Norsk
Gamereactor
forspill
Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier

Med flygende droner, augmented reality-teknologi og synkronisering mellom fire spesialtrente Ghosts ser det ut til at Ubisoft har truffet blink. Vi dro til Paris for kikke på fremtidens soldat...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi sitter i hotellets kinosal mens produsent Yann Suquet griper kontrollen. Han starter med å demonstrere Gunsmith-funksjonen. Dette er Ubisofts våpentilpasningssystem som de viste frem på forrige E3. Med 52 forskjellige våpen og 49 forskjellige tillegg som kan monteres på kryss og tvers, finnes det gode muligheter for å lage det perfekte våpnet. Med Kinect kan man gjøre dette med hendene, i beste Minority Report-stil.

Gunsmith og de forskjellige mulighetene er ikke kun for syns skyld, for hver endring påvirker våpenets ytelse og karakteristikk. Yann demonstrerer ved å lage et våpen perfekt for korte distanser, og går rett fra menyen og ut på skytebanen for å teste våpnet. Hvis man føler at dette blir for mye å forholde seg til, så har Ubisoft heldigvis lagt inn fire ulike forhåndsinnstillinger. Dermed kan man bytte våpen som passer til det situasjonen krever. Dette lar deg bytte til langdistansevåpen i store områder, og hvis man trenger bedre muligheter for å manøvrere bytter man bare tilbake til et mindre og lettere våpen. Gunsmith er derfor ikke bare en gimmick, men det hever nivået på taktikken - et viktig element serien.

Ghost Recon: Future Soldier

Ubisoft har beholdt balansen mellom spillets røtter og moderne design. Dette er synlig allerede fra spillet start, hvor vi blir introdusert for et gammelt brett i et tørt, afrikansk byområde. I de tidligere spillene i Ghost Recon-serien skulle man selv sette sammen laget og plassere ut soldatene rundt omkring på brettet. Denne strategien førte til at profesjonelle elitesoldater ristet på hodet. Kreativ sjef, Jean-Marc Geffroy forteller:

Dette er en annonse:

- Spesialstyrkene fortalte oss at det var umulig på slagmarken. Man kan ikke stoppe opp og kommandere soldatene bak et tre eller en mur. De vet det allerede. De beveger seg sammen, for det er det de er trent til å gjøre. Men de kommuniserer hvis det dukker opp trusler eller fiender, og derfor kan man i spillet markere fiender og synkronisere angrep.

Ghost Recon: Future Soldier

Det er nå Ubisoft trekker esset ut av ermet, og det gjelder selvfølgelig det som hovedsakelig skiller Ghost Recon fra andre tredjepersonsskytespill, nemlig det tette forholdet mellom spilleren og informasjon om slagmarken - Intel. For å illustrere dette, viser Yann oss et brett fra Nigeria. Laget sitter i skjul ved noen leirhytter, med den aktive kamuflasjen som hindrer lokalbefolkningen i å se dem. Lenger fremme står en gruppe soldater, men det er umulig å se hvor mange de er. Nå har man flere muligheter for å koordinere et angrep. Man kan enten sende opp en liten drone som flyr over og merker fiendene, eller man kan kaste inn en sensorgranat som markerer fiendene direkte på skjermen. Deretter handler det bare om å kommandere soldatene til å skyte hver sin fiende i et godt planlagt angrep.

Dette er ikke revolusjonerende nytt. Både Rainbow Six og Splinter Cell har hatt et system for merking av fiender, men det har aldri vært så bra og dyptgående som dette.

Dette er en annonse:
Ghost Recon: Future Soldier

For i Ghost Recon: Future Soldier får du vesentlig større frihet til å velge hvilken fremgangsmåte man vil benytte. Likevel er det noen situasjoner som krever at man tar i bruk ett bestemt hjelpemiddel, og vi fikk se et eksempel på et som er helt nytt. Våre soldater er dypt inne i terrorcellens leir når de plutselig blir overrasket av en sandstorm som totalt fjerner muligheten for å se noe som helst. Med magnetisk optikk i hjelmen, skifter soldatene til et slags røntgensyn. Nå kan vi se våpen og andre metallgjenstander, og dermed kan de fire Ghost-soldatene synkronisere fiendenes posisjoner. Dette kan forøvrig være til stor hjelp i minelagte områder. Magnetisk optikk og synkronisering er også tilgjengelig i spillets co-op med fire spillere, så mulighetene for strategi og samarbeid er enda større og utfordrende. Det er akkurat dette Yann mener når han sier:

- Dette er skytespillet for den tenkende spilleren.

Man kan godt løpe rett inn i striden med maskingeværet på hoften, men det er når angrepet er god planlagt og elegant utført at spillet virkelig skinner. Det er til syvende og sist dette aspektet som skal skille Ghost Recon: Future Soldier fra alle andre skytespill på markedet i dag.

Når det endelig er vår tur til å gripe kontrollen, kommer jeg litt tettere på spillet og legger merke til hvor mye arbeid som er lagt i grafikken - særlig med animasjonene. De tidligere nevnte spesialstyrkene har bidratt for å heve realismen, og animasjonene er soldatenes egne bevegelser fanget med motion capture-teknologi. Dette førte til omtrent 2500 forskjellige animasjoner, noe som kommer tydelig frem der vi sniker oss gjennom en nigeriansk landsby.

Ghost Recon: Future Soldier

Ubisoft har også skrudd opp tempoet betraktelig. Fra sniking og koordinerte angrep i afrikanske landsbyer til rendyrkede geriljakamper i Pakistans travle byliv, utnytter spillet temposkiftene på en uovertruffen måte. Det ene øyeblikket skal man snike seg gjennom en bakgård mens kamphelikoptre sirkler området, og i det neste jakter man etter en våpensmugler gjennom et brasiliansk torg og samtidig unngå RPG-er fra den lokale militsen.

Ubisoft har hentet inspirasjon fra Valves Left 4 Dead-serie, og hele tiden endrer de gameplayet. Dette sørger for at man aldri vet hva som venter rundt neste sving. Spillets kunstige intelligens er ifølge Jean-Marc Geffroy aldri skriptet, og det fungerer veldig godt. De datastyrte soldatene henger alltid med i spillets varierende tempo, og flere ganger var det den kunstige intelligensen som kom meg til unnsetning.

Ghost Recon: Future Soldier er likevel ikke perfekt. Det visuelle mangler fortsatt en del finpuss og kontrollen kunne vært mer presis, særlig når man løper og beveger seg inn og ut av dekning. Merkelig nok skal alt gjøres med samme knapp, og det kan føre til noen irriterende dobbeltrykk og frustrerende øyeblikk. En annen ting er at man ikke alltid vet hvilke hindringer man kan skyte gjennom. Etter å ha markert fiendene med en Sensor-granat, er det ikke alltid like lett å se hvorvidt de står i dekning eller om det er mulig å skyte gjennom. Dette kan skape litt forvirring, men Ubisoft er gjort oppmerksomme på problemet og har utsatt spillet til mai - og det er vi glade for.

Ghost Recon: Future Soldier

Med dette spillet har Ubisoft også kastet seg ut i en mer ambisiøs og bedre integrert historie. Selv om vi ikke fikk et skikkelig helhetsinntrykk ble vi ikke overbegeistret av å høre plottets elementer. Det er ikke dermed sagt at historien er dårlig, men vi blir heller ikke overrasket hvis det skulle vise seg at den handler om russere og atomvåpen - noe som er veldig populært i skytespill for tiden.

Spillet skal likevel ha skryt for sin realisme, hvor de spesialtrente soldatene ikke er for fine til å snike seg helt innpå fienden for å avslutte angrepet på detaljert, brutalt vis. Det legges ikke så mye mellom denne gangen, og i motsetning til den første traileren som viste noe som minnet om dårlig science fiction, så har de heller lagt vekt på nåtidens harde krigsrealisme.

Med tanke på at det fortsatt er noen måneder til spillet slippes, kan Ubisoft likevel få alle bitene på plass. Ubisoft har stor tro på spillet, og det samme gjelder oss. Fremtidens soldat er nærmere enn dere tror.

Ghost Recon: Future Soldier
HQ
Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier

Relaterte tekster

Ghost Recon: Future SoldierScore

Ghost Recon: Future Soldier

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Er du redd for spøkelser? Det er jeg også, men det er en frykt som bare må overvinnes, for Ghost Recon: Future Soldier er et spill du ikke kan gå glipp av...



Loading next content