygningen til et stort lokale det et forretningsmøte var i full gang. Få sekunder etter at våpnene var trukket, ble møtelokalet forvandlet til en slagmark. Vinduer ble knust, røde dekorasjonsoppsett sprengt av bæresøyler, kontorstoler veltet og møtedeltakerne, som nå hadde trukket våpen, falt livløse om på det blanke gulvet en etter en. Skuddvekslingen demonstrert av IO har et meget omfattende fysikksystem.

I lokalet ved siden av ble montre med statuer av japanske soldater fra føydaltiden jevnet med jorden, og til slutt fikk gruppen fatt i en herr Moto og det som så ut som en attachéveske med verdifullt innhold. I løpet av hele den hektiske ildstriden beskjøt de tre AI-kontrollerte karakter fienden etter beste evne, nesten som Ding Chavez og hans SWAT-soldater. I følge Martin Madsen vil Kane & Lynch ikke kreve at spilleren tar samme taktiske hensyn som i Rainbow Six. Laget skal heller ses som en selvtenkende og alltid behjelpelig støtteenhet enn en gruppe vandrende sjakkbrikker. Det neste nivået, som kronologisk plasseres før ovennevnte, utspilte seg på en fasjonabel nattklubb. Kane og Lynch måtte brøyte seg gjennom hundrevis av gjester som svingte seg til den dansevennlige rytmen og det taktfaste diskolyset. Da Martin Madsens kollega hadde guidet både den halvskadde Kane med store arr i ansiktet og en brukket nese, samt den langhårede og minst like barske Lynch, bort fra dansegulvet, klubbet han ned en vakt, tok pistolen hans og banet seg vei til sjefens gemakker. Det er likestilling mellom kjønnene i IOs siste spill, for den kvinnelige sjefen fikk etter en kort samtale et slag over nakken. Deretter ble hun bakbundet og slengt opp på skulderen til Lynch. Deretter kom duoen i krangel, noe som vil være vanlig i spillet og sette stemningen fremover.

Dette er en annonse:

Hvis animasjonene av gjestene gjorde nattklubben livaktig på vei inn, gjorde de den enda mer levende på vei ut. Da klubbens vakter går til motangrep brer panikken seg på dansegulvet. Gjestene løper skrikende til høyre og venstre mens prosjektilene flyr tvers gjennom lokalet. Et varselskudd fra Kanes pistol får gjestene til å sette seg på huk, slik at vaktene lettere kan siktes inn. Perspektivet skifter fra tredjeperson til "over skulderen", og de gjenstående fiendene meies ned i en øredøvende kakofoni av musikk, skrik og pistolskudd.
Grafikkmotoren kan faktisk støtte opptil 1000 karakterer samtidig, forklarer Martin, men sier i samme åndedrag og med et glimt i øyet at det kun er en teoretisk mulighet som teamet ikke har noen planer om å utnytte - i hvert fall ikke i Kane & Lynch. Ideer som forskjellige typer granater og close combat-angrep som slag og spark - evt. "geværkolbe møter kjeve" - er akkurat nå på tegnebrettet, mens en samarbeidsmodus i splitscreen og en eller annen form for online-flerspiller allerede er klar. Vi ser frem til å få spillet i hendene når IO arbeider seg frem til beta-stadiet.

Flere nyheter om spillet finner du her

Kane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead Men
Kane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead Men
Kane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead Men

Relaterte tekster

Kane & Lynch: Dead MenScore

Kane & Lynch: Dead Men

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Det danske studioet IO Interactive som også stod bak Hitman-serien lager hensynsløs og Tarantino-inspirert action...



Loading next content