Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

GEARS OF WAR 3

Locustene er tilbake for tredje gang i Gears of War 3, og vi har prøvd oss med Lanceren i seriens siste tilskudd...

  • Tekst: Lorenzo Mosna - GR IT

Gears of War-serien har levert to bunnsolide spill, og det er ingen grunn til å dempe forventningene for det tredje tilskuddet. Vi har fått med oss den den siste presentasjonen av spillet, som er i sammenheng med åpningen av Microsofts nye italienske hovedkvarter. Vi befinner oss i hjertet av Milanos sydlige del.

Innenfor døren ser vi et enormt presentasjonsrom, der spillets logo prosjekteres på en syv ganger fem meter stor videovegg. Det hele er svært raffinert, men vi hadde ikke forventet noe mindre fra den testosteronfylte krigen mellom menneskehetens siste kjempere og de kraftige underjordiske beistene - best kjent som Locustene.

Gears of War 3
Dette er en annonse:

18 år har gått siden det dødelige slaget som rundet av Gears of War 2. Locustene har blitt stoppet, og koalisjonens styrker har samlet seg på en øy som minner mer om et festningsverk enn et feriested. Den gjennomgående underfortellingen fra de forrige spillene står i sentrum fra første sekund. Gears 3 åpner med en spillbar drømmesekvens, der vi ser Adam Fenix' død og hvordan hans sønn våkner til nyheten om at hans far fortsatt er i live.

Dette er en annonse:

Kampanjen begynner for alvor da den umake gruppen forlater Raven's Nest og drar for å utforske den Locust-fylte øyen, som har skammelig få områder igjen som beherskes av mennesker. Disse vil, som vanlig, ha lite å gjøre med COG-ene. De sivile er mer organiserte enn tidligere, og menneskeheten er delt opp i stammer der hver enkelt har forskanset seg i deres byer. Ingen av dem er villige til å inkludere flere mennesker.

Gears of War 3

Tradisjonen tro er spillet inndelt i fem akter, der hver av dem består av seks kapitler. Utvikleren anslår at hver akt vil vare i cirka tre timer. Det betyr 17 timer med gameplay.

Hvert kapittel fokuserer på en enkelt figur - en beslutning tatt av hensyn til å kunne spille hele kampanjen i samarbeidsmodus med fire spillere. Og selv om vi ikke får prøve mer enn én akt får vi bekreftet at vi spiller som Marcus og Dom i kampanjen. Vi får også styre andre figurer, som for eksempel Cole og Braid.

Figurenes fortid og personlighet spiller en viktig rolle denne gang, selv om de ikke er like dystre som tidligere. I det første kapittelet står for eksempel Cole ansikt til ansikt med en pappfigur av seg selv i full størrelse, som minner ham om hans tidligere dager med spillpromotering.

Gears of War 3

Vi blir også introdusert for Anya Stroud i første kapittel. Produsentene forsikrer oss om at kvinnene spiller en viktig rolle i sagaens tredje kapittel, selv om de var fraværende under vår gjennomgang.

Men det tar ikke lang tid før et interessant aspekt åpenbarer seg rundt fortellingen, da historie og plott ikke spiller på linje. Historien fremvises ikke på lineært vis, da den går frem og tilbake mellom viktige plottpunkter. Det andre kapittelet i første akt utspiller seg for eksempel en time før det første. Forfatterne har dermed mulighet til å lage noen interessante tvister i en sjanger som for det meste blir fordømt som hjernedød.

Gears of War 3

Hva angår gameplay merker vi raskt en stor endring. Lagringspunkter er markert med en stjerne på kartet, og vi får en klar fornemmelse av at områdene er større og bredere enn noensinne. Utforskningsmulighetene er mange. Det er fantastisk å betrakte de nydelige områdene Unreal-motoren har snekret sammen, som syder av neo-klassisk arkitektur med en orientalsk piff.

De visuelle detaljene har utvilsomt fått stor oppmerksomhet fra utviklerne. Idet man setter seg bak siktekornet på fastmonterte kanoner og lignende skifter kameraet til førstepersonsperspektiv, og det blir en smule tåkete for å understreke dybdeskarpheten. Det er en cinematisk effekt, men den er brukbar når man skal fokusere på fiender.

Gears of War 3

Men den kunstige intelligensen til dine kumpaner er stadig et problem. Troppen bærer ingen tegn til menneskelige taktikker eller forsiktighet, men de begår i det minste masseselvmord sjeldnere enn før. Det er som alltid best å nyte Gears of War med en venn, og det merker vi raskt under vår spilletid. På den høyeste vanskelighetsgraden er det brutalt, men det øker bare underholdningsgraden.

Man trenger ikke se lenger enn til de enorme fiendene som dukker opp i løpet av de første to minuttene. For to spill siden ville de ha fungert som siste boss-kamp, men her treffer vi dem på første brett.

Gears of War 3

Den mageknusende frykten er enda større når vi står ovenfor dem, men det er helt riktig i forhold til sagaens eskalering. Etter fem år og utallige gjennomspillinger av de to første kampanjene er dette den logiske konklusjonen; Epic kaster alt de kan etter oss, men bare fordi de vet at vi tåler det. Vi fortjener en skikkelig avslutning, og Epic vet at de skylder oss det.

Med en kampanje som har like mye substans og underholdning som flerspilleren er Gears of War 3 klar for å utkjempe en av de dødeligste spillkrigene noensinne denne vinteren, på begge frontlinjer. Grip fatt i Lanceren og gjør deg klar. Dette blir et helvete.

Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Dette er en annonse:
BETA +