Norsk
Gamereactor
forspill
Alan Wake

Alan Wake

Under årets E3-messe i sommer viste Remedy endelig frem det etterlengtede Alan Wake, og vi bad Thor Benjamin ta en nærmere titt på den mystiske finske forfatteren som er fanget i en skummel småby.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Året var 2005. Snøen dalte utenfor de gråtriste gardinene mine og Xbox 360 ble lansert dagen derpå. Planene var krystallklare, faktisk snøkrystallklare. Gå til innkjøp av boksen kun for skryterettighetenes skyld, men absolutt ikke kjøp spill. Her skal det spares til Alan Wake, det nye spillet fra de finske gutta som ga oss Max Payne, nemlig Remedy. En teaser trailer hadde snurret foran våre uskyldsblå en god stund og spillet var forventet ikke lenge etter lansering. På innkjøpsdagen endte jeg med 360 og fire spill i baggasjen. Og godt var det, for Alan Wake glimret med sitt fravær, helt til nå. Det vil si våren 2010.

På årets E3-messe fikk media endelig et innblikk i hva som har foregått bak Remedys lukkede dører. Nok informasjon til at Gamereactor kan føle litt på hva vi har i vente. La dette være sagt først som sist, undertegnede storkoste seg med Max Payne-spillene, og skal vi tro hva vi har sett og hørt de siste ukene vil Alan Wake konstruere mange synonyme paralleller til råtassen. Om ikke annet ser det hvertfall ut til at Payne-fansen har noe å glede seg til, og godt er det. Det hadde vært synd og skam hvis Mark Whalberg stakk av med arven etter Max Payne.

Alan Wake blir presentert som en psykologisk thriller hvor hovedpersonen selv er en bestselgende forfatter. Der hvor Max Payne satser tungt på action er Alan Wake i mye større grad en historiedrevet spillopplevelse, hvor kona til vedkommende forsvinner under deres ferie til småbygda "Pride falls". Det påfølgende handlingsforløpet gjenspeiler seg fra en thrillerbok Wake har skrevet tidligere. Hans fantasi og nedskrevne fiksjoner blir virkelighet. Hovedskribent Sam Lake lover fin variasjon mellom natt- og dagscener, hvorpå dagen benyttes til å utforske bygda samt samle historietråder fra lokalbefolkningen, og natten... Vel. Om natten er det mørkt, og da blir det skummelt. Forhåpentligvis. Beleilig nok inneholdt Wakes bok onde skikkelser som trives ute etter stengetid. Kanskje ikke et overdrevent orginalt konsept, men historien virker såpass tung og slående at konklusjonen blir "bring on the night". Som igjen leder til "bring on the light".

Remedy har ifølge Sam Lake lagt fokus på hvordan disse enkelte skapningene skal beseires, og lys blir essensielt gjennom spillets gang. Samtlige fiender er omkranset av et mørkt, ondt lag utenpå, en slags aura. Denne må brytes ned ved hjelp av lys før man kan eliminere djevelskapen med det du har tilgjengelig. Shotgun, pistol osv. Det vil blant annet være mulig å benytte seg av lommelykt og fakkel, men det vil også være rom for kreative løsninger. Blant annet generator til gatelys eller lyktene på en bil som står parkert. Hvor tilsynelatende kreative disse innspillene blir gjenstår å se. Faren ligger i at de kan bli for styrt av manus og for lite opp til din egen kreativitet. Uansett må jeg si at det virker lovende ut ifra gameplay-visningen på E3. Stressnivået kan treffe uante høyder når man går tom for kuler og lyset er alt som holder fienden unna. Det liker jeg.

Dette er en annonse:

Grafisk er det ikke vanskelig å se at dette er fra den finske gjengen. Synonymene til Max Payne er slående, men selvsagt med et betydelig ansiktsløft. Frakken, håret, bevegelsene. Ja, i det hele tatt. Men ingen sier at det trenger være negativt, tvert imot. Omgivelsene virker troverdige, og med litt finpussing tror jeg ikke utseende vil være det som eventuelt feller Alan Wake. Den mørke, dystre atmosfæren ser ut til å være skildret godt, noe som er utrolig viktig i sjangeren Remedy begir seg ut på. Som forventet innrømmer Lake at for spillere med kjennskap til Remedys tidligere verker vil det være likheter, men lover likevel en mer variert og dypere spillopplevelse. Atmosfære og stemning er hjertebarnet i Alan Wake. Dette for at psykologisk thriller -stempelet skal ha dekning.

Etter mange år med venting er jeg fornøyd med det Remedy har vist frem i sommer. Et par spørsmål gnager i bakhodet og nekter liksom å slippe løs gledesropene. Blir det for lineært? Kan spillet opprettholde nysgjerrigheten hos spilleren? Klarer det å unngå alle fallgruvene til Alone in the Dark? Svaret får vi ikke før til neste år. Inntil da krysser jeg alle fingre og satser på at Remedy har stålkontroll og leverer et ekte skrekkepos før neste sommer.

Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake

Relaterte tekster

Alan WakeScore

Alan Wake

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Remedys hjertebarn er endelig klart for lansering, og vi har testet det. Har det vært under utvikling for lenge, eller leverer det på tross? Les anmeldelsen her...



Loading next content