Norsk
Gamereactor
forspill
Gears of War 3

Gears of War 3

Den norske Gamereactor-troppen bega seg ut på beta-slagmarkene i Epics tredje Gears of War-tilskudd. Både inntrykkene - og resultatene - ble blandede...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ingen tvil om at forventningene til Gears of War 3 scorer Himalaya på hype-skalaen. Ført i spiss av playboyen Cliff Bleszinski har Epics skytespillserie tatt Xbox 360-publikummet med storm, tydeligvis med alle de riktige ingrediensene: et dystert og omfattende univers, muskelbunter med våpen, beist med våpen, store våpen og kjøretøy med våpen. Nevnte jeg våpen? Skamlekker grafikk har også blitt en stor del av merkevaren Gears of War, noe man forventer fra et selskap som Epic og innehaveren av den bestselgende grafikkmotoren Unreal Engine.

En minst like stor del av franchisen er flerspiller, en braksuksess på Xbox Live. Epic har imidlertid fått tilsendt flere skjegg i postkassen med klager om mangel på dedikerte servere, noe man merket spesielt godt i forgjengeren. Spiller man mot deltakere fra the U, S and A var det merkbart med tidslugg (motstanderens bevegelser ligger millisekunder frem i tid), og det ble raskt frustrerende å domineres av brølende yankees som åpenbart hadde en urettferdig fordel.

I Gears of War 3 skal dette endelig fikses, til enhver seriøse spillers store glede. Da denne sniktitten ble skrevet hadde vi kun tilgang til kartene Trenches og Old Town, selv om beta-perioden strakk seg over Thrashball og Checkout mot slutten av april. Begge de testede kartene var myntet på Team Deathmatch i raske, intense kamper, og brettdesignet er det ingenting å si på. Åpne midtpartier blir supplert av flankeringsmuligheter og trange sidekorridorer. I Trenches kan man ta plass på et hevet platå for snikskyting, men med innganger fra begge sider.

Kort sagt er de begge godt nok balansert til at man slipper lusne campingvogner, men er i konstant fare for bakhold. Tempoet er hele tiden på topp og man er nødt til å bevege seg for å overleve og tjene laget på best mulig vis.

Dette er en annonse:

Da vår lille Gamereactor Norge-tropp beveget seg ut på slagmarkene ble det imidlertid klart at dette bør være en veldig tidlig beta. Flere av kampene ble preget av den samme tidsluggen som vi opplevde i Gears of War 2, noe som kom til syne gjennom en hel del banning og sverting. Slageren "damn you, American infidels!" er ikke noe man forventer å høre fra fire høflige nordmenn (som likevel synes det er på tide å trekke norske styrker ut av Afghanistan), men frustrasjonen over å bli overkjørt fullstendig kan føre til så mangt.

Det ble lovet dedikerte servere, men ingenting tilsier at disse har noen dedikasjon til jobben sin overhodet. Slappfisker! Da vi først fikk gleden av å spille en fin og luggefri match ble det derimot klart at flerspilleropplevelsen har potensial til å bli enda bedre enn før. I denne omgang er ikke runden over for den som dør, men man har snarere en samlet kvote på 15 sjanser. Laget som først blir redusert til null og niks, er laget som kan gråte seg i søvn.

Av andre nyheter har vi flere avslutningsangrep med brutale konsekvenser. Her hamres det inn skaller med kolben, sages på tvers og penetreres bakfra. Sistnevnte skal ikke misforstås, men skjer i form av et nytt ruseangrep med den nye Lancer-riflen, hvor man kan ta rennafart og smelle inn i et intetanende offer med bajonetten.

I betaen ble imidlertid dødsfallene mine farget i overkant mye av denne nyvinningen og jeg skulle gjerne sett noe mer slingringsmonn på treffsikkerheten. Med motorsagbajonetten ble jo som kjent overbruket løst ved å innføre motorsagduellen, en tvekamp hvor timede spillere ble nødt til å krysse sverd og trykke kjapt for å avgjøre hvem som var mest mann.

Dette er en annonse:

Når det kommer til grafikken finnes det ikke stort å meddele. Ingen merkbare forbedringer kommer til syne, selv om fargefiltrene åpenbart er justert til det lysere. Hvis den nye ermeløse COG-trøya går innunder kategorien grafikk kan vi si oss enda mindre begeistrede, men noen synes vel det er fint med et par forandringer på utstyret også. Den visuelle delen av spillet er fortsatt blødende vakker.

Gears of War 3Gears of War 3
To kart var tilgjengelige da vi testet spillet.

Konklusjon
Nå som beta-perioden er over og inntrykkene har sunket inn må vi ærlig talt erkjenne å sitte igjen med blandede følelser. De fleste av kampene ble mer en kamp mot nettverksproblemer enn motstandere, de spillmekaniske nyhetene utgjør ingen store forskjeller eller forbedringer, men kjerneverdien er heldigvis intakt.

Når troppen er i samarbeidsmodus, laget kommuniserer og man etablerer et overtak gjennom koordinasjon, er Gears of War en vinner på flerspillerscenen. Såfremt treeren får bukt med ubalansen gjennom dedikerte servere kan vi dermed se frem til mer dominering over Xbox Live. Kom igjen nå, Epic.

Merk: Dette er kun en forhåndstest av spillets flerspillerdel. Verken teksten eller flammene nedenfor har noe med vurderingen av spillet som helhet å gjøre.

Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3

Relaterte tekster

Gears of War 3Score

Gears of War 3

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Gears of War er større, vakrere og mer spektakulært enn noensinne, og selv ikke en pinlig svak historie og få overraskelser kan hindre meg å anbefale dette...



Loading next content