Norsk
Gamereactor
forspill
Call of Duty: Modern Warfare 2

Modern Warfare 2

Infinity Ward har kvittet seg med det litt slitte Call of Duty-stempelet, og står nå på egne ben med sitt nye actionepos som fortsetter der Call of Duty 4 slapp. Marius har sett nærmere på terroristjakten.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det blir gjensyn med p90, juggernaut og tørr britisk humor når det nasjonalistiske miljøet rundt nå avdøde krongalning Zachaev blusser opp igjen i oppfølgeren til Modern Warfare. Oppkomlingen Makarov har plukket opp smulene etter sjefen og sydd sammen et nytt terroristnettverk som må stoppes.

For første gang i Call of Duty-serien har vi et spill som er en direkte oppfølger til et tidligere spill i serien.
- Vi har ikke droppet Call of Duty-navnet, men vi har kalt det Modern Warfare 2 for å understreke at dette er en direkte oppfølger til Call of Duty: Modern Warfare. Vi befinner oss fortsatt i Call of Duty-universet, men vi fortsetter historien med figurene og handlingen fra forgjengeren, forteller Robert Bowling, community manager i Infinity Ward.

I Modern Warfare 2 er alvoret for stort til at de lokale tøffingene i SAS får jobben, og stjernene i showet er denne gangen en internasjonal lynsjemobb kalt Task Force 141. Sjefen? En nyforfremmet kaptein "Soap" MacTavish. Som stakkar med lavere rang er det naturligvis du som stort sett er i ilden, og Infinity Ward har tydeligvis fokusert på variasjon i enspillerdelen denne gangen. Vi skal til downtown Rio, Afghansk ørken (med Telemark-bataljonen som statister?) samt russiske isøder. Det spekuleres i flere steder, og teoriene rundt den første teaseren (den med lydbølgene) er mange.

- Hovedfokuset i Modern Warfare 2 er historien. Vi prøver å lage en actionfilmopplevelse hvor spilleren konstant gjør noe nytt og aldri kjeder seg. Vi fokuserer på et variert gameplay, ikke bare i kampanjen, men også inne i hver enkelt nivå. Som i demoen vi viste på E3, Cliffhanger, hvor man sniker, skyter, klatrer på veggen, og så videre, sier Bowling.

Dette er en annonse:

Det skal litt til å bestride at Infinity Ward er og har vært den største bidragsyteren i Call of Duty-serien, selv om undertegnede er veldig svak for treeren også (ahh, den Springfielden). At de har gått egne veier med Modern Warfare-konseptet virker som et veldig fornuftig valg, og vi kan vente oss en haug med forbedringer. Blant annet skal den kunstige intelligensen være kraftig forbedret, og velger sin dekning med forbehold om skuddvinkler og sannsynlighet for smertefull død. Nye våpen er en selvfølge, men selv om jeg siklet over vidunderet med LCD-skjerm i pressedemoen har flerspillergærningene begynt å murre over effektiviteten til denne online. Vel, den overblinga M16en fra enspillerdelen i CoD 4 var kraftig strippet i flerspilleren da også, så jeg stoler på at Infinity Ward tar sine forbehold for å skape en like grådig suksess som forgjengeren både av og på internett.

Det er ingen hemmelighet at flerspilleren i Modern Warware viste seg, i all sin genialitet, å være et paradis for de som visste å utnytte systemet, og alle under 15 løp etterhvert rundt med de litt vel kraftige SMGene og de feige perkene (det gjelder også dere på 19 som kjenner dere igjen). Man kunne høre den nevrotiske latteren fra en hofteskytende fjortis med dobbel helse og halvautomatisk sniper selv uten headset. Og når man endelig fikk has på krapylet sørget Martyrdom-perken for å sende deg videre ut i bitterheten. Vi håper og tror på en flerspilleropplevelse som ligger nærmere fru Justitias hjerte denne gangen.

- Vi kommer til å gjøre mye for første gang i flerspilleren denne gangen. Vi skal introdusere nye ting som som forandrer flerspilleropplevelsen, slik vi gjorde i forgjengeren med elementer som perks og kill streaks og erfaringspoeng. Vanligvis begynner utviklere på flerspillerdelen av et spill et stykke ut i utviklingen av enspillerdelen, men vi begynte på begge delene med en gang. Vi har to ulike team som lager hver sin del, og har derfor ekstra tid på å finpusse begge delene nå før lansering slik at de holder den høye standarden vi har satset på, forklarer Bowling.

Modern Warfare 2 ser ut til å bli akkurat det man skulle tro: CoD 4 med grådige forbedringer og en makeløs historie blandet med samme heftige action i mer spennende omgivelser. Ryktene går til og med om et oppdrag som skal sette Ghillie-oppdraget i forgjengeren til skamme. Gåsehud. Vanker det også et nytt, forstyrrende realistisk bombetokt-oppdrag bør lykken være fullkommen. Men får vi en ny rappelåt på rulleteksten? Tiden vil vise.

Dette er en annonse:

Se intervju med Bowling fra årets E3-messe under her:

HQ
Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2

Relaterte tekster



Loading next content