Norsk
Gamereactor
forspill
MAG

MAG: Massive Action Game

Zipper Interactive, gjengen som har laget SOCOM-serien, jobber på spreng med et av de mest ambisiøse prosjektene spillverden har sett. Hans Frederik Bjarkøy har kikket nærmere på deres massive actionspill.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ingen tur i parken å skulle lage et førstepersons skytespill i disse dager. Det er en prestisjekategori som utviklerne hvert eneste år kniver om å trone øverst i. Det er kategorien hvor den skarpeste grafikken, den beste virkelighetsfølelsen og den beste actionopplevelsen er det som blir satt pris på. Det er en kategori hvor kun det beste er godt nok, og hvor mange spillserier allerede har et behagelig fotfeste som de store favorittene blant folket.

Det er derfor ikke bare-bare å skulle hive seg inn i kampen blant de som allerede er elsket av spillerne, og nærmest abonnerer på toppkarakterne hos media. Her må det tenkes nytt, og det lille ekstra må til for å kunne knive seg inn blant de andre.

Her skal vi møte det spennende spillet MAG: Massive Action Game, utviklet av amerikanerne hos Zipper Interactive. Zipper har tidligere stårr bak spillene i SOCOM-serien, en serie taktiske skytespill som etterhvert begynner å bli relativt kjent for Playstation-spillerne, i kjølevannet av det relativt ferske SOCOM: Confrontation.

Med andre ord er ikke Zipper Interactive nykommere når det kommer til actionspill generelt - de har mye erfaring når det kommer til taktiske skytespill spesielt. Dette er erfaring som ser ut til å kunne komme godt med når de skal hive seg på sitt bokstavelig talt massive kommende spill.

Dette er en annonse:

Denne gangen skal de nemlig dra det hele ut av proporsjoner. Ting skal bli større, større og større. Hele 256 spillere skal kunne kjempe sammen, herav ingen datastyrte. Dette legger til rette for utrolig spennende kamper på slagmarken, hvor lagene vil bli delt opp i typiske tropper på åtte spillere hver.

I dagens FPS-hete er et en ting som er veldig viktig for å kunne etablere seg som flerspiller-spill. Det er å få spilleren til å knytte seg til spillet. Få oversikt over statistikker, mulighet til å modifisere sin karakter og hans utstyr, lage klaner som du også kan overvåke og ikke minst kunne organisere spilling med venner og kjente. På disse punktene ser det ut til at MAG: Massive Action Game er meget gjennomtenkt, og kan treffe blink.

Du er en del av en stor krig hvor du er avhengig av å samarbeide med dine hundevis av lagkamerater for å overleve. Hver tropp har en leder som sier klart ifra om hva som skal skje, når det skal skje og hvordan det ska skje.

Ryktene sier at spillet skal lanseres med hele 15 ferdige kart og 70 valgfrie våpen. Det er store tall som går igjen her, tall som åpenbart åpner slusene for en haug med muligheter og mye moro.

Dette er en annonse:

Jeg kjenner samtidig at jeg frykter et kaos oppi det hele. Tidligere skytespill som har prøvd seg på flerspiller med veldig mange spillere har hatt en tendens til å bli rotete, med mange spillere som heller velger å kjøre sin egen sti og gjøre som de vil. 256 spillere kan høres ut som et flerspillermoster å temme, men jeg håper at erfaringen Zipper Interactive har dratt med seg de siste årene kan bidra til å gjøre dette til en spennende spillopplevelse.

Et annet lite faremoment er kontrollen. Skytespill på konsoll kan fort bli totalt ubrukelig dersom kontrollerne ikke fungerer optimalt. Upresis siktemekanisme er også noe jeg ikke ønsker velkommen. Igjen setter jeg min lit til en utvikler som har produsert flere spill i samme gate tidligere.

Potensialet er massivt, og det gjenstår bare å se hvordan det hele blir pakket sammen. Det er en farlig kategori å skulle hive seg på, men hittil ser det ut til å kunne bli en spennende spillopplevelse.

MAGMAGMAGMAG
MAGMAGMAGMAG
MAGMAGMAGMAG

Relaterte tekster

MAG: Massive Action GameScore

MAG: Massive Action Game

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

Hva skjer når man samler 256 Playstation 3-spillere på internett, og ber dem om å samarbeide? Det vet Per S.

4
Stenger dørene for MAG og Socom

Stenger dørene for MAG og Socom

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvis du fortsatt koser deg med MAG, Socom Confrontation eller Socom 4 har vi en dårlig nyhet til deg. Sony har nemlig meddelt at enden er forholdsvis nær for alle disse...

MAG: Massive Action Game

MAG: Massive Action Game

FORSPILL. Skrevet av Jesper Karlsson

Massive action på internett er i høysetet i Zipper Interactives nye actionfest. Jesper har fått en forsmak på MAG.



Loading next content