Norsk
Gamereactor
forspill
Medal of Honor

Medal of Honor

Line har besøkt Electronic Arts for å teste ut det kommende Medal of Honor-spillet. Er det en verdig motstander til Bad Company 2 og Modern Warfare 2?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

EA Los Angeles har svingt innom mange områder innen andre verdenskrig med sin Medal of Honor-serie. Vi har vært i Pearl Harbor og bekjempet japanerne, i Tyskland i kamp mot nazistene, og landet bak fiendenes linjer fra fallskjerm i Italia. Denne gangen har EA Los Angeles tatt steget i en helt ny retning, og inngått et samarbeid med svenske Dice rundt spillets flerspillerdel. Vi sitter igjen med et direkte og iskaldt møte med den moderne tids Afghanistan, som en del av spesialstyrkenes Tier 1, Scalpels og Sledgehammer- oppdrag der sylskarp presisjon har alt å si.

Scemeskiftet er imidlertid ikke permanent - i alle fall ikke om vi skal tro Richard Farrelly, kreativ leder for EA Los Angeles, som jeg har reist til Tyskland før å møte. Allerede før første spørsmål forsikrer han meg om at historiene EA vil fortelle i Medal of Honor-spillene aldri kommer til å avhenge av et fast område eller tidsperiode.

- Medal of Honor-serien har alltid handlet om å formidle en autentisk historie. Om vi skulle følge disse reglene med Afghanistan-vinklingen måtte vi gjøre det med så mye tyngde og respekt som mulig ovenfor soldatene og deres historie. Disse typene er mest aktive i Afghanistan, og det var et naturlig valg å flytte miljøet, forteller Farrelly.

Det første som møter meg idet traileren ruller i gang er de amerikanske Tier 1-soldatene i aksjon mot afghanerne. Angrepsmetodene bytter mellom direkte aksjon og stille infiltrering, og kulene flyr veggimellom. Det er noe som skjer hele tiden, og ikke ulikt tidligere Medal of Honor-spill er det ultraviktig å opprettholde kontakten med lagkameratene. Man må forholde seg til og samarbeide med alle parter, for det er ikke rosenrøde oppdrag du blir presentert for under ferden gjennom Afghanistan.

Dette er en annonse:

Generelt virker spillet mer direkte enn før. Du befinner deg i situasjoner der det er deg mot fem-seks afghanere, der våpentyngden ikke nødvendigvis går i din favør. Til gjengjeld ser man gjennom handlinger og tankegang at det ikke er Rambo-maskiner vi spiller, men svært talentfulle, intelligente soldater som har et bredt følelsesspekter. De tenker før de handler, og må alltid tilpasse seg situasjonen. I åpningssekvensen blir vi blant annet dusjet i blod da en afghaner faller over deg i møtet med kuleregnet fra teamet ditt. Du passer på lagkameratene, og de passer på deg. Realismen er hele tiden til stede, og du ser virkelig at det ligger mye arbeid bak overføringen fra andre verdenskrig til det moderne Afghanistan.

Det er også en stor oppgradering i våpenarsenalet. Ved å bevege seg inn i moderne tid har det blitt en større variasjon i våpenutvalget, og man får tilgang til flere gadgets og moderne våpen. Det er befriende med en så stor endring fra det kjente krigsmiljøet, siden det begynner å bli noen år siden Medal of Honor kom med et storspill på lik linje med Call of Duty: Modern Warfare 2 eller Battlefield: Bad Company 2. Likevel anser ikke Farrelly det kommende Medal of Honor-spillet som en direkte konkurrent til Infinity Wards suksesspill.

- Jeg tror vi er ulike nok til at spillene oppfattes separat. Det er annerledes på grunn av måten vi nærmer oss materialet, og historien om blant annet Tier 1-soldatene. Det er flere ulike tilnærmingsmetoder, og vårt arbeid med Dice har latt oss blande vår CNN-vinkling med deres fiksjonsbaserte arbeid.

I den siste tiden har det også surret en del rykter rundt bruken av kjøretøy, og under intervjuet får jeg bekreftet at ATV-bilen får sin første integrasjon i spillet som et spillbart fremkomstmiddel. På spørsmål rundt muligheten for bruk av andre fremkomstmidler er det en knapp Farrelly som svarer, selv om han ikke utelukker noe.

Dette er en annonse:

Ordknapp er han også på spørsmål om flerspillerdelen. Verken co-op, betaperiode, rankingsystem eller deling av våpen og ammunisjon blir bekreftet, men med Dice-teamet bak rattet virker Farrelly mer enn sikker på at de er på rett kjøl.

- Det var utrolig godt å få samarbeide med et annet studio om flerspillerdelen. Vi ville komme ut med et høykvalitetsspill, der både en- og flerspillerdelen var like sterk. Ved å få inn et annet studio var vi sikre på at kvaliteten ble høy, og da kunne vi fokusere fullt og helt på å lage en god enspillerdel.

Ifølge Farrelly har Electronic Arts lent seg på Playstation 3 som hovedkonsoll for Medal of Honor-spillet under utviklingen, men teamet jobber hardt for å få et nærliggende resultat på alle plattformene.

Alt i alt er det en sterk, om enn noe kort, demo vi får presentert, der det byttes raskt mellom direkte og stille krig. Det er på tide at EA Los Angeles kommer sterkt tilbake på krigsspillfronten, og jeg tror absolutt at Medal of Honor kan bli en sterk konkurrent om online-tronen. Med Dice som samarbeidspartner ligger alt til rette for at de kan levere varene i flerspillerdelen. Dersom Farrelly lykkes med å formidle den sterke og engasjerende historien han prater om, kan dette bli gull.

Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor
Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor

Relaterte tekster

Medal of HonorScore

Medal of Honor

ANMELDELSE. Skrevet av Line Fauchald

EA har lagt andre verdenskrig bak seg, og prøver seg på livet som Tier 1-soldat. Line har snørt på seg fjellskoene og slengt rifla over skulderen...



Loading next content