Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

MAX PAYNE 3

Åtte år etter forgjengeren, ser Max Payne 3 endelig dagens lys. Står Rockstar i fare for å vanære seriens navn, eller er dette en verdig etterfølger.

  • Tekst: Rasmus Lund-Hansen - GR DK

De siste årene har gitt oss mange såkalte oppfølgere, som kun har hatt navnet til felles med de spillseriene de er ment å høre hjemme i. I lys av nettopp dette, var det nok mange, meg inkludert, som var skeptiske da Rockstar viste frem de første bildene fra Max Payne 3. Max hadde mistet håret, anlagt skjegg, og iført en fargerik skjorte befant han seg i varme Sao Paulo til fordel for det dystre og kalde New York.

Som en av de første mediene i verden reiste Gamereactor til London for å se spillet, og etter at jeg hadde forlatt kontorene til Rockstar var alle mine bekymringer forsvunnet. Ja, Max er fortsatt uten hår i deler av historien, og handlingen utspiller seg hovedsaklig i Sao Paulo, men alle andre kjennetrekk fra serien er fortsatt intakt. Bullet Time, akrobatikk, indre monolog, mørkt syn på tilværelsen, smertestillende piller - alt er med. Det er en rendyrket og polert Max Payne.

Max Payne 3
Dette er en annonse:

Demoen jeg får se starter i Max sin leilighet i New Jersey. Heltens personlige nedtur har ikke stoppet siden det siste spillet, og Max er nå avhengig av både alkohol og smertestillende. Tilsynelatende har han også kommet til skade for å skyte den eneste sønnen til en mafiaboss, og det tar ikke lang tid før han må skyte seg vei ut av leiligheten. Før helvetet bryter løs har vi også stiftet bekjentskap med en venn, og tidligere kollega av Max, nemlig Passos. Han frister med et tilbud om et bedre liv i den private sikkerhetsbransjen i Brasil. Dette er et tilbud som med ett føles veldig lokkende idet kulene hviner rundt ørene hans.

Dette er en annonse:

I motsetning til forgjengerne blir ikke historien fortalt gjennom tegneserier. Denne gangen benytter de i stedet mellomsekvenser som blir avspilt innad i spillet, akkurat som i mange andre Rockstar-spill. Røttene er likevel til stede. Bildet blir ofte inndelt i tegneserieaktige ruter, og viktige navn og ord står skrevet på skjermen. Den indre monologen er også med, og det er den samme skuespilleren som ga ham stemmen i de forrige spillene. Han har også bidratt til å gi Max et ansikt, og animasjonene i mellomsekvensene er forøvrig vesentlig bedre enn vi så i for eksempel GTA IV eller Red Dead Redemption.

Max Payne 3

Vi må også se nærmere på skuddvekslingene, for det er her det største tillegget i gameplay finnes: et dekningssystem. Max kan ta dekning bak murer, kasser, dørkarmer og så videre, på lik linje med alle andre moderne actionhelter. I motsetning til andre spill, har ikke Max dynamisk helse som helbreder mens han står i skjul. Det er fortsatt smertestillende tabletter, og kun det som kan redde Max når han blir såret. Helseindikatoren er som tidligere en mini-Max nede i hjørnet som fylles med rød farge i takt med hvor mye skade han pådrar seg.

Til tross for et dekningssystem, så er det fortsatt den elegante actionballetten som kommer i første rekke. Bullet Time virker bedre enn noen gang, og man kan igjen kaste seg gjennom luften mens man skyter i sakte film. Det imponerende NaturalMotion-systemet fra Euphoria, som vi også har sett i andre spill fra Rockstar, blir brukt i Max Payne 3, og det er flottere enn noensinne. Å se Max slenge seg gjennom luften med en hagle i hendene, rotere i svevet, og skyte løs på fiendene rundt ham, er helt klart penere enn vi har sett tidligere. Det samme gjelder hvordan fiendene beveger seg når de blir truffet. De skyves rundt og faller bakover på en troverdig måte, alt avhengig av hvor de blir truffet. Dette kommer veldig godt frem når man aktiverer killcam. Da følger man kulen, i sakte film, fra den forlater løpet hos Max til den treffer den siste fienden i den aktuelle gruppen av motstandere. Max Payne er definitivt tilbake.

Max Payne 3

Vi hopper fremover i historien, og Max har ankommet Brasil. Han har fjernet håret, men latt skjegget bli. I denne sekvensen skal Max og kjæresten til Passos, Giovanni, møte nettopp Passos i en øde del av byen. Før de rekker å nå så langt, blir de to angrepet av en paramilitær bande. De to forsøker å gjemme seg blandt bussvrak, men blir fort oppdaget av et bandemedlem. Nok en gang bryter helvete løs.

De skyter seg inn i et bussverksted hvor Max får anledning til å vise hva som bor i en ekte actionhelt. I en sekvens hopper han fra en gangbro, griper fatt i en stor krok som henger fra taket, og der henger han i én arm, med Bullet Time aktivert, og fyrer løs på de paramilitære under seg. Senere skyter han i stykker en annen gangbro slik at den faller ned og alle fiendene blir slått i svime. Omgivelsene kan ødelegges i stor stil, glasskår spruter og gipsveggene faller sammen. På et tidspunkt skyter Max en bensinpumpe, med de følgene at den eksploderer og setter fyr på resten av bensintanken og uheldige fiender i nærheten.

Max Payne 3

Max kan til enhver tid bære med seg tre våpen - to i pistolstørrelse og ett i geværstørrelse. Pistolene kan kombineres etter ønske, og animasjonen av Max når han slipper geværet for så å trekke begge pistolene fra skulderhylsteret er til å bli mo i knærne av. Sekvensen ender med at de to stjeler en buss og starter flukten - Giovanni bak rattet, og Max henger ut av døren mens han lar de paramilitære få føle hans vrede.

Demoen tar oss med til et tredje brett, som kronologisk utspiller seg i midten av de to foregående vi har sett. Max arbeider som sikkerhetssjef for familien Blanco, tre rike brødre hvor den eldste er eiendomshai, den midterste er politiker, og den yngste er en skjørtejeger uten retning i livet. Max blir vekket tidlig og sleper seg avsted til kontoret. Datteren til Rodrigo, den eldste broren, har blitt kidnappet. Politisjefen og alle brødrene er samlet på kontoret, og førstnevnte lover å finne datteren og bringe henne i sikkerhet. Politisjefen og de to yngste brødrene forlater bygningen i et helikopter, og så fort de har lettet, stormer den paramilitære gruppen Crachá Preto inn og skyter alt rundt seg.

I samme øyeblikk slutter sikkerhetssystemet å fungere, og Max må hjelpe teknikeren ned til serverrommet, slik at han kan restarte systemet og sikre bygningen. Det nye ødeleggelsessystemet kommer virkelig til sin rett, der kontorbåser som vinduer skytes til småbiter, og vegger som brukes til dekning forsvinner kulehull etter kulehull. En Jeep knuser gjennom et fasadevindu, og mister kontrollen når skyter sjåføren. Like bak følger varebiler med flere paramilitære.
Rockstar er veldig forsiktige med å røpe for mye så, uten å få vite grunnen, står snart bygningen i brann etter å ha blitt rammet av en eksplosjon. Max er forslått og omtåket, og nå kjemper han seg gjennom de brennende ruinene på leting etter en utvei. Han slår ned en motstander med et nærkampangrep og stjeler pistolen hans mens deler av bygget raser. Like etterpå kollapser gulvet under føttene til Max, og demoen stopper.

Etter å ha sett Max Payne 3 med egne øyne, er som sagt all tvil visket bort. Til tross for frisyren og de eksotiske omgivelsene, er alle kjennetegnene fra de første spillene fortsatt med. Det er heftig action, animasjonene ser fantastiske ut, og Max sin patenterte depresjon er mørkere enn noensinne.

Spillet utvikles i et samarbeid mellom flere av Rockstars avdelinger under navnet Rockstar Studios. Skaperne av de første spillene, finske Remedy, har blitt konsultert fortløpende, og de skal være veldig positive til det de har sett. Når man spiller spillet, blir det klart at det er ekte vare som Rockstar går og brygger på. Det er ikke bare et forsøk på å melke navnet i en ny sammenheng. Vi har ikke fått se så mye til historien ennå, men ellers ser det ut til at Max Payne vil leve opp til alt vi kunne ønske oss av en nummer tre i serien.

Max Payne 3
Max Payne 3Max Payne 3Max Payne 3Max Payne 3
Dette er en annonse:
BETA +