Norsk
Gamereactor
forspill
Age of Conan: Unchained

Age of Conan: Hyborian Adventures

Norske Funcom er i disse dager i ferd med å ferdigstille det etterlengtede Age of Conan: Hyborian Adventures, så vi tok en tur innom Oslo-studioet for å se og høre hvordan livet i Hyboria blir.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I mine yngre dager leste jeg mye Conan. Jeg har fortsatt noen årganger liggende pent i lufttette plastlommer hjemme på det gamle gutterommet, men jeg skal innrømme at interessen for barbarer har dabbet litt av med årene. Etter et par timer i Hyboria husker jeg hva som var så facinerende med den brutale verdenen til Robert E. Howard - kombinasjonen av varmt kjøtt og kaldt stål er fortsatt alarmerende underholdene.

Age of Conan begynner - som så mye annet - en mørk og stormfull aften. Et stygisk slaveskip prøver å ri på de hvite skumtoppene i et opprørt hav i en hissig storm. På dette skipet begynner ditt eventyr i den hyborianske tidsalder. Her skal du skape din karakter som du kommer til å tilbringe mange, mange - mange - timer sammen med. Og du har et vell av muligheter rent utseendemessig. Flere enn jeg har sett i noe annet spill i denne sjangeren. Det sier imidlertid ikke så altfor mye, for jeg er ingen garvet MMOer, men jeg har nå prøvd de største. Uansett - jeg ble imponert. Min karakter ble en fyr midt i 30-åra, omtrent som Frode. Han hadde lite hår på hodet, og var ikke så veldig høy. Akkurat som Frode. Så gjett hva jeg kalte han? Nettopp...

Skipet ender som pinneved, og Frode våkner opp på en øde strand. Denne delen av spillet er man alene. Nesten som et hvilket som helst annet enspiller-rollespill. Men der hvor Funcom tidligere snakket om 20 timer singleplayerkampanje før onlineeventyret begynte, har de nå justert dette til én time. Kanskje et smart valg - man kjøper seg jo ikke et MMO-spill for å spille alene. Opp til level 20 er det imidlertid ingen dynamisk natt/dag-syklus. Døgnet styrer du selv - og om natten spiller du singleplayer, og om dagen er det MMO.

Kampsystemet er noe ganske annet enn vi kjenner fra for eksempel WoW. Som sagt er jeg ingen stor MMO-gamer, og det er faktisk delvis fordi kampsystemene over hodet ikke tiltaler meg. Trykk på en fiende, trykk på et angrep. Gjenta én million ganger. I Age of Conan er det imidlertid veldig annerledes. Du har seks angrepsoner, og det gjelder å variere angrepene, og kombinere dem sammen til en utvidet kombo for å utføre mer skadelige og spektakulære angrep. Fantastisk mye mer interessant enn "trykk på en fiende, trykk på et angrep", og står som et av spillets sterkeste kort.

Dette er en annonse:

Slossingen er imidlertid ikke optimal - enda. Etter noen timer med kaldt stål i hendene må jeg innrømme at det må bli gjort noen justeringer. Det kan da ikke ta så lang tid å utføre en kombo? Det er en hårfin balanse å gjøre kontrollene responsive og effektive, samtidig som Funcom må ta hensyn til at det er et onlinespill det er snakk om, og de har dermed også båndbredde å forholde seg til. En løpende justering som garantert blir pusset på hver eneste dag frem til spillet er i hyllene.

Etter å ha ledet Frode gjennom en tett skog med en rekke mindre skumle fiender, begynner trærne å ta slutt, og en høyreist by tårner seg opp foran oss. Først nå innser jeg hvor lekkert dette ser ut. Det er så mange detaljer å legge merke til. Så mye atmosfære. Over porten henger en mindre heldig skjebne enn meg og dingler. Inne i byen står det prostituerte på balkongene, en tørkesnor med fem-seks klesplagg vaier i vinden, skipene ligger på kaia, klare til å utforske hele verden. Byen ser levende ut. Og samtidig kommer jeg på at det er jo ingen her. Disse bryggene kommer til å vrimle av menneske når Conan går online. Baren kommer til å være fullstappet av tørste eventyrere, og de prostituerte kommer ikke til å henge på balkongene, for å si det sånn.

I Age of Conan får vi utforske hovedsaklig tre store land. Aquilonia er Hyborias svar på Romerriket. En stor og rik nasjon med flott arkitektur og stolt historie. Cimmeria er inspirert av keltisk natur, og minner nesten om nordiske landskap, med høye fjell, fjorder, grønn skog og kalde vintre. I Stygia ser vi to fullpakkede kameler med et par turbankledde ledsagere. Det er en karavane. Hele landskapet rundt er dekket av gold og glohet sand, delt opp av røde fjell av leire. Disse landområdene er i hovedsak inspirert av Arabia og Egypt.

Denne verdenen er en enorm lekegrind for alle blodtørste gamere med et snev av eventyrlyst. Selv om det er en del som må pusses på og justeres før lansering, har Funcom et svært godt utgangspunkt for å få dette i havn før lansering. Jeg gleder meg til å ta Frode med ut på lengre eventyr i Robert E. Howards verden - for som vi alle vet - kombinasjonen av varmt kjøtt og kaldt stål er alltid underholdende.

Dette er en annonse:
Age of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: Unchained
Age of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: Unchained
Age of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: UnchainedAge of Conan: Unchained

Relaterte tekster

Age of Conan: Hyborian AdventuresScore

Age of Conan: Hyborian Adventures

ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

Norges største spillprosjekt noensinne. Berit har meldt flytting til Hyboira, og gir deg her sin dom over Funcoms brutale rollespill. Les hele anmeldelsen innenfor!



Loading next content