Norsk
Gamereactor
forspill
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Flere spill har forsøkt å kuppe MMO-tronen fra Blizzards World of Warcraft. Men kan rollespillgudene hos Bioware lykkes? Vi tar en kikk på Star Wars: The Old Republic...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvorfor vil Bioware lykkes der så mange andre har feilet?
Vi vet ikke om det er snakk om få ressurser, mangel på talent, lite interessant grunnmateriale eller rett og slett en dårlig start, men det er få utviklere som har mestret oppgaven. Jada, det er vanskelig å overgå de beste utviklerne i sjangeren, men om noen klarer det så må det være Bioware. Med spill som Baldur's Gate II, Mass Efffect 1 og 2, Star Wars: Knights of the Old Republic og Dragon Age: Origins har de bevist at de er mer enn gode nok. De har flere år med erfaring, og siden hendelsene skjer noen hundre år etter handlingen i deres forrige Star Wars-epos ligger alle forutsetningene til rette for et godt spill.

Blir det krigere, magikere og prester også?
Bioware har valgt å gå en annen rute enn den Blizzard tok med World of Warcraft, der alle fraksjonene huser alle klassene. Både Sith Empire og Galactic Republic har fire ulike klasser, som alle har ulike kampstiler og forutsetninger. Selv om det er cirka 3500 år før Boba Fett blir født spares det ikke på referansene til Star Wars-universets mest elskede leiemorder. Bounty Hunters er tungt bevæpnet og har mulighet til å løpe om det gjelder korte strekninger, men de må også klare å håndtere rustningen så den ikke overopphetes. Imperial Agents er snikere, som foretrekker å levere godt planlagte og gjennomtenkte skudd bak hjørner for å vinne.

På Sith-siden får du to klasser trent av Sith Academy på planeten Korriban. Sith Warriors spesialiserer seg i nærkamp, og de vil prøve seg på ulike versjoner av lyssabler eller fremkast for å finne det svakeste punktet. Sith Inquisitors får også mulighet til å bruke lyssabler, men de foretrekker avstandsangrep. De har blant annet det klassiske el-grillangrepet som Keiseren moret seg med i Jediens Tilbakekomst.

Hva gjør jeg om jeg vil være snill ?
Det som er spesielt med The Old Republic som rollespill er at samtlige klasser vil være hybrider, så de kan fylle de klassiske rollene som tank, helbreder eller angriper. Ved å bytte litt på våpen og trimme litt på innstillingene får du plutselig en ny rolle, og det vil gjøre gruppesammensetningen mer dynamisk. Det eneste spørsmålet er hvordan det påvirker variasjonen, og om små forskjeller fører til at bare en spesiell type figur ønskes.

Dette er en annonse:

Kan jeg spille som Chewbacca?
Star Wars har huset flere skumle skapninger, og mange av de viktigste figurene er ikke mennesker. Derfor er det flere muligheter til å prøve ulike spillbare raser. Mennesker er selvfølgelig standardalternativet, siden de kan ta alle yrker på begge sider. Men Twi'Lek er også populær, og det samme er Mission i Knights of the Old Republic og Bib Fortuna fra Jabbas palass i den tredje filmen.

Mer ukjent for ikke-fans er Chiss, de øyenløse Miraluka, de hvithudede slemmingene Ratataki, de renblodige og røde Sithene og Zabrak, som er folket Darth Maul hørte til. Wookies er kanskje de mest savnede, men det er ikke umulig at de dukker opp senere i en eller annen utvidelse. Uansett er det nok materiale til å gjøre fansen fornøyd, og muligheten til å utvikle flere folkeslag som har hatt veldig små roller hittil.

Og hva med oss som spiller alene?
I likhet med Knights of the Old Republic vil du få tilgang til datastyrte lagkamerater utover din egne figur, som gjør det enklere å skape en historie rundt din klasse. Disse vil hjelpe deg om du spiller alene, og som i tidligere Bioware-spill kan du bygge egne forhold til dem og utvikle deres ferdigheter. Alle dialoger er laget av stemmeskuespillere, og det inkluderer også alt figuren din sier. Dialogsystemet vil ligne på det vi så i Mass Effect - og det ville vel ikke vært et Star Wars-spill uten at valgene dine førte deg til den mørke eller lyse siden av Kraften.

Et lag trenger naturligvis et sted å holde til, og løsningen på både bo- og transportproblemer er romskipene. Her kan du snakke med partnere, innrede etter egen smak og by andre spillere på noen lettkledde twi'lek-fester. Men romskipene vil også ha egne spillfunksjoner, da du for eksempel kan bemanne kanonene og slåss deg frem i lineære actionsekvenser.

Dette er en annonse:

Det ser jo faktisk ikke så pent ut...
Det er faktisk ikke så negativt at The Old Republic ikke ser perfekt ut, siden de fokuserer på enkle karakterdesign og bakgrunner som ikke er for tunge. Det er positivt i denne sjangeren, da det gjør at spillet kan fungerer på alle datamaskiner med flere forskjellige figurer for å skape variasjon. Det stiliserte designet er inspirert av Clone Wars-filmen og de tidligere Star Wars-spillene, og det tror jeg vil fungere veldig bra.

Sith mot Republic. Bioware mot Blizzard. EA mot Activision. Neste år vil kampen kjempes på flere forskjellige plan. MMO-sjangeren er ekstremt verdifull, og her kjempes det om både galaksen og spillbransjen på samme tid. Så... hvem er klare for å samle 25 rancor-tunger?

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Relaterte tekster

Star Wars: The Old RepublicScore

Star Wars: The Old Republic

ANMELDELSE. Skrevet av Oskar Nyström - GR SE

Gamereactors egen ekspert på nettrollespill har tilbragt hver våkne time den siste uken i Biowares storsatsing. Kan Star Wars: The Old Republic ta tronen fra World of Warcraft?



Loading next content