Norsk
Gamereactor
forspill
Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Når du har en av tidenes største Command & Conquer-fans i redaksjonen, og selskapet holder på med et nytt spill - hva gjør du da? Carl Thomas slo av en prat med utviklerne!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Command & Conquer-serien er en av veteranene i strategisjangeren. I snart tolv år har vi kommandert og erobret slagmarker i både Tiberium-universet, Red Alert-universet, og nå sist, i Generals. Jeg husker mitt første møte med Command & Conquer i 1995. Det var kompisen min Kissi som hadde fått det av morra si. De påfølgende ukene var jeg mer hos Kissi enn jeg var hjemme. Vi var like fascinerte begge to. Jeg husker fortsatt mange av mellomsekvensene helt klart. "So, you're the new addition to the Brotherhood. Well. I'm Seth. Just Seth. From God, to Kane, to Seth." Det føltes så ekte fordi det var virkelige mennesker i alle mellomsekvensene. Skuespillere. Et utrolig effetivt virkemiddel som suger deg rett inn i handlingen, og dette har etter hvert også blitt seriens kjennetegn. Og denne gangen lover EA mer historie enn noen gang.

Serien som definerte sjangeren er tilbake med Command & Conquer 3: Tiberium Wars, sier Executive Producer ved EAs studio i Los Angeles, Mike Verdu. Vi kombinerer raskt, flytende og morsomt gameplay med en ny måte å fortelle en historie på i et RTS-spill. Settingen er det det hele startet, i Tiberium-universet - med GDI, Brotherhood of NOD, Kane, og konflikten om Tiberium. For de uinnvidde, Tiberium er en slags radioaktiv krystall som vokser i bakken. Mennesker kan ikke oppholde seg i infiserte soner, det vil de ikke overleve. Når Command & Conquer 3: Tiberium Wars starter, er allerede mesteparten av jorden angrepet, og det sprer seg som "en radioaktiv istid", som EA selv kaller det. Fra gammelt av står konflikten mellom to fraksjoner. Global Defence Initiative er en slags fremtidsvariant av FN, og Brotherhood of NOD er ... ja, de slemme. Mike Verdu røper imidlertid at vi blir introdusert for en tredje side i dette kapittelet, "men det vil vi ikke si noe om helt enda", sier han.

Mike Verdu har en merittliste lenger enn langt, og siste prosjekt var Kampen om Midgard 2. Det kom også til Xbox 360, og høstet, noe overraskende, strålende kritikker. På papiret er det enklere å putte en veltepetter inn i en sparegris, men EALA klarte kunststykket å porte et strategispill til konsoll. Og nå gjør de det samme med Command & Conquer 3. "C&C 3 vil utvide RTS-sjangeren på Xbox 360, og bygge på det grunnlaget vi la med Kampen om Midgard 2", sier Verdu. EA lover for øvrig at spillet skal bli et av de mest robuste Live-titlene, med en jevn strøm av nedlastbart materiale. Store ord, og det liker vi.

I C&Cs karakteristiske mellomsekvenser er det alltid med et knippe halvkjente Hollywood-skuespillere, og denne gangen er intet unntak. Det er for eksempel flere kjente fjes fra Battlestar Galactica. Ellers kan jeg nevne Michael Ironside (som blant annet er stemmen til Sam Fisher), Josh Holloway (han som spiller Sawyer i Lost) og sist men ikke minst gladgutten Billy Dee Williams, kjent som Lando Calrissian fra Empire Strikes Back. "Jeg har ikke hatt det så gøy siden Star Wars!", skal Williams ha sagt under innspillingene, og vi håper selvsagt at vi kan si det samme når vi ser resultatet. Det er ikke vanskelig å merke at Mike Verdu har store ambisjoner når det gjelder enspilleropplevelsen. "Jeg er veldig begeistret for det arbeidet vi legger ned i singleplayerkampanjen", forteller han. "Vi vil belønne din spillestil i kampanjen, og la deg ta flere valg før og underveis i oppdraget, som fundamentalt vil endre hvordan det spilles. Historien er vevet inn i spillet på en måte som gir deg inntrykk av at det er historie absoultt overalt, ikke bare i cutscenes, men også i måten vi gir ut nye oppdrag underveis, radiosamtaler du overhører på slagmarken, og så videre. Historien vil strekke seg utover det vi dekker i spillet".

Dette er en annonse:

Spillmekanisk er det grunn til å tro at vi kommer til å kjenne oss igjen fra Kampen om Midgard 2. "Spillmotoren gjorde et solid hopp fra Generals til Kampen om Midgard, og fra Kampen om Midgard til Kampen om Midgard 2. Vi fortsetter å investere mye i teknologien, og har et team som sørger for at motoren til enhver tid er cutting-edge. Til C&C3 gjør vi mange endringer og forbedringer for å forbedre blant annet kontroll, i tillegg til en rekke grafiske oppdateringer".

I nyere strategispill har vi blitt introdusert for helte-karakterer, blant annet i WarCraft 3 og i Kampen om Midgard-spillene. Det har vi imidlertid aldri sett i et C&C-spill. "Vi kommer til å ha spesialenheter, som Commando-soldaten eller en NOD elitesoldat som vi har kalt Black Hand. Disse er spesialtrente og høyst kapable soldater med unike egenskaper (og personligheter), som utgjør en viktig brikke på slagmarken, men de er ikke "helter" i en RPG-mening". Når jeg påfølgende spurte om Kane ville bli en spillbar karakter, svarte Verdu kort og greit. Nei.

Personlig er jeg enda mer glad i Red Alert-universet, men jeg skal ikke være vanskelig å be når dette dumper den i vår postkasse en gang til neste år. EA har gjort en enorm jobb med å lage et spillunivers som man kan forsvinne ned i, og har til og med hyret inn ingeniører fra verdens største nerdecampus Massachusetts Institute of Technology (MIT) for å finne ut i detalj hvordan Tiberium ødelegger miljøet, og hvordan det påvirker ulike dyr og mennesker. Et annet interessant tema er den myteomspunnede erkeskurken Kane. Han får mye oppmerksomhet i fan-miljøer. Selv om det er lite vi faktisk vet med sikkerthet, finnes det drøssevis av teorier om hvem han er. Min favoritt er den om at Kane faktisk er den bibelske Cain, og er tusenvis av år gammel.
Jeg har ikke snakket med Kissi på flere år. Han bor i Amerika nå. Kanskje jeg skulle ringe han når Command & Conquer 3 havner i hyllene? Kanskje vi skal lage oss sjokolademilkshake og erobre kjellern til morra hans igjen? Jeg er klar i alle fall...

Command & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium Wars
Command & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium Wars
Command & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium Wars
Command & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium Wars
Command & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium WarsCommand & Conquer 3: Tiberium Wars

Relaterte tekster



Loading next content