Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

STARHAWK

Den spirituelle oppfølgeren til Warhawk tar oss med opp blant stjernene. Vi har kikket nærmere på Lightbox Interactive sitt kommende actionspill.


Etter Warcraft kom Starcraft, så enkel logikk tilsier at Warhawk blir.....Starhawk?

Det stemmer. Når Warhawk ble lansert i 2007 fikk det fort et trofast følge. Det var en actionfylt flerspiller der kampene raste av sted i høyt tempo til fots, i stridsvogner og i luften. Det ble dessuten sluppet i et tidsrom hvor Playstation 3-spillere var sulteforet på gode onlinebataljer. Vi og mange andre hyllet spillet for dets variasjonsrike spillbarhet og at det var lett tilgjengelig. Det føltes likevel litt tynt da det ble sluppet for en slikk og ingenting på PSN. Det inneholdt få spillmoduser og nivåer, samtidig som det var helt uten noen enspillerdel.

Dette skal det bli en endring på, for Starhawk leveres med mer av alt. Denne gangen skal krigen utkjempes i verdensrommet, hvor menneskene har startet koloniseringen av ymse planeter. I tillegg til onlinekamper, får vi nå et fullspekket enspillereventyr på rundt fem til åtte timer med en halvmutert Emmet Graves som hovedperson. I sekken med spillrelaterte nyheter er det Build and Battle-funksjonen som gjør størst inntrykk.

Krig, krig og atter krig - hvorfor kan vi ikke bare være venner?

Alt er stoffet Rift sin feil, en substans som flyter på innsiden av himmellegemene vi skal besøke. Det er et gullrush på gang, og alle vil ha sin del av kaka. Rettere sagt, hele fordømte kaka, og da må man som kjent ty til vold.

Uendelig rikdom satt til side, så har Rift noen uheldige bivirkninger. Det kan ødelegge både kropp og sjel, slik at de som blir overeksponerte muterer til rabiate Outcasts. Disse dyrker og forsvarer det blåskimrende stoffet slik som rabiate galninger ofte gjør. Emmet er den eneste levende som har blitt mutert og som samtidig har beholdt forstanden. Dette gjør ham til den perfekte kandidaten for å skyte mutantene i fillebiter. Rift gir ham nemlig muligheten til å benytte Starhawks store nyhet, Build and Battle.

Så, hva er egentlig Build and Battle?

Med hjelp av Rift-energi kan Emmet tilkalle diverse byggninger ned fra himmelen for å endre slagmarken. Alt fra kommunikasjonstårn som bistår med allierte soldater til murer og artilleritårn finnes tilgjengelig. Når et bygg skal plasseres, zoomer kameraet ut og det hele minner om et strategispill i sanntid. Overgangene mellom tredjeperson og strategi er sømløs, rask og brutal, og vi kan se for oss at dette åpner for en god del strategisk dybde.

- landskapet i Starhawk kan beskrives som et lerret som spilleren selv kan forandre, sier sjefen for Lightbox Interactive, Dylan Jobe. Det vil med andre ord finnes mange løsninger på en gitt situasjon.

Å modifisere spillverdenen i actionspill er ikke noe nytt. Vi så noe lignende i Day 1 Studios Fracture, der man kunne manipulere terrenget til sin fordel. Det samme så vi i Red Faction: Guerilla, selv om det hadde et litt mer destruktivt preg (på samme måte kan alle bygninger i Starhawk også ødelegges). Men på denne måten er det aldri blitt gjort tidligere. Build and Battle er både unikt og veldig, veldig morsomt å benytte seg av.

Er dette noe man også kan benytte i flerspillerdelen?

Ja. Basisoppskriften er fra Warhawk, med luft- og bakkebaserte kamper, men det som kommer til å snu onlinespillingen på hodet er Build and Battle. Foreløpig støtter Starhawk flerspillerkamper for opptil 32 spillere samtidig, i tillegg til fire spillere på delt skjerm. Flerspillerbanene byr på store og åpne stridsområder slik som i Battlefieldspillene, noe som også er å finne i kampanjedelen. Sony planlegger å gjennomføre en flerspiller-beta, men hvor og når man kan spille den er så langt ikke klart.

Fortell litt om de kjøretøy og våpen vi skal få bruke.

Jagerflyene fra Warhawk er fortsatt med, men med alvorlige oppgraderinger. Denne gangene er de også kraftfulle mech-roboter. Med ett tastetrykk forandrer de seg til høyreiste roboter i ekte Transformerstil. Kampene i disse ser riktig intense ut, særlig på bakkenivå. Missiler og steinsprut hviner rundt ørene som i et hvilket som helst japansk shoot 'em up. Forutenom dette får vi også et terrengkjøretøy som minner om Warthog fra Halo.

Til fots er det kun avslørt et maskingevær, en snikskytterrifle og en pistol. Ingen store overraskelser der, altså - ihvertfall ikke ennå.

Så, hva tror dere egentlig om Starhawk? Store forventninger?

Absolutt. Hvis de lykkes med å sy sammen alle finesser og dimensjoner til en balansert helhet, så kommer Starhawk mest sannsynlig til å bli veldig bra. Det finnes alltid en mulighet for at kampanjedelen blir kjedelig i lengden, men blandingen av åpen krigføring i tredjeperson og intelligent Tower Defence-aktig strategi lover godt. I begynnelsen av 2012 smeller det.

StarhawkStarhawkStarhawkStarhawk
Dette er en annonse:
BETA +