Norsk
Gamereactor
forspill
Diablo III

Diablo III

Blizzard fikk legendestatus med Diablo-spillene, så det er med en viss nervøsitet fans verden over venter på det tredje spillet i serien. Lee West forteller.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det tredje kapittelet i Diablo-sagaen har delt fansen opp i to leire. Mange gleder seg til nok et dypt hack and slash-eventyr, mens andre mener at det kommende spillet har forvandlet den mørke og dystre verdenen om til en regnbuefarget familiepark.

Da de første bildene dukket opp på nettet i fjor, ble det satt i gang underskriftskampanjer for å bringe tilbake den mørke og gotiske atmosfæren. Her i redaksjonen lurte vi likevel på om folk hadde glemt hvor piksellert og utydelig Diablo II så ut på en skjerm som var større enn ti tommer, og at det godt kan tas i bruk andre virkemidler enn å slenge så mye svart som mulig inn på skjermen for å lage atmosfære.

GRTV-teamet fikk titte på spillet under Gamescom-messen i Køln for litt siden, og de er ikke i tvil: Diablo III fanger stemningen fra forgjengerne perfekt, runde former eller ikke.

På Blizzards stand kunne man se trollmannen, heksedoktoren og barbaren. Sistnevnte er en gjenganger fra de forrige spillene, men han er endret litt på. Med de Hulken-lignende angrepene er det tydelig at utviklerteamet har ønsket å lage noe mer en et spill som stort sett består av enknappsklasser, og uten å kopiere for mye fra World of Warcraft har de klart å lage et spill hvor kontroll dominerer over angrep.

Dette er en annonse:

På Blizzcon ble den munken, den fjerde av de fem planlagte klassene annonsert. Munken er også en nærkampklasse, men tåler ganske lite. Det han mangler i robusthet tar han igjen med et hav av triks, hvor hurtighet og en brennende, hellig ild er nøkkelord.

Utgangspunktet for demoen var området Sundered Pass, et ørkenlandskap ikke ulikt Lut Gholein-ørkenen fra forgjengeren. Denne gangen fikk man se sand i vindkastene, masser av småkryp og en detaljgrad som setter de forrige spillene i serien på sidelinjen.

Havok-fysikk og en spesialutviklet 3D-motor leverer en overbevisende utgave av det velkjente isometriske opplegget vi husker, og det er denne gangen mulig å zoome inn på spilleren for å sjekke hvordan utstyret tar seg ut.

Og det er nettopp når dagens fangst skal undesøkes at man merker utviklingen som har skjedd: når byttet skal fordeles i gruppen, er det en rekke nye funksjoner som tas i bruk, ikke ulikt de man finner i World of Warcraft. Det er nå lettere å få oversikten over vesentlige statistikker i et eget vindu når musen føres over gjenstanden, samt en rekke smådetaljer som gjør det lettere å bruke tiden på hakke løs på diverse monstre i stedet for å organisere plassen i veska.

Dette er en annonse:

Det virker også som om det har vært rettet et større fokus på å konstruere situasjoner hvor spilleren ikke i samme grad kan stikke av. En av endringene er hastigheten på figurene. De er ikke lenger mye raskere enn monstrene, og vil oftere havne i situasjoner hvor konfrontasjon er eneste alternativ.

Diablo III føles fremdeles som et godt hack and slash-spill, og selv om fargene er flere og omgivelsene er mindre skarpe i kantene, er det tydelig at dette slett ikke kommer til å ende opp som det familievennlig gladspillet som mange fryktet. Det lånes detaljer fra forgjengerne når det føles relevant, og er bevisst sitt opphav. Det er ikke mer å si enn at vi gleder oss ustyrtelig.

Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III

Relaterte tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Kenneth dro til helvete og tilbake i anledning konsollanseringen av Diablo III. Har Blizzards mørke eventyr lykkes med konverteringen? Vi har satt karakter...



Loading next content