Norsk
Gamereactor
forspill
Bionic Commando

Bionic Commando

Svenske Grin og japanske Capcom er snart klar med en kollisjon av japansk og vestlig spilldesign. Carl Thomas Aarum har fått en sniktitt på det kommende actionspillet og forteller deg alt!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det ble nesten litt ufrivillig komisk på pressekonferansen i forkant av årets Gullstikka-utdeling. Først fikk vi se Prototype, et sandkassespill i en storby hvor hovedpersonen har fått overnaturlige evner, og kan mutere armene sine til ulike våpen. Så fikk vi se Infamous. Et sandkassespill i en storby hvor hovedpersonen har fått overnaturlige evner som gjør at han kan skyte elektrisitet ut av armene. Så fikk vi se Bionic Commando. Et spill i en storby hvor hovedpersonen har fått overnaturlige evner i form av en bionisk arm...

Storbyer og overnaturlige krefter i armene er helt klart i vinden for tiden, og det er kanskje nettopp derfor jeg aldri har latt meg bli helt bergtatt av Bionic Commando. Fordi det har sett ut som "nok et spill i mengden". Kanskje det bare er en av arbeidsskadene som følger med det å være spillkritiker, men jeg har vært litt skeptisk til denne tittelen hele veien. Nå ser jeg at det har vært ufortjent. For etter en kort presentasjon lengter jeg etter mer. Bionic Commando ser nemlig dritlekkert ut.

Den sønderknuste byen er som en stor betongjungel og hovedpersonen Nathan Spencer er som en urban Tarzan. Han slenger seg fra ødelagte lyktestolper til nakent armeringsjern og kommer seg rundt med hjelp av sin bioniske arm. Med denne kan Spencer bevege seg like raskt og effektivt som Spider-Man slenger seg ned avenyene i New York City, men det er langt fra Stan Lees fargerike tegneserieunivers til den dystopiske byen i Bionic Commando. Alle er døde her. En terrorcelle detonerte en varmebombe som fordampet alle menneskene i byen mens bygningene fortsatt er forholdsvis intakte. Det høres jo spennende nok ut. Nathan Spencer sin historie har vi imidlertid hørt noen ganger før: han har blitt forrådt av sin egen regjering og blir satt i fengsel på bakgrunn av falske anklager. Nå som byen er utslettet blir han sluppet fri for å hjelpe til å bekjempe terroristene, men han har også sin egen agenda: å renvaske sitt gode navn og rykte.

Bionic Commando er i utgangspunktet et gammel spill fra de japanske arkadehallene. I anledning spillets 20-årsjubileum ville Capcom lage en oppdatert versjon for den nye generasjonen. Men det er ingen fare om du ikke har spilt originalen, det blir for det meste subtile referanser til originalspillet, med musikalske temaer og mindre påskeegg. Men samtidig er det ingen tvil om at spillet fortsatt er påvirket av det japanske originalspillet.

Dette er en annonse:

Av det vi har sett ser Bionic Commando til å bli en kollisjon av japansk og vestlig spilldesign. Det er lett å se inspirasjonen fra nyere vestlige actionspill med høyt tempo og stram Hollywood-regi, blandet med japanske spillteorier om høy vanskelighetsgrad, utilgjengelige lagringspunkter og tungt fokus på banedesign. Resultatet kan bli et interessant møte for fans av både Gears of War og Ninja Gaiden.

Den store fallgruven, for meg, er kontrollen. Og med Resident Evil 5 friskt i minnet vet vi hvor viktig en velfungerende kontroll er for et actionspill, spesielt et med så høyt tempo som Bionic Commando. Det må fungere knirkefritt å slenge seg rundt i stållianen, skyte ned fiender i hopetall, og utføre spesialangrep. Og det stiller også et visst krav til kameraet. På presentasjonen så det smidig ut, men uten å ha hatt kontrollen i hendene selv er det vanskelig å gi en bedømmelse.

Bionic Commando byr også på en flerspillerdel som kan vise seg å bli en fin avkobling fra Call of Duty. Den bioniske armen åpner opp nivåene på en måte få andre lignende spill gjør, og byr på mye mer vertikal action. Sving deg opp på taket på en skyskraper, finn tre andre spillere som kjemper mot hverandre på en bro, og sleng deg med i kampen om liv og død. Den bioniske armen kan faktisk være nok til at dette føles friskt og nytt, noe onlinescenen virkelig kunne trenge etter årevis med Marcus Fenix og Master Chief.

Det var et fint lite trekløver som ble presentert på Gullstikka-pressekonferansen, men Bionic Commando så definitivt mest fristende ut. Hvis du fortsatt er skeptisk, så skjønner jeg det godt. Jeg hadde vært det selv, om jeg ikke hadde fått se det kjøre live. Nå er jeg imidlertid rimelig overbevist - det ser superlekkert ut, den bioniske armen byr på nye og spennende gameplayelement, og om kontrollen er så smidig som den ser ut som blir dette full klaff for svenskene i Grin.

Dette er en annonse:
Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando
Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando

Relaterte tekster

Bionic CommandoScore

Bionic Commando

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Svenske Grin har laget et spill fokus på lekker grafikk, men et eller annet sted på veien mistet de grepet om spillmekanikken.

Bionic Commando

Bionic Commando

FORSPILL. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Svenske Grin og japanske Capcom er snart klar med en kollisjon av japansk og vestlig spilldesign. Carl Thomas Aarum har fått en sniktitt på det kommende actionspillet og forteller deg alt!



Loading next content