Norsk
Gamereactor
forspill
Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

Adrian har tatt turen til London for å menge seg med spilljournalister og zombier, noe mange anser for å være nøyaktig det samme.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg vet ikke hva det er, men jeg synes zombier er helt fantastiske. På en grotesk og hjernespisende måte, selvsagt. Det sier vel kanskje derfor seg selv at jeg elsket Left 4 Dead, og det burde vel da også være en selvfølge at en oppfølger ville komme som musikk til mine ører. Jeg er glad - det er jeg - men jeg forstår godt mye av den kritikken som er blitt rettet mot Valve. For de av dere som ikke har fulgt med på debatten, så var det mange fans som mente det var dårlig av Valve å komme med en oppfølger med så lite nytt innhold. De mente at det samme kunne blitt lansert som en nedlastbar pakke, og ikke som et fullverdig spill.

Left 4 Dead 2 byr på et helt nytt galleri av hovedpersoner, og det utspiller seg nå rundt fuktige og hete New Orleans. Personene man kan spille som er minst like originale som i førstespillet, og man har valget mellom en sleazy forretningsmann i hvit Miami Vice dress, en ung afroamerikansk dame, en ung bondetamp med caps eller en overvektig afroamerikaner med en litt rar t-skjorte.

I tillegg til de nye brettene er det en del nytt innhold. Man kan i Left 4 Dead 2 bruke nærkampvåpen som øks, motorsag og ikke minst stekepanne. En ny fiendetype ved navn charger er en slags mutert bondetamp i blå olabukse, med en liten underutviklet krøplingarm og en svær muskelarm som han bruker til å springe på folk med. En skikkelig stygging. En ny spillmodus som er sømløst implementert i de nye scenarioene kalles for gauntlet. Jeg ble fortalt at i gauntlet stopper aldri fiendene å komme, og en gauntlet-sekvens kan være et helt brett, eller bare et lite område. Spillerne må komme seg gjennom gauntlet området samtidig som de sloss mot en evig strøm av fiender. Jeg fikk spille en sekvens hvor vi skulle komme oss over en ødelagt bro og ned til en militærbase hvor et helikopter ventet. Det første jeg fant ut var at det var liten vits i å stoppe opp og holde et område, slik jeg ofte gjorde i førstespillet når hordene kom springende. Her var det bare å løpe det man var god for, og skyte til kulene gikk tom. Jeg overlevde selvsagt ikke, og ble revet i filler mens jeg stod på taket av en bil og forsøkte å holde zombiene unna med en øks.

Jeg følte jeg at det var flere sånne ikoniske øyeblikk, hvor man bare vil løpe hjem og fortelle til vennene sine om, enn i førstespillet. Der var til sist bare en av oss journalistene som stod igjen. Han hadde kommet seg opp på taket av en buss, og en liten bug gjorde at zombiene stod og omringet bussen og brølte, i stedet for å klatre opp på den slik de pleier. Bug eller ikke bug, det var en totalt håpløs situasjon i ekte zombiespill/film ånd.

Dette er en annonse:

Det som er nytt med Left 4 Dead 2 er for det meste slike småting. Noen hekser vandrer nå rundt i brettene, slik at man kan være uheldig og løpe rett på dem, noe som ikke er så veldig bra. Og det er nå spesielle typer ammunisjon man kan finne, som for eksempel skudd som setter fyr på fiendene. Som sagt skjønner jeg kritikken Valve har fått. Mange småting ER egentlig ikke nok til å forsvare et fullverdig, fullpriset spill. Men på den annen side så godtar vi jo det samme fra andre utviklere. Halo 3 hadde ikke stort mer nytt innhold i overgangen fra Halo 2 enn det som er mellom de to Left 4 Dead spillene. Det eneste folk tenkte på da var å få mer av det samme, og få en fortsettelse på historien. Det er jo i bunn og grunn det Left 4 Dead 2 tilbyr også.

Når det kommer til stykket velger jeg å la skepsisen min overstyres av magefølelsen. Jeg spilte Left 4 Dead 2 sammen med en drøss andre journalister i kanskje tre timer, og tiden fløy fordi vi hadde det så moro. Left 4 Dead 2 er kjempegøy, akkurat på samme måte som førstespillet var et genialt spill når det først kom ut. De som velger å kjøpe oppfølgeren kommer garantert ikke til å klage over lite innhold når de begynner å spille, og de som velger å boikotte det kommer etter min mening til å gå glipp av en vanvittig bra spillopplevelse.

Det er lite nytt innhold, ja, men det er også et Left 4 Dead spill, og det er følgelig kjempegøy å spille. Mange vil sikkert klare seg helt fint med førstespillet, men det vil jo til slutt bli naturlig å kjøpe oppfølgeren for å få det lille ekstra innholdet og de nye banene, uansett hvor skeptisk man er. Min personlige opplevelse av spillet var at det har akkurat nok nytt til at jeg kommer til å vurdere å kjøpe det. Jeg elsker førstespillet, og jeg elsket det jeg fikk prøve av Left 4 Dead 2. Men mest av alt ble jeg overbevist av de mange mange episke spilløyeblikkene, som den underholdende gauntlet-modusen; å stå trengt opp i et hjørne med ingenting annet enn en stekepanne eller rett og slett skyte meg vei gjennom et hav av zombier, i ekte Left 4 Dead stil.

Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2
Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2

Relaterte tekster

Left 4 Dead 2Score

Left 4 Dead 2

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Magnus har sittet klistret foran skjermen og sendt fryktelige gloser i ørene på venner mens han testet den omstridte oppfølgeren til Left 4 Dead.

2
Left 4 Dead 2-sensur oppheves i Australia

Left 4 Dead 2-sensur oppheves i Australia

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I Australia er de et par hakk strengere når det kommer til vold i dataspill for voksne enn her på den andre siden av kloden. Jo blodigere spillet er, jo større er...



Loading next content