Norsk
Gamereactor
forspill
Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros. Brawl

Nintendos maskoter knuser sammen i en ny runde kaotisk turboslossing, og vi har kost oss riktig godt med å servere Super Mario en real dose juling!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Fighting-sjangeren har vært mer eller mindre den samme i snart 20 år. Jeg vet om i alle fall fire kompiser som river seg i håret når jeg sier det, men jeg mener det. Fra starten av 90-tallet, med Street Fighter II og Mortal Kombat til dagens slossespill som Tekken 5, Virtua Fighter 5 eller siste Soul Calibur - det eneste som egentlig har skjedd er at det har gått fra to til tre dimensjoner. Men det er én serie som har turt å utfordre denne utrolig standardiserte sjangeren.

Super Smash Bros. så dagens lys til Nintendo 64 for snart ti år siden, og gjorde det super-smash-bra. Det fant opp sjangeren på nytt. Nintendo kastet tradisjonell flinkiss-arkade-fighting på dynga, og sverget til kaotisk og hysterisk underholdene knappemosing. Resultatet ble det femte mest solgte spillet til Nintendo 64, og siden har det hersket en Smash Bros-mani i spillverdenen.

For hver gang vi sier så mye som Super Sma... på nettsiden, faller den nærmest fra hverandre. Folk går av skaftet for å se nye bilder, få med seg ny info, og ikke minst få høre når det kommer til vår del av verden. En uke i mars var det i det minste en stor del av min verden, og jeg må si jeg er svært tilfreds.

Før jeg begynte å spille, hadde jeg rydda meg god plass i stua. Sofaene var skjøvet helt ut til hver sin side, og stuebordet sto i en krok. Derfor var det en stor overraskelse når det viste seg at Super Smash Bros. Brawl ikke benyttet seg av den bevegelsesfølsomme kontrollen i det hele tatt. Legg kontrollene stille og rolig i henda, len deg tilbake i sofaen, og unngå senebetennelse i armene. Dette er ikke noe tullete partyspill med gimmick-kontrollere som hele familien kan hygge seg med. Det er velbalansert og beinhard slossing. Til fingerspissene.

Dette er en annonse:

Men fortvil ikke, Ddt er fortsatt kaotisk og hysterisk knappemosing. Men det er jo selvsagt finesse oppi det hele. Det handler om å finne sin egen spillestil, velge den karakteren som passer deg best, og perfeksjonere den edle kunsten rumpesparking.

Personlig er jeg glad i Samus Aran. Hun passer min passiv/aggressive spillestil godt, der jeg hopper rundt, fyrer av noen skudd, og lokker motstanderen etter meg. Så kan jeg lage et reir av miner, og sakte men sikkert bygge opp en gigantisk skadeprosent på fienden. Siden er det bare et knips på nesa som skal til før offeret er en stjerne i horisonten. Veldig tilfredsstillende.

Ved siden av alt dette er det jo også en online-del. Denne har vi ikke fått testet i vår sniktitt, men om matchmaking-mulighetene er på plass, kan dette fort være det som skal til for at Nintendo virkelig får fart i sin onlinetjeneste. For jeg kan knapt tenkte meg noe diggere enn å dele ut dunder og brak via internett.

Det eneste jeg kan se som et potensielt problem, et at Brawl er praktisk talt det samme spillet som Melee til Gamecube. Hvis ikke du er ekstremt fintfølende for balanse og detaljert spillmekanikk, så merker du ikke de helt enorme gameplaymessige nyhetene. Så etter ekstasen av å faktisk sitte med Super Smash Bros. Brawl i hendene har lagt seg, er jeg redd de litt ikke-fanatiske spillerne kan gå en smule lei.

Dette er en annonse:

Jeg syns i utgangspunktet disse spillene er like morsomme som den du spiller sammen med. Jeg blåser egentlig i om jeg banker Jon Cato som Ruy, Scorpion, Mitsurugi, Law eller Kasumi, poenget er at det er gøy å banke Jon Cato. Men jeg er villig til å gjøre ett unntak. Det er kalasmoro å denge Jon Cato som Samus Aran. Og jeg har tenkt til å gjøre det hver dag en god stund fremover (i drømmene dine! - red).

Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl
Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl
Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl

Relaterte tekster

Super Smash Bros. BrawlScore

Super Smash Bros. Brawl

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

Daniel Guanio har spilt Super Smash Bros. Brawl til fingrene blør og øynene gråter, og oppdaget en ny kjærlighet i livet sitt.

Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros. Brawl

FORSPILL. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Nintendos maskoter knuser sammen i en ny runde turboslossing, og vi har kost oss med å servere Mario en real dose juling!



Loading next content