Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

HITMAN: ABSOLUTION

Hitman er tilbake. Vi har besøkt IO Interactivs hovedkvarter i København for å ta en eksklsuiv titt på spillet...

  • Tekst: Rasmus Lund-Hansen - GRDK

Vi sitter i et møtelokale hos IO Interactive i sentrum av København, kun få dager etter den første teaseren og spillets tittel ble annonsert. På det store lerretet står ordene Hitman: Absolution, og bak dem hamrer regndråper mot et vindu med utsikt til en enorm og imponerende horisont. Flere av utviklerne er på plass i lokalet, og entusiasmen stråler. Det er ingen tvil om at de er stolte over det de skal vise frem. Tittelen faser ut, og Hitman gjør en ukarakteristisk støyende entré ved å knuse gjennom ruten. Han er iført sin ikoniske dress og sitt røde slips, men ser vesentlig bedre ut enn jeg husker ham.

Stedet er Chicago, nærmere bestemt et nedlagt og falleferdig bibliotek. Presenninger dekker noen av reolene, deler av gulvet er preget av skitt, gelendere og rekkverk på balkongene mangler flere steder, det er sorte hull i gulvet og det meste av lyset har gått. Et dempet nødlys over en dobbeltdør i den motsatte enden av salen viser at her, her er utgangen. For å komme dit må Hitman passere utenom eller gjennom rundt 10-15 politimenn, alle på utkikk etter nettopp Agent 47.

Det vi får se er en av de tidlige brettene i spillet, forklarer Tore Blystad, Game Director for Hitman: Absolution. Politiet har innledet en større menneskejakt på Hitman, som av den grunn er strippet for sine sedvanlige duppeditter, våpen og verktøy. Men han er fortsatt farlig. Det er dog ikke farlig å nevne at IO Interactives Glacier-spillmotor etterhvert har begynt å vise en del aldringstegn. Kane and Lynch 2 skjulte det til dels med sin skurrende mobilkamera-estetikk, men det kunne ikke skjule alle de grå hårene.

Glacier har teknologiske røtter som strekker seg helt tilbake til det første Hitman-spillet som ble sluppet for 10 år siden, og tidens tann har gnaget. IO har derfor slept Glacier ned i en mørk hulegang og avlivet den med et hurtig og lyddempet nakkeskudd. Hitman: Absolution kjører istedet på Glacier 2, en nyutviklet og moderne spillmotor som skal danne grunnlag for Ios spill mange år inn i fremtiden.

Og når man ser demoen av spillet står det straks klart for dagen at utviklerne har tatt den rette avgjørelsen. Hitman: Absolution ser bra ut. Riktig bra. Lys, skygger, partikkeleffekter og detaljgrad på både omgivelser og figurer, animasjoner, det hele. Spillet er på alle måter en tittel som hører hjemme på moderne konsoller. IO er tilbake i den grafiske superliga.

Mens Hitman sitter i skjul bak en reol, dempes plutselig fargene i omgivelsene. Samtidig lyses vaktene opp slik at du kan se dem gjennom både vegger og andre hindringer. En lysende linje i gulvet viser ruten den nærmeste vakten følger - og den har kurs rett mot Hitman. Vår stille snikmorder smyger til siden og lar den intetanende vakten passere.

Straks han står med ryggen til plukker Hitman opp en skjøteledning fra et nærliggende bord og bruker den til å kvele den uheldige vakten.

Denne nye evnen til å se gjennom veggene har fått navnet Instinct, og er en del av IOs målsetning om å forbedre de utdaterte spillmekanikkene i serien. "De gamle Hitman-spillene er kule, og de har sin plass i spillverdenen, men de er veldig vanskelige og bygger mye på prøve-og-feile-metoden", forklarer Blystad. Denne gangen vil det være lettere å se alle mulighetene ettersom gjenstander og personer "lyses opp".

Hitman: Absolution
Dette er en annonse:

Elvedam forteller: "Noen ganger i de tidligere spillene fikk man følelsen av å ha enormt mange valgmuligheter, men man forstod ikke nødvendigvis konsekvensene av de forskjellige valgene. Noe du gjorde ett sted kunne få store ringvirkninger senere, og vi ønsket at disse konsekvensene skulle komme tydeligere frem. Instinct er bare en av funksjonene vi har designet for å hjelpe spilleren med å forutse hvordan fiendene tenker, slik at man kan ta kloke valg."

Instinct skal integreres med alle kjernemekanikkene i Hitman, og vi ser flere eksempler på dette underveis. Men det er ikke slik at denne evnen kan brukes i tide og utide. Den må tjenes inn ved å foreta stille drap og andre klassiske Hitman-manøver. Hvor raskt du tjener inn evnen avhenger av vanskelighetsgraden, og på det tøffeste nivået kalt Purist-mode, vurderer IO å droppe funksjonen helt og holdent.

Dette er en annonse:

I løpet av demoen fikk vi se flere klassiske Hitman-mekanikker. Lik kan plukkes opp og gjemmes bort, og man kan snike seg opp til intetanende fiender for å bruke de som menneskelige skjold. Vi ser Hitman sabotere en sikringsboks og deretter "låne" klærne til vakten som kommer for å undersøke problemet.

Hitman: Absolution

Med en diskré håndbevegelse skjuler Hitman ansiktet sitt samtidig som han hilser på et par forbigående vakter, som tar han for å være en kollega. "Ble ikke inntrengeren stoppet?" spør vaktene hverandre mens de rusler ut av syne.

Selv om Hitman: Absolution vil være lettere enn de forrige spillene vil man likevel få en utfordring ved å satse på en "ren" og musestille gjennomspilling. I tillegg lover utviklerne at store folkemengder vil spille en viktig rolle senere i spillet. Det har vært en krevende jobb å optimalisere spillmotoren, men nå er den i stand til å vise over tusen figurer på én gang. Det hele styres av den imponerende kunstige intelligensen, som har tatt omkring fire å utvikle.

Hitman: Absolution

Hvordan disse situasjonene kommer til å utspille seg i praksis vil ikke IO si noe om foreløpig, men de presiserer at de ikke ønsker å etterlikne spill som Assassin's Creed. Hitman skal være Hitman, og spillmekanikkene virker også mer moderne enn hos de andre kjenningene i sjangeren. At Absolution betyr syndsforlatelse er riktig så passende, Agent 47 skal nok kompensere for ventetiden.

Hitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: Absolution
Dette er en annonse: