Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

SYNDICATE

Starbreeze viser oss gode ideer og spennende gameplay i Syndicate, men vil de makte å gi oss nok variasjon. Vi har prøvespilt...

Under årets GameX i Stockholm fikk jeg muligheten til å sette meg ned med utvikler Starbreeze og deres nytolkning av 1996-spillet Syndicate. Spillet tar en ganske så stor vending fra de tidligere spillene, og isteden bygger seg på lineært brettdesign og førstepersonsskyting.

Som spiller blir du satt i rollen som Miles Kilo, en agent med en kraftig databrikke i hodet. Denne lar ham hacke seg inn på andres databrikker (for alle har jo selvfølgelig databrikker, det er jo snakk om år 2069). Han jobber for selskapet EuroCorp, som er ett av mange megaselskaper som skaper disse brikkene, for så å bruke dem til å kontrollere befolkningen. Miles kjemper mot de mange andre selskapene, og hans jobb er å sørge for at arbeidsgiveren fortsatt er boss når kvelden kommer.

Syndicate
Dette er en annonse:

Som nevnt tidligere har Syndicate sine brett et overraskende lineært design, og muligens kanskje enda litt mer lineært en spill som Call of Duty. Du har alltid en vei å forholde deg til, du skal framover, og fienden kommer selvfølgelig alltid i motsatt retning. Det første som slår meg er hvor tung Miles må være. Han beveger seg som om han kryper igjennom veldig klissete honning, og kunster som å snu seg kjapt er ikke noe alle og en hver klarer i framtiden.

Dette er en annonse:

Det går forøvrig greit etter en stund, når man først venner seg til det at å sikte seg inn på en fiende gjerne tar to-tre sekunder. I tillegg har du en flora av hjelpemidler i form av program på databrikken din. Med disse kan du hacke deg inn på alt og alle, for så å kontrollere dem. Du kan for eksempel få en skurk til å peke våpenet sitt mot hans egne for så å åpne ild, eller så kan du jo også bare la han skyte seg selv. Du vil også oppleve regisserte sekvenser hvor du selv kan velge om du skal ta livet av noen eller ikke. Uansett hva du gjør vil ikke historien forandre seg det grann, og det er heller ingen konsekvenser å spore. Velger du å ikke skyte en person vil han kanskje selv ende med å ta selvmord også videre.

Syndicate

Syndicate har helt klare Deus Ex: Human Revolution-vibber, på godt å vondt. I en spørsmålsrunde med produsent Ben O'Donnell forklarer han at det også er en by som befinner seg under byen, hvor det bor mennesker som har valgt å ikke gå til anskaffelse av en brikke, så det er tydelig at Square Enix sitt storspill har inspirert.

Syndicate

Etter å ha spilt en stund kom jeg over et veldig interessant våpen som skjøt prosjektiler som snudde i luften for å treffe fienden. Utrolig nok føltes det ikke som juksing, for du måtte stikke huet frem for å låse deg på fienden, for ikke å snakke om alle fiendene som også har skjold, noe som gjør at våpenet ditt er ubrukelig helt til du hacker deg inn på dem og skrur av skjoldene. Dette viste seg å være nokså vanskelig.

Enda vanskeligere ble det i samarbeidsmodusen, hvor jeg og tre andre journalister ble slaktet gang på gang av fryktelig vanskelige fiender. Men artig var det. Ellers oppfattet jeg det som at flerspilleren var ganske lik enspilleren i måten spillet spilles på, noe som jeg mener er litt uvanlig i dagens spillmarked.

Syndicate

Det ligger mange gode ideer og veldig spennende gameplay-elementer i Syndicate, og det blir virkelig spennende å se om Starbreeze Studios klarer å unngå lite variasjon, noe som lett kan ødelegge hele opplevelsen. Gjør de det har vi nok et solid skytespill i vente.

SyndicateSyndicateSyndicateSyndicate
Dette er en annonse: