Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield: Bad Company

Battlefield: Bad Company

Vår Battlefield-ekspert tok turen til Stockholm for å snikspille neste krig fra Digital Illusions og han likte abolutt alt det han fikk oppleve på slagmarken...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I mai dro Gamereactor til Stockholm full av forventning. Nå skulle vi besøke noen av våre aller største helter innen spillutvikling gjennom min lange gamingkarriere. Helt siden Pinball Dreams og Pinball Fantasies har jeg vært solgt til Digital Illusion eller DICE som de også kaller seg.

Den svenske utvikleren har sitt hovedkontor midt i Stockholm i skikkelig fancy lokaler som mange ville ha gitt mye for og jobbet i. Med en rekke spill har de tatt pusten av meg og mange titusenvis av spillere verden rundt og det med RalliSport Challenge og ikke minst Battlefieldserien. Som et av de få utvalgte magasiner i Europa fikk vi presentert Battlefield: Bad Company, som i mine øyne kommer til å revolusjonere krigsspillene i årene fremover. Ikke bare har jeg fått klådd på en meget tidlig spillbar versjon av spillet, men jeg har også fått studert hver eneste detalj i noe som ikke bare slår pusten ut av meg, men som garantert vil gjøre det på deg også.

I løpet av disse timene hos Dice hendte det at øynene hoppet ut av sine hulrom for så komme krypende tilbake tårevåt over sanseinntrykkene. Aldri før har et spill gitt meg så mye håp for fremtiden for krigsspill både grafisk og detaljmessig. Som du sikkert vet er Battlefield-serien basert på onlinespilling. Det er for så vidt også Bad Company, men det unike her, er at du finner en meget appetittvekkende historie i en singleplayerdel som krydres med humor, action og alvor, i en og samme saus og serveres med en stor dusk variasjon som holder deg klistret til skjermen. Bit for bit slurper du i deg spillet og smatter godt mens den ene eksplosjonen etter den andre omkranser fienden mens de febrilsk skriker av smerte. Dette er smaken du allerede fra første stund får og Dice lover mer godsaker i et spill som ser innmari lekkert ut.

Du trer inn i rollen som en rookie og her starter moroa i lag med dine tre kompanjonger med hver sine spesialiteter. Den ene er mester i overvåkning, den andre elsker sprengstoff og så har vi sersjanten som vet hva som må gjøres best i pressede situasjoner. Alle disse har sine bestemte måter å oppføre seg på og tilslutt kommer du som i starten er lokkemat for fienden og en levende skyteskive. Får du for eksempel beskjed om ikke å bli sett, kan du være trygg på at firkløveren gjør alt for å trekke til seg oppmerksomheten. Å høre på ordrer er bare for pyser i følge medsoldatene dine. Her skal det kriges, ikke luskes rundt bak i kulissene, nei, frem med granatkasteren og bazookaen og lage størst mulig skader på omgivelsene.

Dette er en annonse:

I Singleplayer-delen styrer historien deg fremover og du kan velge fritt hvordan målet skal gjennomføres. Du kan enten løpe som en villmann mens du skyter hemningsløst rundt deg, eller du kan snike deg innpå fienden og skape et skikkelig overraskelsesmoment. Spillet er bygd opp i en såkalt "sandkasse"- modus hvor brettene er 3-4 ganger større enn de vi finner i Battlefield 2. Ikke nok med at du har stor frihet i spillet, men den egenproduserte grafikkmotoren "Frostbite" sørger for at du kan ødelegge alt som kommer i veien. I tidligere Battlefield-spill har det vært begrensninger på hvilke skader man kunne ha utført på omgivelsene, men i Bad Company kan alt ødelegges og nå er det ikke lengre trygt å hjemme seg bak en mur, i en bygning eller bak noen trær. Du kan skyte i stykker absolutt alt du ser.

Detaljrikdommen er enorm, noe som igjen gjør at spillet ser veldig realistisk ut. DICE har med andre ord skapt en grafikkmotor som gir deg uante muligheter og jeg våger ikke tenke på hvordan dette kan bli i multiplayer hvor en haug av andre spillere er med. Lyssettingen i Bad Company har vært en utfordring spesielt med tanke på at man har muligheten til å forandre på omgivelsene. Spillet har også dynamisk vær. Det vil si om oppdraget starter i sol, kan det hende at du avslutter det med tett skydekke og disig vær, eller i verste fall med kraftig regn. Dette er med på å påvirke din spilling med tanke på hvordan du kan ferdes for å nå frem til målet.

DICE har også jobbet mye med lyden og det har ført til et lydspeil som ga meg frysninger. Ikke bare har du en stor variasjon, men de har sørget for at spillet er blitt mer levende enn de tidligere versjonene. Når det skjer noe fades bakgrunnslyden ned, mens du oppfatter skuddene og eksplosjonene mye sterkere. Dette gjør at lydbildet fanger deg på en genial måte uten å ødelegge for variasjonen i lyden.

Nå gleder jeg meg bare til spillet kommer samt til en spillbar versjon som inneholder litt mer enn det jeg fikk prøvd. Skal jeg være helt ærlig tror jeg Bad Company kommer til å ta et stort steg i rett retning når det gjelder realisme. Med å kunne ødelegge alt som finnes i rundt deg, åpner dette opp for å tenke annerledes og på hvordan man skal utføre oppdraget. I multiplayer-delen vil all denne herligheten virkelig skape store ringer i vannoverflaten og sørge for en mer utfordrende krigføring med eller mot dine venner. Vi gleder oss stort til neste avsnitt i Battlefield-eventyret!

Dette er en annonse:
Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company

Relaterte tekster

Battlefield: Bad CompanyScore

Battlefield: Bad Company

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Bli med på en vanvittig berg-og-dalbanetur i Øst-Europa på jakt etter gull. Vi har skutt oss gjennom Bad Company, og satt karakter!



Loading next content