Norsk
Gamereactor
forspill
Borderlands 2

Borderlands 2

Fet stil, et hav av våpen, fargerikt loot og mulighet for samarbeid. Hva mer kan man ønske seg? Borderlands var bortimot perfekt, og Borderlands 2 fortsetter i samme stil.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvis man skal tro på Steve Gibson fra Gearbox, så har den amerikanske utvikleren virkelig anstrengt seg med Borderlands 2. I følge ham er altfor mange utviklere fornøyde med å lage det han kaller content dump når de skal presentere en oppfølger til et populært spill. Nye nivåer, ny historie, kanskje nye fiender, men med de samme gamle mekanikkene som vi allerede kan inn og ut.

Dette skal ikke være tilfellet med Bordelands 2. Det skal være en ekte oppfølger. Gearbox har kikket på alle delene av spillet, forteller Gibson, og justert, bygd om, og på noen områder fullstendig gjenskapt spillets mange systemer. Nivåene, oppdragene og den kunstige intelligensen er bare noen av områdene som har fått en full overhaling, og i demoen vi fikk se på Gamescom blir mange disse endringene vist frem.

Borderlands 2

For det første er det våpnene. Borderlands ble kjent for å ha et absurd stort antall våpen, og oppfølgeren fortsetter i samme stil. Gibson er ikke spesifikk, men ordet millioner blir hyppig nevnt.

Dette er en annonse:

Et av de nye våpnene vi ser bryter med en lang tradisjon innenfor skytespillsjangeren - det kan ikke lades om. Når det er tomt kaster man det bare, og et nytt dukker opp i hendene dine. Dette er rendyrking av forbrukersamfunnet. Dette er ikke bare en gimmick, for når man kaster våpenet fungerer det som en håndgranat. Det finurlige er at jo flere gjenværende patroner som finnes i magasinet, jo kraftigere blir eksplosjonen.

Et annet våpen bygger på Bandit-teknologien som man så mye av i det første spillet. Gibson forteller at det virket merkelig at disse bandittene skulle by på så mye teknologi uten at de hadde utviklet egne våpen. Dette blir korrigert her, og våpenet er tro mot den skramlende, komplekse og rustikke stilen som resten av Bandit-teknologien bærer preg av. For å understreke det har våpenet også et temmelig stort magasin.

Oversikten over ferdighetene er også endret, både slik at det skulle bli enklere, særlig for nye spillere, og mer smidig å oppgradere de ferdighetene man foretrekker å bruke.

Den kunstige intelligensen er også viet mye oppmerksomhet i oppgraderingen. Som Gibson forklarer, så kunne ikke fiendene i det første spillet annet enn å storme mot deg, for så å falle døde om. Dette er endret, og nå har de vesentlig flere tilstander. De kan begynne å halte og snuble når de tar skade, de har blitt mye flinkere til å orientere og bevege seg, og de interagerer bedre med miljøet. Vi får se det i demoens første kampsekvens mot tre store monstre av typen Bullymong. Utover kun å løpe mot spilleren som en sint okse, er de nå i stand til å plukke opp steiner de kaster på spilleren. Et av monstrene slenger også av gårde et bilvrak.

Dette er en annonse:
Borderlands 2

En annen fiende vi får se er en tynn, sadistisk fyr med et enormt skjold som har lenket fast en psykotisk dverg med kjetting. Hvis man skyter i stykker kjettingen, blir dvergen fri og søker umiddelbart hevn mot sin tidligere fangevokter. Han er riktig nok ikke særlig stor eller farlig, men det er nok til å distrahere fienden slik at man kan snike seg rundt og utføre et bakholdsangrep. Skikkelig Mad Max.

Vi får også et gjensyn med Psychoene fra det første spillet som også har blitt mye smartere. Nå er de i stand til å klatre og hoppe opp på avsatser, så tiden hvor man bare kunne stå på en høy kasse og skyte i ro og mak, er definitivt forbi.

Bilfysikken har også blitt forbedret. Hjulene har uavhengig fjæring, man kan skrense, kjøre over fiender og andre hindringer. Det er altså slutt på å sitte fast i små detaljer i omgivelsene. Det kan vi like. Bilen vi får se minner om en Warthog fra Halo både av utseende og i styringen - noe som slett ikke er så dumt.

De figurene man spilte med i det første Borderlands har blitt byttet ut med flunkende nye hovedpersoner, men de gamle dukker likevel opp som andre figurer i Borderlands 2. Det får vi en smakebit av, da det viser seg at det ene oppdraget går ut på å redde Roland ut av klørne på organisasjonen som utgjør spillets hovedfiende. Demoen viser også den Gunzerker-rasen, som besitter evnen til å ha ett våpen i hver hånd. Hvilket som helst våpen, ikke bare pistoler eller lignende.

Borderlands 2

Jeg spør om det blir mulig å importere sitt lagrede spill fra det første spillet, og kanskje oppnå en eller annen form for bonus. Gibson sier at de diskuterer dette fortsatt, for de ønsker å få det til, men de har ikke kommet fram til hvordan dette skal løses rent praktisk. Siden det er et skifte av hovedfigurer, så vil det ikke gi noen mening å importere sin gamle figur.

Demoen utspiller seg i nye omgivelser, i en blanding av tundra og snøkledde fjell, selv om den visuelle stilen fra det første spillet er ivaretatt. Når man står og nyter utsikten av de flotte fjellene, forsikrer Gibson oss om at man senere vil kunne besøke alle områdene man ser i utsikten. De ønsker å oppfordre til oppdagelsesferd, og fra fjellsiden kan vi se både noe som ligner på et kraftverk og litt bortenfor ser vi en bandittleir. For å lettere kunne utforske omgivelsene, har de bygd inn et lite kart i hjørnet av skjermen slik at man alltid kan se hvor neste mål befinner seg.

Siste punkt på agendaen er demonstrasjon av samarbeidsdelen. Her er det fortsatt mulig å hoppe inn og ut av spillet uten at man må starte sitt eget spill på nytt eller lignende. Gibson forteller at det også skal være mye enklere å ta oppdrag sammen. Et problem i det første spillet var at man ikke kunne gjennomføre oppdrag sammen hvis man ikke hadde nådd like langt som den man spilte med. I Borderlands 2 skal den bli smidigere å oppnå status som passende til hverandres oppdrag, men det nevnes ingen konkrete endringer.

Demonstrasjonen slutter med at våre to helter møter et monster av en boss som gir dem begge en real omgang juling. Vår helt blir kastet utenfor fjellsiden, og mens han faller viser han finger med begge hendene. -Vi liker fortsatt tåpeligheter, smiler Gibson mens demoen slutter. Etter en liten spørrerunde er presentasjonen, og jeg vandrer ut i menneskemyldret på Gamescom - sulten på mer Borderlands. Tilhengere av det første spillet kan trygt glede seg.

Borderlands 2

Relaterte tekster



Loading next content