Norsk
Gamereactor
forspill
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Robin reiste til Sverige for å prøve Ken Rolstons kommende rollespillprosjekt. Et spill så lovende at vår skribent forelsket seg i løpet av få minutter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg elsker rollespill. Jeg har ikke alltid elsket rollespill, men etter Oblivion fikk jeg øynene opp for sjangeren. Likevel var jeg veldig skeptisk i sekundene før jeg satte meg ned med Kingdoms of Amalur på et lite presserom under messegulvet på GameX i Sverige. All min skepsis forsvant i løpet av de første minuttene, og spillet skjøt til topps på min liste over 'skal ha'-spill. Kingdoms of Amalur: Reckoning utvikles av studioene 38 Studios og Big Huge Games, og med Ken Rolston i designerstilling, en mann som er kjent for sitt arbeid med spill som The Elder Scrolls III: Morrowind og Oblivion.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Det første som slår meg er hvor tilrettelagt kontrollen er for spillet. Det er uten tvil tatt inspirasjon fra Fable-serien. Du kan velge to hovedvåpen, som du kan sette på enten X eller Y knappen (Xbox360), mens du kontrollerer magiangrep ved å holde inne B-knappen for å velge hvilken trylleformel du vil kaste, som du da gjør ved å bruke en av skulderknappene. Det høres kanskje ikke så veldig intuitivt ut, men det fungerer veldig bra. Det tok ikke mange minuttene før jeg slaktet skurker og kastrerte edderkopper med flere velplasserte piler. Gjennom hele treningsbrettet tenkte jeg på hvor veldig riktig kontrollen var for sin sjanger.

Etter å ha tilbakelagt en tur i katakombene, kom jeg ut i solskinnet, men jeg hadde ikke tid til å jobbe med brunfargen. Like før jeg unslapp lovet jeg en gammel dverg, som dessverre ikke overlevde de farlige katakombene, at jeg skulle finne en person som på et eller annet vis kunne lese fremtiden ved å koble seg på 'trådene' som bygger opp verden. Dette skulle vise seg å være nokså lett, for ved utkanten av skogen slappet han av med en dram, og ikke lenge etter hadde han til og med lest min framtid. Det vil si, han prøvde. I Kingdoms of Amalur: Reckoning spiller du nemlig en veldig spesiell rolle hvor din framtid er helt åpen. I motsetning til alle andre har du mulighet til å velge din egen skjebne.

Dette er en annonse:

Dette er ett av spillets største elementer. Som skjebneløs har du muligheten til å velge nøyaktig hva du vil være, om det så skulle være en kriger eller tyv. Skulle du ikke være fornøyd med valget du har tatt, kan du endre på det ved hjelp av et par enkle tastetrykk i menyene. Det er ikke akkurat realistisk, men i Reckoning fungerer dette veldig bra, for du vil helt klart ikke klare å bestemme deg med en gang. Selv valgte jeg å være en kriger, men det endret jeg fort da jeg skjønte at mitt neste mål var å snike seg inn i huset til en stakkars landsbybeboer og stjele alle eiendelene hans.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Ok, så var ikke dette mitt egentlige mål, men Kingdoms of Amalur: Reckoning er minst like åpent som The Elder Scrolls-serien, og jeg følte jeg var nødt til å utnytte dette fullt ut. Det gikk derimot ikke så bra, for denne landsbybeboeren viste seg å være en lovens mann, og han oppdaget meg mens jeg var halvveis gjennom en av hans mange skap på leting etter en bedre rustning. Etter et par slag fra denne vakten var jeg pent nødt til å gi opp og måtte tilbringe noen minutter i en kald fengselscelle.

Det virker som valg er nøkkelordet utviklerne har hatt i hodet under utviklingen, og det merkes. Verdenen selv er kanskje ikke nøyaktig like åpen som i for eksempel Oblivion, men det er heller ikke så langt unna. De forskjellige miljøene deles opp i egne områder, som kobles sammen via diverse stier og huler. Du kan for eksempel ikke bestemme deg for å gå i en retning for så å ende opp i et annet område. For å nå disse må du finne stien som tar deg tid, og følge den. Men når du først kommer fram har du stor frihet til å gå nesten hvor du vil. Dette var en liten skuffelse, når jeg egentlig hadde forventet noe like åpent som Morrowind, men istedet fikk noe som minner om en slags krysning av Morrowind og Fable-serien. David Luoto (kreativ leder) insisterer på at dette gjør de forskjellige områdene mer unike og interessante.

Dette er en annonse:
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Han fortsetter med å forklare at det er en enorm variasjon når det kommer til de forskjellige miljøene spilleren vil kunne utforske, og en kjapp titt på verdenskartet understreker dette. Det var spesielt ett område på kartet hvor jeg gjerne skulle ha tatt en nærmere kikk. Illustrasjonen minnet om Supermanns Fortress of Solitude, men jeg fikk dessverre ikke muligheten til å dra så langt. Det er derimot ingen tvil om at Kingdoms of Amalur: Reckoning vil ha en stor verden å utforske, og i likhet med Ken Rolstons tidligere spill vil det være en stor dose med sideeventyr å begi seg utpå.

Selv fikk jeg ikke oppleve all denne variasjonen David Luoto snakket så varmt om, men miljøene jeg fikk oppleve så veldig bra ut. Det var et par områder som hadde direkte dårlige teksturerer, men jeg ble forsikret om at dette bare var snakk om uferdige områder. Jeg velger å tro at det er sant. Ellers hadde spillet en fin visuell stil. Det var en fryd å løpe gjennom skogen mens lysstråler skinte ned mellom trærne og bladene dalte forsiktig ned mot bakken. Kingdoms of Amalur: Reckoning når ikke helt opp til spill som Skyrim når det kommer til visuelt design, men det var virkelig ikke stort å klage på, foruten teksturer og andre småproblemer som litt lav bildeoppdatering når det skjedde mye på skjermen.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning kommer ut i februar og jeg kunne ikke gledet meg mer. Det er nok ikke umulig at vi kommer til å tilbake på Reckoning som et storslått første kapittel i en lang serie med spill, for dette er uten tvil et spill mange kommer til å forelske seg i. Det har ihvertfall jeg gjort.

Kingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: Reckoning

Relaterte tekster

Kingdoms of Amalur: ReckoningScore

Kingdoms of Amalur: Reckoning

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Med så prominente navn som Ken Rolston, R.A Salvatore og Todd McFarlane involvert er det grunn til forventninger. Men hvordan ble resultatet?

5
Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De siste årene har THQ Nordic blitt veldig kjent for å kjøpe rettighetene til spill og spillserier vi ikke har sett på en stund for å gjenopplive dem. Både Timesplitters,...

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

FORSPILL. Skrevet av Robin Høyland

Robin reiste til Sverige for å prøve Ken Rolstons kommende rollespillprosjekt. Et spill så lovende at vår skribent forelsket seg i løpet av få minutter...



Loading next content