I en periode der mange actionspill var grå, dystre og full av krig, lanserte Sony og Naughty Dog i 2007 ett av årets mest lystige eventyr. En helt ny serie ble født, og de amerikanske utviklerne som tidligere har gitt liv til serier som Crash Bandicoot og Jak & Daxter, skulle på nytt imponere oss med sin evne til å lage fengende historier.
Vi ble kjent med den sarkastiske og kjepphøye eventyreren Nathan Drake, som pakket matpakken, båten og sine akrobatiske ferdigheter, og rettet snuten mot tropiske øyer i Sør-Amerika. Med på lasset entret den entusiastiske tv-reporteren Elena Fisher og Nathans gamle og trofaste venn Viktor Sullivan.
En av hans forfedre - Sir Francis Drake - var en respektert eventyrer, som i sin tid var på sporet av den legendariske skatten kjent som El Dorado. I Uncharted: Drake's Fortune følger vi Nathan i en intens og actionspekket historie, hvor han prøver å følge opp de sporene som Sir Francis en gang i tiden tråkket i bakken. I vakre og tropiske omgivelser, ble vi servert krystallklar grafikk, imponerende animasjoner og et stemmespill som sørget for en helt spesiell atmosfære. Sammen med et godt fungerende kampsystem snytt ut av Gears of War sin populære nese, ble Uncharted: Drake's Fortune godt mottatt i en periode hvor Playstation 3 åpenbart savnet sterke eksklusive titler. Ikke så overraskende spiller Sony og Naughty Dog videre på dette velfungerende konseptet.
Denne gangen tar den sultne eventyreren steget videre. Vi skal møte nye omgivelser, nye karakterer og ikke minst et helt nytt eventyr. Nathan skal vise seg fra nye sider, og avdekke at det ikke bare er en humoristisk og sjarmerende skikkelse som skjuler seg bak fasaden.
- Jeg skulle gitt meg mens jeg var på topp, mumler Nathan i den første traileren fra spillet.
Vi møter en utslitt og skadet Nathan Drake, vandrende i et forblåst og snødekt fjellandskap. Denne gangen skal han ha siktet seg inn på den legendariske italienske eventyreren Marco Polo og hans reiser, og skal være på sporet av en stor skatt i de tibetanske fjellene. En gammel by ryktes å huse en edelsten som kan oppfylle ønsker, noe som enhver eventyrer åpenbart vil kunne vise interesse for.
Et spill kan alltid forbedres, og ifølge Naughty Dog selv har de allerede flere ting på lista som de ville gjøre bedre i oppfølgeren. Den kunstige intelligensen skal bli mer avansert, grafikken skal bli skarpere og friheten skal bli større. Sistnevnte synes jeg personlig er en veldig god nyhet, da Uncharted: Drake's Fortune var et veldig scriptet spill der du måtte følge en fast løype fra A til B omtrent hele veien. Blir friheten større i oppfølgeren, kan det bli et spill man kan kose seg med mer enn én gang, noe forgjengeren ikke var. Men full frihet for spilleren og en god historie er imidlertid en balansegang det er vanskelig å fininnstille, spesielt når man lager eventyrspill med så mye vekt på drama som det Uncharted: Drake's Fortune hadde.
Men betegnelsen interaktiv film vil ikke manusforfatter Amy Henning i Naughty Dog høre noe om. Da Gamereactor besøkte Santa Monica-studioet i fjor fikk vi demonstrert flyten i spillet. Der man i det første spillet som regel utforsket litt, for så og skyte litt, for deretter å utforske litt, og så skyte litt, ser det ut til å flyte mye bedre i oppfølgeren. Her er kamp, klatring, sniking og utforsking mye bedre integrert i hverandre, og ikke adskilte elementer som i forgjengeren. Naughty Dog har tydeligvis lært av kritikken som forgjengeren fikk.
Grafisk sett er også spillet forbedret på alle områder.
- Uncharted: Drake's Fortune brukte rundt 30% av Playstation 3-kontrollens SPU, denne gangen nærmer vi oss grensen for hva den kan prestere. Det betyr at vi kan blande og skifte animasjoner raskere, og vi har flere ansiktsbevegelser til figurene.
Få spill har klart å gripe meg på den måten Uncharted: Drake's Fortune gjorde. Det var som å ha hovedrollen i en åtte timer lang spillefilm i ypperste klasse, og jeg håper virkelig at Naughty Dog kan gjenta denne bragden. Klarer de å fortsette i det samme sporet med oppfølgeren, kan dette se ut til å bli et meget spennende eventyrspill på Playstation 3. Det er ikke stort annet vi kan gjøre enn å vente, og håpe at de greske spillgudene er snille i år også!