Hva handler Human Revolution om, en menneskelig revolusjon kanskje?
Både ja, og nei. Deus Ex: Human Revolutions handler om den velkledde sikkerhetssjefen Adam Jenson, som blir alvorlig skadet når arbeidsplassen han angripes av mekanisk forsterkede elitesoldater. Seks måneder senere er en forbedret Adam Jenson tilbake på sin gamle arbeidsplass. For å overleve skadene har kroppen hans nemlig blitt forbedret gjennom mekaniske implantater - robotiske armer, robotiske øyne, og skjelett i kunstfiber.
Ok, men hva er selve kjernen i historien?
Griskhet etter penger og makt. I en fremtid preget av store selskaper som kjemper mot hverandre i det private markedet for bio-mekanisk vitenskap, blir spilleren stilt ovenfor en rekke valg der moral og samvittighet settes på prøve. En stor konspirasjon ligger til grunn for det skjebnesvangre angrepet der Jensen ble skadet, en konspirasjon som nøstes opp gjennom spillets gang. Ikke helt ulikt historiene i de første spillene.
Høres bra ut. Men Hvor mye har Deus Ex 3 til felles med det første spillet, som tross alt var et mesterverk?
Aldeles korrekt. Warren Spectors Deus Ex er og blir ett av de beste actionspillene gjennom tidene, og det er tydelig at Eidos Montreal har gjort leksene sine før de satte i gang med treeren. Alt fra hovedpersonen, den grafiske stilen og spillmekanikkene er nye, men Human Revolution klarer å gjøre noe toeren aldri gjorde. Samtidig som mye er nytt er stemningen den samme som i det første stillet. Det kjennes friskt samtidig som det hyller sine røtter.
Hvor mye har du spilt av Human Revolution?
Jeg har spilt gjennom de tre første kapitlene som tok med ganske nøyaktig tre timer. Med tanke på at disse tre timene bare ga meg en liten innledning til et omfattende og spennende eventyr, tyder det på at Human Revolutions vil gi deg mange gode timer med kontrolleren i hånda.
Du likte det altså?
Absolutt. Selv om vanskelighetsgraden var dårlig balansert i denne uferdige versjonen jeg fikk teste, virker Human Revolution svært lovende. Etter å ha spilt flertallet av alle de seriøse militære skytespillene, der du blir loset med jernhånd gjennom hvert nye område fra kommandanten på sambandet, er det forfriskende med et spill som utfordrer på andre måter. Human Revolution går ut fra at vi spillere er intelligente, oppfinnsomme og snartenkte, og at vi ønsker oss noe som er krevende på flere områder. I så måte fungere Human Revolution akkurat som det første Deus Ex-spillet. Hvis du ville kunne du løpe igjennom det første Deus Ex og skyte alle du så, uten å ofre alternative metoder som sniking og rollespill en tanke. Men da fikk du også servert et av de vanskeligste skytespillene gjennom tidene. På samme måte som i det første spillet handler Human Revolution om å gi spillerne frihet, og vise de at en ikke alltid nødvendigvis trenger å skvise avtrekkeren.
Hva mener du med at vanskelighetsgraden var dårlig balansert?
Den letteste vanskelighetsgraden var like utfordrende som den vanskeligste, og den letteste graden var kjempevanskelig. Jeg er tilhenger av vanskelige spill, og koste meg med utfordringene i det første Deus Ex, men i Human Revolution ble det litt for mye av det gode, men mengder av farlige fiender og minimalt med ammunisjon.
Smartere å snike seg rundt enn å skyte vilt, med andre ord?
Definitivt. Det skal være sikkert og visst at Deus Ex: Human Revolution er den tenkende spillerens actionspill. Selv på letteste vanskelighetsgrad skal det ikke til mer enn et par små skudd fra en patruljerende soldat før det er over og ut. Her gjelder det å utnytte omgivelsene, smyge seg frem og benytte seg av dødelige snikangrep. Ved hjelp av knivblader som er innbygget i Jensons nye robotiske underarmer kan nemlig fiendene tas hånd om effektivt, og ikke minst musestille.
Har han kniver i underarmene?
Sverd er kanskje en mer riktig beskrivelse. Sorte knivblader i titan som spretter ut under håndleddene. Veldig nyttig hvis du for eksempel skal hakke salat.
I et actionspill med rollespillelementer er det viktig at atmosfæren er god, hvordan kjennes den i Human Revolution?
Stemningen kjennes helt fantastisk, heldigvis. Bare det å vandre rundt i Sarif Industries gullbelagte lokaler er en opplevelse som setter spor. Designet er utsøkt og karakterene man møter fremstår som ekte og levende. Filmsekvensene er strålende og stemmeskuespillet er 900 ganger bedre enn i spill som Killzone 3 og Crysis 2.
Designet er bra altså? Du liker det?
Jeg tror kanskje jeg faktisk elsker det. Deus Ex: Human Revolution er ulikt noe annet actionspill jeg har prøvd meg på, og det er en aldri så liten bragd i en sjanger som er så befolket. Eidos Montreals designere har blandet gullfargede detaljer med bekmørke miljøer og skapt en stil som er unik og spennende. Designet har et sags cyberpunk-preg samtidig som det også minner om sci-fi noire, og budskapet bak denne blandingen engasjerer meg. Det mørke gir assosiasjoner til døden, mens det skinnende gullet representerer en fremtid av rikdom og velstand.
Hvordan fungerer det rent teknisk da, hvis man ikke blir målbundet av designstilen?
Rent teknisk er grafikken ganske middelmådig, tross alt. I hvert fall i den uferdige versjonen jeg har testet. Modellene kunne trengt litt mer detaljer, og ansiktsanimasjonene klarer aldri helt å imponere.
Hvis du skulle gjette da, hvor bra blir det ferdige spillet?
Om historiedelen holder mål, og vanskelighetsgraden justeres tror jeg Human Revolution kan bli en av årets store overraskelser. Jeg hadde i grunnen ikke ventet meg et så omfattende og ambisiøst spill som det jeg ble servert. Atmosfæren er helt fantastisk og valgfriheten gjør spillet både spennende og vanedannende. Jeg holder fingrene krysset på Edis Montreals vegne, og håper de kan nå det samme skyhøye nivået Ion Storm traff med det første spillet i serien.
Bortsett fra teknisk svak grafikk og en pussig vanskelighetsgrad, oser Human Revolution av kvalitet fra den gode spillbarheten, den unike grafiske stilen og en herlig atmosfære.