Norsk
Gamereactor
forspill
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Columbia, Songbird, Booker og Elizabeth. Vi har sett den nyeste Bioshock Infinite-demonstrasjonen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvorenn vi gikk på E3 ble det snakket masse om Bioshock Infinite. Journalister, så vel som utviklere, måpet over Irrational Games' nyeste, og etter selv å ha sett en demonstrasjon er det ikke vanskelig å forstå hvorfor - det ser fantastisk ut, og spillbarheten virker både innovativ og morsom.

Det som begeistret oss for Bioshock før den første utgivelsen, var Rapture, og Columbia, byen der Bioshock Infinite foregår, har samme effekt på oss. En svevende by blant skyene, hvor en slags borgerkrig herjer gatene. Og gatene er kanskje det mest spennende vi har sett av Infinite. Personer og figurer har et liv og et mangfold som vi ikke har sett før. Hele demonstrasjonen var så utrolig sømløs at jeg måtte forsikre meg om at det ikke var snakk om en forhåndslaget filmsekvens.

Hvis Columbia er en fantastisk erstatning for Rapture, så er Songbird en enda bedre erstatning for Big Daddy. Denne enorme, syngende mekaniske fangevokteren er så enigmatisk og fascinerende som noen spillfigur kan være. Hvem har laget ham? Hva er han? Og hva motiverer ham til å jakte på Elizabeth? Er han programmert? Om Songbird har vi flere spørsmål enn svar.

Bioshock Infinite
Dette er en annonse:

E3-demoen av Bioshock Infinite starter med at Booker DeWitt, hovedpersonen, og Elizabeth, piken du har blitt sendt til Columbia for å redde og transportere hjem, befinner seg i en butikk. Mens de leter etter gjenstander som kanskje kan hjelpe dem på ferden gjennom den kaospregede byen, titter Songbird inn vinduet og skriker for å få Elizabeth til å vise seg. Utvikleren forklarer at vi er omtrent en tredjedel inn i spillet, og Booker har nettopp klart å fri Elizabeth fra fengselet sitt, hvor hun ble bevoktet av Songbird. Det later til at Songbirds eneste formål er å passe på Elizabeth, og forholdet deres som vokter og fange er tilsynelatende det sentrale elementet i den første delen av historien - kanskje til og med hele spillet.

Et annet sterkt tema er Elizabeths mystiske krefter som lar henne manifestere gjenstander via revner i tid og rom (eller noe i den dur). Da hun prøver å gjenopplive en død hest, åpner hun ved et uhell en portal med en kino som viser Revenge of the Jedi (den opprinnelige tittelen på Return of the Jedi). Elizabeth ønsker ikke å forlate Columbia før hun vet hva kreftene hennes egentlig omfatter, og derfor har Booker lagt en plan om å besøke Comstock - leder av fraksjonen The Founders - for å finne svar.

Songbird forlater butikkvinduet, og Booker og Elizabeth inntar gatene. Hvis mengden av detaljer som ble brukt på å dekorere butikken var nok til å ta pusten fra en, er Columbias utendørsomgivelser enda mer imponerende. Den svevende byen ble designet som en verdensutstilling ved århundreskiftet (Bioshock Infinite foregår i 1912) av USA. Etter at byen slapp bomber på sivile under bokseroppstanden i Kina kuttet derimot skaperen av byens livslinje, og siden den gang har den bare svevet rundt som en trussel. Man kan skimte byens glamorøse fortid enkelte steder, men det pågående opprøret mellom The Founders og Vox Populii ("folkets stemme") har satt sine spor. På denne måten minner Columbia om Rapture, med det unntak av at man nå er en del av konflikten som river byen etter sømmene.

Bioshock Infinite
Dette er en annonse:

På vei mot Comstocks hus snubler Booker og Elizabeth over en henrettelse i full sving. Som spiller har du valget mellom bare å gå forbi eller forsøke å blande deg, og i demoen valgte Irrational å vise oss hva som skjer hvis Booker prøver å bryte inn, verbalt. The Founders bryr seg så vitterlig ikke om dette, og en skuddveksling oppstår. Kampene i Bioshock Infinite er hurtige og hektiske, men her er også et dekningssystem å ta i bruk, og enda viktigere: Elizabeths evner.

Under denne konfrontasjonen kan Elizabeth hente frem tre forskjellige gjenstander gjennom revnene - mer dekning, ammunisjon eller en dør som gir mulighet for å flanke fiendene. Andre revner kan bringe en mer øyeblikkelig død over motstanderne, som når hun for eksempel tilkjennegir et godstog som buldrer over den som måtte stå i veien. Evnene hennes gir en taktisk fordel som holder deg på tå hev og tvinger deg til å tenke i andre baner enn bare å fyre løs. Spektakulære å se på, er de også.

For å komme seg videre til Comstock tar Booker i bruk himmelskinnene, mens fiendene tar opp jakten. Jakten er så intens at det er vanskelig å holde tritt. Irrational foreller etterpå at du fritt kan skifte retning eller hoppe ned fra skinnene, for å klare opp i misforståelsen om at det er en "on rails"-sekvens. Vi fikk også se Booker plukke opp en rakettkaster, i og med at tunge våpen gir mer mening i større omgivelser (i begge de foregående Bioshock-spillene var de mindre relevante med tanke på brettdesignet).

Like før Booker og Elizabeth når Comstocks tilholdssted, blir de innhentet av Songbird. Han er helt åpenbart ikke fornøyd med at Elizabeth har stukket av, og nå er både du og Elizabeth i hans fangenskap. Her slutter demoen. Vi kan nesten ikke vente med å oppleve hva som skjer videre, men det blir vi nok pent nødt til. Bioshock Infinite slippes en gang i 2012.

HQ
Bioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock Infinite

Relaterte tekster

1
Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2Score

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Irrational er i full gang med å legge ned spillstudioet, og den avsluttende delen av Burial at Sea blir deres siste bidrag til spillverden. Avslutter de Bioshock-sagaen på en god måte?

1
Bioshock Infinite: Burial at SeaScore

Bioshock Infinite: Burial at Sea

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Vi har tatt turen tilbake til Rapture sammen med Booker og Elizabeth i Irrationals siste nedlastbare utvidelsen til Bioshock Infinite...

0
Bioshock-utviklerne skifter navn

Bioshock-utviklerne skifter navn

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Da Irrational Games ble ferdig med utviklingen av Bioshock Infinite og Burial at Sea-utvidelsen annonserte de at store deler av studioet ville oppløses. Alt som var igjen...

1
2K hinter om Bioshock-nytt...igjen

2K hinter om Bioshock-nytt...igjen

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De som administrerer Twitterkontoen til 2K UK må virkelig begynne å evaluere hva de legger ut. I 2014 ertet de oss med nytt fra Bioshock-universet. Det viste seg raskt å...

0
Bioshock-skaperne trenger flere folk

Bioshock-skaperne trenger flere folk

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Irrational Games, spillstudioet som har levert så mange gode spillopplevelser (System Shock 2, Bioshock og Bioshock Infinite), er tilsynelatende i ferd med å ruste opp...

2
Take-Two lover mer Bioshock

Take-Two lover mer Bioshock

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi har allerede fått høre at spillserien Bioshock fortsatt er veldig viktig for 2K Games og Take-Two, og nå har dette blitt bekreftet i en uttalelse fra Take-Two-sjef...

3
Bioshock-samling avslørt?

Bioshock-samling avslørt?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En sør-afrikansk nettbutikk kalt Raru kan meget vel ha avslørt at en Bioshock-samling kan være på vei til Playstation 4 og Xbox One. Ifølge annonsen som du kan se på...



Loading next content