Norsk
Gamereactor
forspill
Might & Magic: Heroes VI

Heroes of Might & Magic VI

Rundebaserte strategispill er på vei ut, men Adrian mener den klassiske Heroes-serien fortsatt burde by på masser av sjarm og glede. Vi har prøvespilt.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg merker meg at det kommer ut færre og færre rundebaserte strategispill for tiden.

I min ungdom koste jeg meg med spill som UFO, Heroes of Might and Magic og Fallout Tactics, hvor man kunne bruke lang tid på å planlegge kompliserte taktikker. Vi ser dessverre ikke så mange spill av denne typen lenger. De er blitt erstattet av mer storslagne og episke spill, som Total War-serien og Starcraft 2, men også disse har fått en mindre posisjon i spillmarkedet i forhold til spill som Call of Duty. Christoph Hartmann, presidenten for 2K, sa for ikke så lenge siden at gammeldagse strategispill hører til i fortiden, og ikke er relevant for gamere i dag. Det er derfor forfriskende å se et spill som Might and Magic Heroes VI komme og forsøke å motbevise besserwisserne.

Might & Magic: Heroes VI

Å spille Might and Magic Heroes føles litt som et slag sjakk. Det handler mer om å plassere enhetene sine strategisk og slå til når man ser en åpning enn å kjøre på med alt man har. Enhetene er sterkere mot visse typer, og seier kommer gjennom en kombinasjon av et overtall med enheter og å vite hva man skal angripe med. Det kan ligne litt på et rundebasert Starcraft. Oppskriften har ikke endret seg siden det første Heroes-spillet kom ut i 1995, og det er forfriskende å se at en utvikler velger å ikke modernisere og forenkle en serie som har blitt såpass ikonisk.

Dette er en annonse:

Might and Magic Heroes VI skiller seg ut i sjangeren strategispill ved å blande rollespillelementer med strategi. Etter hvert som du vinner kamper går helten din opp i nivå, og lærer ny magi og nye ferdigheter. I tillegg finner man gjenstander som man kan oppgradere helten sin med. I slagene tar helten rollen som hærfører, og får bare bidra enten med angrep eller magi en gang i runden.

Utenfor kamp må helten ri rundt og erobre gruver og steinbrudd for å samle ressurser, som igjen brukes til å oppgradere hjembyen, bygge nye tropper og oppgradere disse. Spillopplevelsen er nesten identisk med de tidligere spillene, med noen få nyheter og finjusteringer. Ferdighetstreet til helten er for eksempel blitt mye bredere og har flere valgmuligheter enn i tidligere spill. Might and Magic Heroes VI fremstår som en mangfoldig spillopplevelse med mye å gjøre, selv i beta-versjon. Det har likevel sine mangler.

Might & Magic: Heroes VI

En av gledene i tidligere Heroes-spill var å sakte men sikkert se hovedbyen sin vokse opp fra et åpent landskap til en storby med tårn, murer og bygninger. Byene var ofte vakre, forhåndsrendrede landskap med mange små detaljer, og var en fryd å se på. Muligheten til å se byen sin på denne måten briljerer med sitt fravær i Might and Magic Heroes VI, og er nok det som er desidert mest etterspurt fra spillerne i betaen. Jeg opplevde selv ingen bugs eller tekniske feil med betaen, men leste om mange som slet med oppdrag som ikke lot seg løse og lignende. Ellers var spillet en usedvanlig polert opplevelse til beta å være.

Dette er en annonse:

Jeg kriget meg vei gjennom to oppdrag av hovedkampanjen, og ble veldig imponert av hva jeg ble servert. Kampanjen byr på en akseptabel historie som rammeverk til de ulike kampene, med nok sideoppdrag til å holde meg interessert mellom historierelaterte mellomsekvenser. Den største svakheten til historien er melodramatisk dialog og svakt stemmeskuespill. De to oppdragene jeg spilte viste det som skulle være et vennskap mellom en Orke-høvding og en hertug. Jeg kunne lett se hva de forsøkte å få til i samspillet mellom disse to figurene, men det føltes påtvunget sammenlignet med for eksempel dynamikken mellom Thrall og Jaina Proudmoore i Warcraft 3.

Universet i Heroes-spillene har alltid blandet en rekke forskjellige mytologier og univers, og man har orker, udøde, demoner, vampyrer og drager, sammen med greske guder, engler, minotaurer og titaner. Likevel føles ikke universet til Heroes like godt realisert som mange andre fantasy-univers som fremstår både mer utdypet og mer naturlig, for eksempel Warcraft-universet eller Dragon Age.

Might & Magic: Heroes VI

Teknisk er det lite å utsette på Might and Magic Heroes VI. Grafikken er gjennomgående pen, både i den store verdenen, i slagene og i mellomsekvensene. I slag har man valget mellom å se alt ovenifra, eller man kan gå nærmere og se enhetene fra siden. Ved fulltreffere blir vi servert et liten klipp som viser angrepene som blir utført, og det skaper en fin variasjon i kampene som ellers fremstår som litt statisk.

Jeg tror det som vil skremme flest spillere bort fra Heroes er hvor lite spillet gjør av seg selv. Kampene er rundebaserte og trege. Alle enhetene av samme type blir slått sammen til én figur, så selv om man har hundre bueskytter blir disse vist på slagmarken som bare en buseskytter, dermed fremstår det heller ikke som veldig episk. Det er en annerledes måte å spille strategispill på, et spill som ikke forsøker å imponere deg med hundrevis av enheter på skjermen eller intense slag.

Tross dette er det i skirmish og multiplayer at Might and Magic Heroes VI virkelig sjarmerer. Muligheten til å spille to personer sammen på en maskin i såkalt "hotseat" åpner for mye moro. Det vil si at man bytter på å spille hver sin tur. Det høres kanskje ikke så spennende ut, men det er utrolig underholdende og sosialt.

Might and Magic Heroes VI vil trenge mye polering på veien fra beta til fullversjon, men jeg er optimistisk på at utvikleren Black Hole Entertainment vil ta hensyn til spillernes ønsker og produsere et Heroes-spill som er like tilfredstillende for gamle tilhengere som for nykommere til serien.

Might & Magic: Heroes VI
Might & Magic: Heroes VIMight & Magic: Heroes VIMight & Magic: Heroes VIMight & Magic: Heroes VI

Relaterte tekster

Might & Magic: Heroes VIScore

Might & Magic: Heroes VI

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Masse innhold og godt gameplay sørger for at Heroes VI fortsatt leverer den Might & Magic-følelsen vi kjenner. Adrian har satt karakter...

4
Heroes of Might & Magic VI

Heroes of Might & Magic VI

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Rundebaserte strategispill er på vei ut, men Adrian mener den klassiske Heroes-serien fortsatt burde by på masser av sjarm og glede. Vi har prøvespilt.



Loading next content