Da jeg var åtte år snek jeg meg til å se filmen Alien da den gikk på NRK, på den lille svart/hvitt tven jeg hadde på rommet. Min far oppdaget meg og lanserte en straffeaksjon lenge før de verste scenene kunne skade mitt unge sinn for livet, men det lille jeg hadde sett var nok til å gjøre meg mørkredd i flere år.
Det var ikke bare meg. Monstrene i Ridley Scotts Alien fra 1979 gjorde sånn inntrykk på populærkulturen, at de erobret det engelske ordet for "romvesen". Det var uhørt at noe kunne være så forferdelig som disse monstrene. Skapelsesprosessen av et alien; egglegging, inkubasjon og fødsel, var et studie i grusomhet. Og den voksne versjonen av drapsmaskinen som hadde syre som blod satte en monsterstandard som alle moderne "slemme" uvesen måles etter.
Alien-konseptet har ikke blitt håndtert med nok respekt på filmfronten de siste årene, men spillbransjen har vært hakket flinkere, uten å klare å skyte helt innertier. Sega, den nåværende eieren av konseptet, lekker ut stadig mer detaljer om sin kommende tittel Aliens: Colonial Marines, og mye tyder på at vi kan ha et fyrverkeri av et spill i vente.
Gearbox Software er utvikleren bak spillet, og med blant annet PC-konverteringen av Halo og mengdevis av Half-Life-utvidelser på CVen har de absolutt erfaringen til å levere en førstepersonsskyter fra øverste hylle. Det er ikke første gang filmserien har tatt steget over i skytespillenes verden, og resultatene tidligere har vært både klaustrofobiske og intense, og så langt ser det ut til at Gearbox følger samme oppskrift.
Spillet skal ikke utgis før i 2009, men allerede er deler av spillets ingredienser avslørt. Handlingen finner sted like etter Aliens 3, og i sentrum står en gruppe "marines" som først går ombord i Sulaco (troppeskipet i Aliens) for å finne ut hva som har skjedd med Ripley og de andre soldatene. De utforsker senere andre sentrale deler av aliens universet, og utviklerne lover at spillet vil inneholde både kjente og ukjente områder.
Som spiller vil du kontrollere fire ulike soldater med hver sine spesialiteter. Du kan veksle mellom dem, og alles spesialkompetanse vil være nyttig for å løse de forskjellige problemene monstrene førsøker å stelle i stand. Soldatenes spesialiteter vil ligge tett opp mot utstyr fra filmene; en har flammekaster, en annen har tungt maskingevær, og så videre. Hver av soldatene har tre våpen utenom primærvåpnene som definerer dem; et sekundærvåpen, et håndvåpen og en type granater.
I Aliens: Colonial Marines vil det ikke være noen HUD, og fraværet av statistikk vil utvilsomt forsterke følelsen av å være kastet inn i et fiendtlig landskap. Men for deg som frykter at lyden av aliens på en bevegelsesdetektor er borte, har jeg gode nyheter. Selv om detektoren ikke er i HUDen så vil den være tilgjengelig på bekostning av primærvåpenet. Det evige dilemma: foretrekker du å vite hvor fienden er med en lusen pistol i hånden? Eller er du typen som bruker mitraljøsen i blinde? Jeg er definitivt det siste.
Erfaringer fra tidligere spill som Alien vs. Predator tilsier at det blir sterke skrekkelementer blant de visuelle voldsperlene som utgjør hovedinnholdet. Noe av skrekken har ACM avslipt ved å tillate spilleren å gi situasjonsspesifikke ordre til de andre soldatene, noe som tillater kontroll over et større område. Men aliens har en tendens til å bevege seg raskt i blindsonen, noe taktikk og teknologi avdemper uten at det avskaffer byks i de tusen hjem.
Gearbox har allerede garantert at ACM vil ha flerspillermodus som tillater venner å hoppe inn og ut av en spillomgang når det måtte passe, både hjemme og online. Vi kan med andre ord bli skremt sammen! Den nye trenden med mer vekt på det sosiale aspektet ved spill blir heldigvis ivaretatt. Så når ACM inntar skjermen har kona ingen grunn til å flykte huset så lenge det ligger en ekstra kontroll i bokhyllen.
Det er en stund til vi får skikkelig innblikk i hvordan ACM vil bli, men med en av verdens verste monster (i positiv forstand) i hovedrollen ligger mye til rette for en spennende spillopplevelse. Så gjenstår det å se om dette går inn i historien som en verdig fortsettelse på skrekksagaen, eller om det blir nok en utvannet utnyttelse av et innarbeidet konsept.