LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      forspill
      I Am Alive

      I Am Alive

      Det handler om å overleve i Ubisoft Shanghais nedlastbare drama. Robin har trosset frykten og prøvespilt...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Ubisoft Shanghai står bak knallspill som Splinter Cell: Double Agent og Tom Clancy's EndWar, så det er ingen tvil om at dette er en utvikler som har dreisen på sakene. Nå prøver de seg på nedlastbart, postapokalyptisk overlevelsesaction, med Uncharted-lignende klatring og overlevelseselementer, og etter utallige utsettelser har vi endelig fått en smakebit på det etterlengtede I Am Alive.

      Tittelen til I Am Alive er noe misvisende. Du er ikke levende så lenge av gangen. Dette er et vanskelig spill. Ikke nødvendigvis på en god og utfordrende måte, men vanskelig fordi kontrollen er litt ødelagt. Jeg håper for all del at utviklerne er klar over dette problemet og har planer om å fikse det, men det faktum at det eksisterer i demoen er en smule bekymrende.

      Kontrollen er ikke ubrukelig hele tiden, i visse sekvenser som slåsskamper blir det problemer. Det har seg nemlig slik at spillet spilles i tredjepersons perspektiv når spilleren utforsker brettene, men sekundet pistolen blir bragt fram beveger kameraet seg til øynene på figuren din. Da får du sikte med pistolen slik du ville gjort i et førstepersons skytespill. Problemet ligger i det at I Am Alive også tar i bruk et automatisk siktesystem, hvor det velger ut en motstander og sikter automatisk rett i fleisen hans. Dessverre er ikke systemet særlig godt, da siktet klarer ikke bestemme seg for hvilken motstander det skal sikte mot, noe som gjør at pistolmunningen vil hoppe fra fiende til fiende.

      I Am Alive
      Dette er det verste som kan skje deg. Fienden vet å bruke kniv, så det gjelder å holde tunga rett i munnen.
      Dette er en annonse:

      Dette resulterer i en mengde dødsfall, og det var en scene hvor jeg faktisk ble sittende fast i drøye 30 minutter. Her var det snakk om totalt fire fiender, to med skytevåpen og to med svære kniver. Man var selvfølgelig nødt til å ta ut de to med pistolene først, men siden siktesystemet ikke alltid vil være på din side ender du med å skyte feil, for så å bli skutt ned på sekundet. Det hjelper heller ikke at spillets postapokalyptiske verden sender deg avgårde med en eller to kuler om gangen.

      Ellers er kampsystemet ganske interessant. Når du støter på fiender vil figuren din heve armene i været, som et tegn på at du ikke vil dem noe vondt. Skurkene vil bevege seg sakte mot deg med kniver eller skytevåpen. Bestemmer du deg for å dra fram din egen pistol har du muligheten til å be motstanderne om å stå stille eller gå bakover. Har du ingen kuler kan det hende at de innser bløffen din, og da er det bare å løpe. Klarer du derimot å komme deg bort til en av fiendene vil du kunne slå dem i svime, eller stikke dem med din egen kniv. Du kan selvfølgelig skyte også, men det er alltid lurt å spare på kruttet til en senere, og muligens mer dramatisk anledning.

      I Am Alive
      Her er det helt klart ingen som plutselig kommer til å hoppe frem og skremme vettet av deg.

      Jeg fikk ikke noe veldig bra inntrykk av selve historien i demoen, men det ser ut til at jordskjelv over hele verden har lagt det moderne samfunnet i grus, og bare noen få har overlevd. I tillegg har en mystisk sky av støv lagt seg ved bakkenivå i byene, støv som sakte men sikkert fortærer alt og alle som befinner seg i det. Samtidig beveger en mann seg igjennom ruinene av byen Haventon, på søken etter sin bortkommene kone og datter.

      Dette er en annonse:

      I Am Alive fokuserer på klatring utenfor kampene. Du er som oftest nødt til å bevege deg oppover, med tanke på at støvskyene befinner seg nede ved bakken. Det betyr at du konstant leter etter bjelker, kabler, lyktestolper også videre. Selve klatringen minner mye om en slags blanding av Assassin's Creed: Revelations og Uncharted 3: Drake's Deception. Du beveger stikka i retningen du ønsker å klarte, så gjør figuren nettopp det. Du kan derimot ikke klatre så lenge du vil, for etter mye apestreker blir figuren din sliten, og blir han utslitt vil han miste taket, noe som betyr sikker død.

      I Am Alive
      Er du lei av lite ammunisjon og støyete skytevåpen kan du ta i bruk pil og bue. Denne er flott for deg som liker å snike rundt.

      Hver gang du når en kant du kan klatre opp på, er du nødt til å trykke A-knappen. Dette er helt idiotisk, og jeg fatter ikke hvorfor spillet har blitt laget slikt. Det er mye enklere å bare bevege stikka oppover for å klatre opp en slik kant. Problemet med dette er at så lenge du ikke trykker A, vil figuren din bare fortsette å klatre mot en av sidene. Hvis du allerede var ganske sliten kan det ende med at du ikke rekker å trykke A før du faller. Nå skal det sies at man blir mer og mer vant til kontrollens små problemer, men jeg klarte aldri helt å overvinne den i løpet av mine to timer med spillet.

      Visuelt sett ville jeg til tider sagt at I Am Alive er direkte stygt. Grafikken er kornete, spillet er veldig uklart og omgivelsene tegnes inn veldig sent. Uklarheten er nok grunnet alt støvet som befinner seg på bakken, men det betyr ikke at det skal se ut som du har briller med feil styrke til enhver tid. Hva med når du er på toppen av skyskrapere? Det er da ikke et støvfnugg å se, så hvorfor er fortsatt alle objekter som er lenger en fem meter fra meg så uklare at det ser ut som om jeg er under vann? Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at dette faktisk er et nedlastbart spill, og denne uklarheten har blitt lagt inn for å sørge for at spillet kjører bra, men hvis det er tilfellet kunne I Am Alive like gjerne blitt justert opp til å bli et butikkspill, for jeg kan overhode ikke tenke meg å spille gjennom et helt spill som er så uklart som dette her.

      I Am Alive
      Det gjelder å vite hva man gjør, for dette kan gjøre fryktelig vondt.

      Dårlige teksturer og lav bildeoppdatering til tider gjør også sitt for å ødelegge innlevelsen, men til tross for diverse problemer må jeg innrømme at jeg koste meg. Jeg er veldig skuffet, for jeg forventet mye mer, men samtidig var ikke spillet direkte dårlig, i hvert fall ikke til enhver tid. Når det fungerte storkoste jeg meg, og er vi heldige klarer utvikleren å fikse problemene. Gjør de det får vi et knallspill, men for øyeblikket ville jeg nok roet ned forventingene et par hakk.

      I Am AliveI Am Alive

      Relaterte tekster

      I Am AliveScore

      I Am Alive

      ANMELDELSE. Skrevet av Rasmus Lund-Hansen - GR DK

      Ubisoft prøver seg på overlevelsessjangeren i nedlastbare I Am Alive. Rasmus har holdt seg i live lenge nok til å sette karakter...

      1
      I Am Alive

      I Am Alive

      FORSPILL. Skrevet av Robin Høyland

      Det handler om å overleve i Ubisoft Shanghais nedlastbare drama. Robin har trosset frykten og prøvespilt...



      Loading next content