Norsk
Gamereactor
forspill
Crysis 2

Crysis 2

Skuddveksling, romvesener, soldater og et New York i ruiner. Danmarks Lasse Borg har tatt seg en tur til metropolen for å se Cryteks kommende stortittel, og det er ikke rent lite han har fått en kikk på...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Til tonene av Frank Sinatras udødelige klassiker, New York, New York, ser vi New York i total kaos. Ruiner fortoner seg i lyset, mens vi ser fantastiske og blødende vakre bilder av en dyster og fiendtlig Manhattan. Mens natten senker seg over et post-apokalyptisk New York kommer en flokk med helikopterenheter susende gjennom luften, og vi ser angsten i soldatenes ansikter. En soldat kikker febrilsk rundt, og i mørket oppdager han plutselig vesener som får zombiene i I Am Legend til å ligne Barbie-dukker.

Helvete bryter løs. Et inferno av skuddveksling og kaos er over oss, og den rungende opplevelsen blir bare forsterket av den surrealiske versjonen av New York, New York. Sangen er i stor grad med på å gi spillet en mørkere og mer dyster tone enn tidligere.

Crysis 2Crysis 2

Mens enhetene blir slaktet i en orgie av slow motion-effekter trer helten vår frem, ikledd en ny og forbedret Nano-drakt ved navn Nano suit 2. Han ser på oss foran skjermen, som om han vil forsikre oss om at han har kontroll over situasjonen. Det tar ikke lang tid før han deretter vender seg mot kaoset som omringer han. Mens gåsehuden tar overhånd fortoner bildet seg ut i mørket, og en rungende applaus fyller lokalet.

Dette er en annonse:

- Vårt samarbeid med Crytek er så nært perfekt som det kan få blitt, og vi kunne ikke ønsket oss et bedre team å samarbeide med til dette spillet. Folkene bak er ikke bare ansatt for å lage produktet - de er selv fullstendig oppslukt av det, og på vegne av EA og Crytek kan jeg med trygghet si at vi på alle områder har overgått våre egne forventinger til spillet, uttalte David Demartini, som er General Manager hos EA Partners.

Og man forstår den entusiastiske salgstallene. Filmen vi så var på alle måter tilfredsstillende, og fremtidsdystopien av Manhattan i Crysis 2 er virkelig unikt skrudd sammen. Dens avbildning av New York i forfall overgår glatt mange av scenarioene vi har sett tidligere.

Crysis 2

- Vi var alle enige i at Crysis var et godt og gjennomarbeidet produkt, men vi ville ta det opp på et helt annet plan. Først og fremst har vi fått til en utgivelse av spillet på konsoll, og det er som å se en drøm gå i oppfyllelse. Crysis 2 er av en helt annen størrelse, og det har vi bare de som spilte Crysis å takke for. Da vi begynte med utviklingen skottet vi bort på hverandre og spurte hva som ikke var bra nok i første omgang. Grafikken var vi veldig fornøyde med, og selv om spillet er tre år gammelt står det fremdeles som et av de flotteste PC-spillene. Jeg kan allerede røpe at grafikken er blitt enda bedre og mer polert siden sist, og at kravene for å kjøre spillet på PC er senket. Den generelle konsensusen var at historien ikke var god nok. Det var vår egen oppfattelse, og også den generelle oppfattelsen blant folkene vi snakket med, sier Demartini.

Dette er en annonse:

- Derfor besluttet jeg meg for å ringe en av mine favorittforfattere, science fiction-skribent Richard K. Morgen, for å spørre om han hadde lyst til å hjelpe oss med prosjektet. Morgan var en stor fan av det første Crysis-spillet så tullet han ikke, og det er en ære å ha ham med på laget, uttaler Cevat Yerli, som er president for Crytek, til Gamereactor.

Morgan er et varmt navn for blant annet science fiction-fans, og at Crytek og EA har fått en slik personlighet til å skrive historien til spillet lover godt for alle fans. Jeg var en av dem som ikke syntes historien i Crysis interessant. Spillet var et teknisk vidunder, men historien var idéforlatt og klisjéfylt.

Crysis 2

Forfatteren forteller om følelsen av desperasjon og ensomhet. Som spiller står man ofte på bar bakke i begynnelsen av spillet, men man har ofte følelsen av at ens karakter vet mer enn du selv gjør. Ifølge Morgan har de prøvd å endre på dette i Crysis 2.

- Vi vil gi spilleren en helhetsopplevelse. En opplevelse av desperasjon og angst, og det skal man føle hele tiden i karakteren. Figuren i spillet føle dette hele tiden, og det har vi gjort mye ut av både teknisk og historisk. Videre vil Nano-drakten bli et sentrum for historien. Det er et fantastisk redskap, men vi ville gjerne implementere den med noe ekstra. Som det ofte er med slik teknologi er Nano-drakten ikke helt til å stole på. Den kan gjøre masse fantastiske ting, men spørsmålet er om det hele kan ta overhånd? Og er drakten virkelig så kraftig at den kan ta over sinnet til deg og din karakter? Tja, det må dere se når dere får klørne i spillet.

Crysis 2

Det er et ganske spennende tiltak og aspekt, som garantert vil løfte draktens rolle og følelsen i spillet til nye dimensjoner. Muligheten for å ha en forfatter av slikt kaliber med på prosjektet er definitivt en kjempegevinst for Crysis 2. Morgan er også begeistret for måten byens historie blir fortalt, og avslører at historien og skjebnen til byen vil finnes i bildet Crytek har skapt. Det er ikke dermed sagt at det ikke vil være en rød tråd eller en usikkerhet, men heller at ødeleggelsen og muligheten for å skape egne opplevelser er mer tilstedeværende.

- New Yorks kjerne, Manhattan, danner en fantastisk ramme, og når man tenker på en metropol eller en storby man vil bevare er det umiddelbart New York man tenker på. Derfor er vi glade for å ha trukket spillet ut av den frodige jungelen til fordel for et mer dystert univers. Selv den fysiske størrelsen av spillets ramme vil svare til Lingshan Islands fra Crysis, men denne gang vil vi ha mange flere nivåer. Jorda, undergrunnen og skyskraperne. Men det er ikke ensbetydende med at man kan forvente seg en ubegrenset frihet, forteller Yerli.

- Vi prøver å gjøre alt for å skape en god balanse mellom frihet og en strømlinjeformet historie. Man skal ikke forvente å kunne valse inn i enhver bygning for å ta heisen. Visse områder vil være tilgjengelige for utforsking på et minutiøst plan, mens det på den andre siden er avsatt større områder til dette og kampene.

Crysis 2

Yerli gir oss en videopresentasjon av spillets tekniske spesifikasjoner. Vi ser hvordan fargeoverganger, lys og skygger blir generert på henholdsvis konsoll og PC, og vi får innblikk i et par aspekter av spillets teknikk. I sentrum er blant annet ansiktsreaksjoner og spillerens muligheter for å ødelegge og benytte seg av sine omgivelser.

Crysis 2 ser fenomenalt ut. Det er blødende vakkert, og selv om konsollenes dybde og skarphet ikke kommer i nærheten av hva PCen kan takle er det fortsatt en grafisk og teknisk lekkerbisken det er snakk om. Blar faller fra trærne, skyskrapere tårner seg om hodet på en, mens skuddregn og ødeleggelse foregår overalt uten at konsollene viser en merkbar svekkelse.

- En stor grunn til at det første spillet ble så populært var alle mulighetene spilleren hadde med Nano-drakten. Så for vårt vedkommende var det essensielt å ta de gode tingene fra det første spillet og bygge videre på dem. Spilleren vil ha fullstendig kontroll over drakten, som ikke lenger bare er et redskap, men en brikke i selve historien. Du vil få full mulighet til å skreddersy drakten din ved å oppgradere de forskjellige delene og tilpasse evnene du bruker mest. Utover dette jobber vi med å gjøre hele interfacet lettere tilgjengelig, så du bruker mindre tid på å velge og mer tid på å få fiendene dine til å skjelve. Drakten vil blant annet ha 20 prosent økt energi, 60x optisk zoom, 32 prosent mer styrke og EMP-skjold, som du garantert vil få bruk for.

- Vi var kjappe med å høre folks erfaringer med Nano-drakten. De fleste fortalte oss at de som regel brukte skjold og usynlighet. Vi har derfor tatt de to aspektene og brukt dem som grunnmur. I Crysis kunne du bare bruke en evne om gangen, men i denne omgangen har vi prøvd å vise draktens nye og forbedrede muligheter ved å la spilleren bruke flere av egenskapene på samme tid. Men dette vil ikke svekke utfordringene, siden fiendene har blitt både sterkere og mer taktiske siden forrige gang. Med en gang man ser en shooter lovpriser folkene bak alltid den artifisielle intelligensen, men vi mener virkelig at vi har skapt noe unikt med Crysis 2 ved å forsøke å lære av feilene vi gjorde i det første spillet, forteller den ivrige presidenten.

Crysis 2

Det høres unektelig fint ut, og utviklerens ukuelige optimisme smitter av med en gang. Men det er først da Yerli slukker lyset og blender oss med ti minutter in-game at tingene virkelig tar av. I en stappmett kino sitter vi alle sammen klint inntil skjermen, og etter en lang innlastningstid er vi endelig klare til å se hvor langt Crytek har kommet med deres stortittel.

Langt over gateplan skimter vi vår hovedperson idet han begir seg rolig mot kanten, der et syn av et New York i ruiner lammer kroppens sanser. Blader fra trærne virvler i luften mens bygninger tårner seg opp i et mekka av ødeleggelse. Grafikken er vakker, blødende vakker, og etterlater ingenting til fantasien. Vi ser spillet på Xbox 360, og selv om jeg var en smule bekymret i utgangspunktet ser jeg at det var grunnløst. Bildet glir nærmest feilfritt over skjermen, og detaljarbeidet er overveldende. Dette kan bare bety at jeg umulig blir skuffet. Hvis spillet ser så lekkert ut på Xbox 360, så kan jeg bare gjette meg frem til hvor nydelig det blir på Playstation 3 og PCen.

-Teamet har jobbet med spillet til tre plattformer, og for oss handler det på ingen måte om drittkasting. Hvis folk vil diskutere hvilken konsoll de foretrekker så er det greit for oss, men til syvende og sist prøver vi å skape det beste spillet til alle plattformer. Det vil si at vårt mål innen lansering er å få Crysis 2 til det beste spillet på både Playstation 3, Xbox 360 og PC. Her vil man ikke se noen dårlige konverteringer, men et gjennomarbeidet produkt som er skreddersydd til hver enkelte konsoll. Alle vet jo at en ny PC vil overgå konsollene grafikkmessig, men vi vil fremdeles at Crysis 2 skal være det flotteste spillet i rekka på Playstation 3 og Xbox 360. Så derfor håper vi på mindre drittslenging så folk kjøper spillet til den plattformen de eier, forklarer Yerli.

Crysis 2

Våre kriger befinner seg i kamper mot private soldater som har inntatt byen. Vi vet enda ikke hvorfor, men vi står åpenbart mellom dem og det de søker etter. Etter å ha sett muligheten for å kaste seg mot bygninger og kjempe seg opp fra vanskelige avsatser får vi se Nano-draktens mange aspekter, og den skuffer på ingen måte. Crysis 2 er gjennomgående lekkert, og kampene kjører problemfritt.

Etter å ha bekjempet private soldater løper vi fremover i spillet for å ta opp kampen mot noen seige romvesener, som definitivt gir Nomad en god omgang. Natten har senket seg over New York, og med den forblir den nydelige grafikken. Mens Manhattan fremstår som en gjennomsmadret slagmark løper vår helt fra biltak til biltak mens han bruker både skjold, usynlighet, styrke og mer. Bomber og granater flyr rundt hodet vårt, og eksplosjoner danner en billedskjønn ramme rundt voldsorgien. Romvesene er definitivt en utfordring, og på tidspunktet da kampen virker ferdig spretter det siste romvesenet opp i lufta. I en enda verre form slår det oss til jorden, og en filmsekvens vi dessverre ikke får lov til å se integreres.

Manhattan danner en perfekt ramme for spillet. Det er en kjempemetropol, og et billedlig monument på menneskets utvikling. Om man skulle reddet en by fra romvesener og ødeleggelse ville nok de fleste pekt på ikonet New York.

Crysis 2

Men hva har Crytek gjort med flerspillerdelen? Det har dessverre teamet bak Crysis 2 fått munnkurv på. Ingen flere detaljer eller informasjon rundt spillets historie, Nomad, Prophet eller andrepersoner ble avslørt. Flerspilleren, som jeg grov etter, var også et lukket land. Men det gir bare EA og Crytek enda en mulighet for å pirre vår nysgjerrighet på et senere tidspunkt.

Musikken er mastodontisk, og Crysis 2 ligger allerede som en klar forkjemper til tittelen årets spill. Alt fra historien, mulighetene med Nano-drakten til den grafiske høyden er allerede gjennomarbeidet og glitrende utført. Jeg kan ikke forestille meg hvordan spillet vil se ut om åtte måneder, men jeg kan definitivt skrive under på at det er en opplevelse du ikke må snyte deg selv for. Uansett.

Crysis 2Crysis 2Crysis 2Crysis 2
Crysis 2Crysis 2Crysis 2Crysis 2

Relaterte tekster

Crysis 2Score

Crysis 2

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall - GRSE

Cryteks brennhete oppfølger er et studium i godt design kombinert med nydelig grafikk. Vi har skutt oss gjennom Crysis 2 for å gi dere en omfattende vurdering...



Loading next content