Norsk
Gamereactor
forspill
The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

Snart tar The Witcher 2: Assassins of Kings steget over til Xbox 360. Vi dro til Polen for å sjekke ut nyhetene og hvorvidt grafikken fortsatt er like smellvakker...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Klokken er fire på morgenkvisten og jeg setter meg på bussen, etterfulgt av både taxi og fly. Før jeg vet ordet av det befinner jeg med i Warszawa, og møter opp hos CD Project RED, på lik linje med resten av den europeiske spillpressen. Det typiske kontorbygget med CD Project RED-logoen på toppen avslører ingenting om hva som finnes på innsiden. Det viser seg å være et riktig så koselig lokale, med biljardbord, spillrelaterte effekter og søvnfremkallende sofaer.

Etter par håndtrykk vises jeg nesten umiddelbart til demonstrasjonen hvor jeg, som en av de aller første i verden, skal få prøve meg på konsoll-versjonen av The Witcher 2: Assassins of Kings. Spillstudioets representant påpeker gang på gang at det absolutt ikke er en ren konvertering av PC-utgaven. En spilløkt senere er jeg klar for å si meg enig.

Universet hvor historien om Geralt av Rivia utspiller seg er ikke et koselig sted. Isteden våger den polske utvikleren å ta opp mørke temaer som rasisme, voldtekt, utryddelse og som tittelen tilsier, drap av konger, noe som ganske sikkert har bidratt til PC-utgavens popularitet. Historien om Geralt, en godhjertet mann med mange talenter som ikke alltid blir verdsatt av landets innbyggere, er en sterk fortelling som alle kan kjenne igjen.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Når The Witcher 2: Assassins of Kings kommer til Xbox 360, blir det med en helt ny, tre minutter lang, animert introsekvens.
Dette er en annonse:

Folket i landet Temeria er ikke nødvendigvis onde, men heller dårlig informert. Regimet har gjemt bort alt som kan kalles velferd, og det er derfor en overflod av fyll, vold og frykt. Figurene i spillet gjenspeiler dette på en troverdig måte, og til slutt har man kanskje også lært noe om seg selv.

Både spillkontroll og menyer har blitt tilpasset for å fungere best mulig på den nye plattformen. Kampene flyter like bra som på PC, og er like nådeløs når du glemmer å blokkere eller hoppe unna fiendens sylskarpe sverdspisser. Når jeg får prøve en av Xbox 360-versjonens unike oppdrag i kloakken under Loc Muinne blir det raskt klart at vanskelighetsgraden er like ubarmhjertig som den er på PC-utgaven.

Om jeg skulle gå inn i en kamp uforberedt, kan jeg regne med å ligge død i en eller annen grøft etter noen få sekunder. Skulle jeg derimot ha planlagt i forveien og utstyrt meg med de rette medisiner og feller, og bruke rett kombinasjon av angrep og ferdigheter bør jeg kunne overvinne hvilken som helst motstander. Høres det skummelt ut, kan du når som helst sette ned vanskelighetsgraden og nyte den fantastiske bakgrunnshistorien isteden. Liker du en ordentlig utfordring, som bare kan føre til mental smerte, kan du prøve lykken på den høyeste vanskelighetsgraden der et dødsfall betyr at spillet er slutt og du må begynne på nytt, helt fra starten.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Konsollversjonen blir neppe like pen som spillet er på PC. Vi er likevel imponerte over hvor mye av detaljrikdommen de har fått med i konverteringen.
Dette er en annonse:

The Witcher 2: Assassins of Kings på Xbox 360 er et uferdig puslespill, men brikkene virker lovende. Grafikken har blitt skalert ned et par hakk, og har en del lavoppløste teksturer, men mengden objekter og figurer som kan vises på skjermen samtidig forblir den samme. Dette er fordi utvikleren har spart minne ved å dele opp verdenen i mindre soner. Hvis alt går som planlagt før lanseringsdatoen bør The Witcher 2: Assassins of Kings bli en av de mest imponerende titlene til konsollen noensinne, og det gjelder også det visuelle. Den rike atmosfæren, med levende bakgrunnsstøy og ambient musikk gjorde også sitt for helhetsintrykket.

Xbox 360-utgaven, kalt Enhanced Edition, slippes 17. april til både Xbox 360 og PC, der sistnevnte vil være en gratis oppdatering for trofaste fans. Dermed kan de også få oppleve fire nye timer med oppdrag og andre endringer i spillsystemene som Enhanced Edition tilbyr. CD Project RED er virkelig på rett vei, og ingenting tilsier at dette vil bli noe annet enn den kritikerroste rollespillopplevelsen vi lærte å elske i fjor.

The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings

Relaterte tekster

The Witcher 2: Assassins of KingsScore

The Witcher 2: Assassins of Kings

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

The Witcher 2: Assassins of Kings ble hyllet som et av fjorårets beste rollespill til PC. Endelig er 360-versjonen klar, og vi har satt karakter...

The Witcher 2: Assassins of KingsScore

The Witcher 2: Assassins of Kings

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Et dypt univers hvor historien er nødt til å utforskes. The Witcher 2 tar rollespill på alvor, og Adrian er i himmelen. Vi har satt karakter på et av årets heteste rollespill...

3
Ti nye "gamle" spill annonsert til Xbox One

Ti nye "gamle" spill annonsert til Xbox One

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I en pressemelding kan Microsoft avsløre ti nye spill som skal inkluderes i listen med bakoverkompatible spill på Xbox One. Samtidig opplyser de om at det er slutt på å...

4
Tviler på remakes av The Witcher 1 og 2

Tviler på remakes av The Witcher 1 og 2

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Hvis du først fikk øynene opp for Geralts eventyr i The Witcher 3: Wild Hunt, skulle du kanskje sett at de to foregående spillene hadde kommet i ny drakt til Playstation...



Loading next content