LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      forspill
      Hard Reset

      Hard Reset

      Med rutinerte fagfolk fra utviklerhus som People Can Fly, CD Projekt Red og City Interactive ligger forholdene til rette for at jomfruprosjektet til polske Flying Wild Hog blir en kanonkule av et spill, men klarer det å overleve i den enorme FPS-jungelen? Vi har prøvespilt Hard Reset.

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Klisjéene kommer på løpende bånd i Hard Reset. Etter en lite inspirerende innlastingssekvens med en kryptisk tegneserie som forklarer bakgrunnshistorien, står jeg tilbake i enden av en mørk og skyggelagt gate. Omgivelsene rundt består av gamle mursteinsbygninger blandet med moderne innslag av rent metall. Rustne rør strekker seg langs veggene og slipper av og til ut ørsmå gasslekkasjer. Flygende fremtidsbiler kan skimtes mellom skyskraperne i det fjerne.

      Hard Reset

      Jeg plukker opp mitt overdimensjonerte maskingevær og starter mitt eventyr. Ikke mange meter senere får jeg mitt første møte med byens befolkning, som ser ut til å bestå av illsinte roboter som slett ikke har sansen for oss av kjøtt og blod. Jeg setter raskt roboten ut av spill før jeg jobber meg gjennom den sedvanlige opplæringssekvensen der jeg må krype under et ødelagt gjerde og hoppe over en kasse. Den smale veien jeg har lagt bak meg munner ut i et større kvartal der nye morderiske roboter raskt stormer mot meg for å markere sin avsky på eksplosivt vis.

      Slik fortsetter alle de tre brettene av denne uferdige Hard Reset-versjonen jeg har fått prøve. Roboter skal kverkes, terminaler skal hackes, strømgeneratorer skal sprenges og ventiler skal stenges. Med jevne mellomrom dukker det opp oppgraderingsterminaler der jeg kan kjøpe meg nye våpenmoduler, kraftigere rustninger og så videre.

      Dette er en annonse:
      Hard Reset

      Misforstå meg ikke, Hard Reset er på ingen måte et elendig spill. Likevel preges det av en gjenkjennelsesfølelse. Det føles rett og slett som jeg har spilt dette tidligere, eller i hvert fall noe som er veldig likt. I en så befolket sjanger som skytespillsjangeren må de aller fleste spillene som ikke er Call of Duty eller Battlefield finne på noe nytt og spennende for å virkelig holde stand mot de store gutta. Selv om Hard Reset byr på solid skyteaction, ser det ut til å mangle denne x-factoren, dette særpreget som virkelig kunne fått det til å skinne.

      Ser man bort fra denne mangelen på et distinkt særpreg finner man imidlertid et gjennomført skytespill. De grunnleggende spillelementene fungerer nemlig bra i Hard Reset. Kontrollene sitter som et skudd, actionsekvensene er intense og morsomme, og det og visuelle og tekniske er bunnsolid. Det futurisktiske cyberpunk-temaet sender umiddelbart tankene mot Ridley Scotts kultklassiker Blade Runner fra det tidlige åttitallet. Omgivelsene er som hentet ut av filmens sluttscener, der gamle og nedslitte mursteinsbygninger står i skarp kontrast til lysende reklameskilt og flyvende biler som glir langsomt gjennom luften. De sterke neonfargene fra alle storskjermene bryter mot de skyggefylte gatene, mens våte regndråper pisker ned mot brosteinen.

      Hard Reset
      Dette er en annonse:

      Selv om denne visuelle stilen ikke er grensesprengende nyskapende, er den likevel svært gjennomført og byr tidvis på imponerende detaljerte og stemningsfulle områder. Designet av de fiendtlige robotene er på sin side ulikt noe jeg har sett i tidligere spill. Cyberpunk-temaet gjør seg gjeldene også her, men samtidig har robotene et mer gammeldags og primitivt preg, med rustne overflater og spinkle armer og ben.

      Når det gjelder historien ble lite presentert i demoen. Jeg har likevel klart å skrape sammen følgende. Vi befinner oss i det 25. århundre, en tid der mesteparten av befolkningen i ekte Matrix-stil har latt seg koble opp til et gigantisk datanettverk kalt The Sanctuary. I dette datasimulerte samfunnet utspiller de sine liv, lykkelig uvitenhet om den virkelige verden. I den virkelige verden er imidlertid forholdene tøffe ettersom en rase av roboter har gjort opprør mot menneskene og ønsker å stjele The Sanctuary. Planen deres er å bruke den store kapasiteten i datanettverket til å utvikle seg selv. Du spiller en major i forsvaret. Du har blitt sent ut for å stoppe robotenes invasjon mot menneskenes områder, av en eller annen grunn i ensom majestet.

      Hard Reset

      Plottet er i og for seg interessant nok, men med mindre du finleser tegneseriene som ruller forbi mens spillet lastes inn, er det vanskelig å få grep om hvilken rolle du har i det store bildet. Det er lite kommunikasjon mellom deg og dine allierte og gameplayet utspiller seg mer som en samling mål du blir satt til å oppnå, enn en engasjerende historie. Samtidig skaper både den visuelle stilen og et godt gjennomført lydbilde en god atmosfære som griper fatt i nysgjerrigheten og gir deg lyst til å utforske videre.

      Grafikken i Hard Reset varierer mellom bra, og enestående. Særlig bruken av lys- og skyggeeffekter imponerer. Deler av handlingen finner sted på kvelden idet solen er i ferd med å takke for seg, og den lave solen byr på en rekke imponerende scener i motlys. Lyset blender imot deg og balanserer perfekt mellom å skape en kraftfull, realistisk effekt, samtidig som den ikke er forstyrrende. Det cyberpunk-inspirerte visuelle temaet bidrar samtidig til å skape interessante skyggeformasjoner som danser over bakken og langs veggene idet lyset flommer over rør, ventiler og andre metallgjenstander.

      Hard ResetHard Reset

      Spillet har et høy tempo og det var få rolige øyeblikk i min gjennomspilling. De illsinte robotene er både aggressive og dødelige, og krever din fulle og hele oppmerksomhet idet de stormer mot deg. Heldigvis er du riktig utstyrt for anledningen, med et våpenarsenal som kan takle det meste av utfordringer.

      Spillet er dønn linjert med tvers igjennom scriptede hendelser, men det spiller ikke så stor rolle ettersom nye heftige skuddvekslinger venter rundt de fleste hjørnene. Et stykke ut i spillet øker samtidig mengden fiender dramatisk og gir deg følelsen av å være en ensom soldat som stormes av en hel armé. Her er det ikke snakk om å spare på ammunisjonen, men heller en desperat flukt baklengs mens du peprer de rasende robotene fulle av bly, elektrisitet, granater og alt annet du måtte ha til rådighet. Holder du tungen rett i munnen trekker du stort sett det lengste strået i disse fartsfylte kampene, men du må nok regne med å gå på en og annen smell i løpet av spillets gang.

      Hard Reset

      Et av områdene der Hard Reset går i en annerledes retning er i forhold til våpnene. I utgangspunktet stiller du med kun to våpen til disposisjon - et tradisjonelt maskingevær og et slags energivåpen. Hvert av disse våpnene bruker sin egen type ammunisjon, og flere våpen får du ikke i løpet av spillets gang. Dette betyr imidlertid ikke at du er begrenset til kun kuler og elektriske støt. Etter hvert som du samler opp såkalte nanopoeng fra falne roboter får du nemlig muligheten til oppgradere begge våpnene. Innen du er ferdig på din ferd har våpenbeholdningen fått en kraftig oppgradering, og du utrustet med både granater, raketter og elektriske sjokkbølger.

      Disse nye våpenmodulene får du også god bruk for. Mot slutten av demoen, som er hentet fra et av de senere nivåene i spillet, steg nemlig vanskelighetsgraden betraktelig, og tvang meg til å være enda mer raus med ammunisjonen enn tidligere. Her har utvikler Flying Wild Hog en balanseringsjobb å gjøre da vanskelighetsgraden virker svært ujevn i denne fasen av spillet. Selv på middels innstilling ble slagene i overkant krevende, men så fort man stilte ned vanskelighetsgraden ble hele affæren nærmest en dans på roser.

      Hard ResetHard Reset

      Selv om ikke Flying Wild Hog har funnet opp kruttet på nytt har de klart å skape et skytespill som holder dagens høye standard, og er fornøyelig å spille. Det spilltekniske sitter som et skudd, og holder på oppmerksomheten med eksplosive, intense kamper. Spillet byr på en stemningsfull og gjennomført atmosfære. Det mangler dessverre den lille ekstra idéen jeg frykter et nytt skytespill er avhengig av å ha for å kunne plasseres i samme lekegrind som gigantene. Likevel er dette en actionpakket opplevelse som ikke vil skuffe PC-entusiastene, selv om de trolig vil drømme om en flerspillerdel.

      Hard Reset skal slippes i løpet av september, eksklusivt på PC.

      HQ

      Relaterte tekster

      6
      Hard ResetScore

      Hard Reset

      ANMELDELSE. Skrevet av Oskar Nyström

      Blytung, PC-eksklusiv action uten å være kald eller dyp? Jepp! Indie-frelste Oscar har gjenvunnet tungmetaller som en helt i Hard Reset...

      0
      Hard Reset slippes til konsoll

      Hard Reset slippes til konsoll

      NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

      For litt over fire år siden kom actionspillet Hard Reset til PC, og vi belønnet spillet fra Flying Wild Hog med en åtter. Nå har spillet blitt pusset opp i en såkalt...

      2
      Hard Reset

      Hard Reset

      FORSPILL. Skrevet av Morten Bækkelund

      Klarer Flying Wild Hog sitt cyberpunk-inspirerte eventyr å holde følge med konkurransen blant skytespillene? Vi har prøvespilt Hard Reset.



      Loading next content