Har du virkelig spilt Rage? Virket det ferdig?
Jepp, jeg brukte noen timer med Rage da jeg var i Utah forrige uke og fikk prøve både enkelt- og flerspiller. Og jepp, Rage virket veldig ferdig, jeg setter alle penger på at det lanseres etter planen og ikke forsinkes nok en gang.
Men hvorfor skal vi spille Rage når vi allerede har Borderlands?
Selv om det naturligvis finnes en del likheter, ikke minst med brettdesignet, utstyret og innsamlingen av plunder, er det minst like mange forskjeller mellom de to spillene. Rage står på helt egne ben og føles spillmekanisk hakket hvassere. Dette er et Id Software-spill med alt av hva som innebærer av blytung skytefølelse, illsinte fiender, fryktinngytende sjefsfiender og ikke minst et våpenarsenal der hver minste pistol forårsaker like mye skade som en Carl Gustav. Dette er mer et stramt actionspill enn en åpen historie, og friheten er mindre enn i Borderlands.
Jeg gleder meg til å frese rundt i en terrengbil med bestekompisen min, men...
Stopp der! Det blir ikke mye "fresing" i Rage. I hvert fall ikke på den måten. Rage er først og fremst laget for én spiller. Man kan ikke skyte seg gjennom eventyret med bestekompisen uten å måtte spille igjennom hovedhistorien på egenhånd. Det finnes en egen samarbeidsmodus der dere kan spille sammen og oppleve en helt annen historie. Denne skal attpåtil gi en større forståelse av enspillerdelen, sier Id Software - omtrent på samme måte som i Splinter Cell: Conviction. I den ferdige pakken vil det også være inkludert en egen flerspillermodus hvor du og et knippe flere kompiser kan kjøre hverandre i hjel på Jordens herjede overflate.
Kan man oppdrive våpen i dette ødelandet da?
Absolutt. Det finnes flust av fantasifulle muskedundere, samt masse utstyr du kan bruke til å forbedre disse. Du kan til og med bygge nye våpen utifra dette utstyret. Det er for eksempel mulig å lage radiostyrte biler utrustet med bomber, eller blåse av post-apokalyptiske mutanthoder med den dobbeltløpede haglen som en gang i tiden ble synonym med Doom II.
Kan man søke dekning som i Killzone 2, bruke jetpack som i Halo: Reach eller klatre som i det kommende Prey 2?
Faktisk ikke. Rage inneholder ingen særskilte spillmessige finesser i det hele tatt, hvilket var den største overraskelsen for min del. Det er veldig "old-school" og mangler alt som har blitt tilført sjangeren i senere tid. Dette er derimot ikke ensbetydende med at spillet er dårlig. Tvert imot føles det ganske befriende å bli servert et så jordnært spill som ikke lener seg på gimmicks eller små funksjoner, men leverer hederlig action med humor og glimt i øyet.
Vent nå litt... humor?
Jepp. Det er en masse vold, blod og gørr i Rage. Selvfølgelig. Jeg støtte blant annet på en fiende som kvalifiserer seg til pallplass for ekleste beist noensinne. Men Rage er ikke bare en gravalvorlig Mad Max-inspirert historie. Det er absolutt humor tilstede, ofte svart sådan. Jeg fikk for eksempel kjempe i et sykt, klovneliknende gladiatorsirkus for å skaffe meg sponsor og slåss i Mardi Gras-inspirerte miljøer. Hvilket var riktig så moro.
Men jeg vil ha ruiner, "urban decay" og forfalt storhet!
Du kommer til å få din porsjon, slapp av. Variasjonen i omgivelsene er veldig god, med fengsler, raserte byer, tilholdssteder skjult og innklemt i t-banestasjoner, utposter, kloakker og mye annet. Her er noe for enhver.
Og det er en ordentlig bombe av en grafikkeksplosjon, konsollene får vel kjørt seg?
Rage ble vist på Xbox 360. Da jeg spurte hvorfor de viste spillet som forventes å bli det peneste noensinne, til konsoll, ble jeg forklart at Id liker å assosieres med PC-spill. De ville enkelt og greit vise at de ikke har noe å skjule. Også på konsoll ser dette makeløst bra ut. Detaljrikdommen, lyseffektene og teksturene er fantastisk bra, og Rage kommer til å konkurrere om plassen årets peneste spill, uavhengig av format.