Norsk
Gamereactor
forspill
Dragon's Dogma

Dragon's Dogma

Hva skjer når en japansk utvikler lager et vestlig rollespill? Robin fant svaret da han prøvespilte Dragon's Dogma...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Når Capcom prøver seg på rollespill skulle en kanskje tro at det ville komme i form av et typisk japansk rollespill i stil med Final Fantasy. De har gjort det motsatte og skapt et rollespill med vestlige spill i sjangeren som klar inspirasjonskilde.

Her får vi servert en massiv åpen verden som kan utforskes i nøyaktig hvilken rekkefølge du ønsker. Den første timen er litt lineær, men når du endelig kommer frem til den første store byen åpner kartet seg betraktelig.

Dragon's Dogma
Dragon's Dogma byr på en kjempediger verden som det er opp til deg å utforske. Ser du fjellet langt der borte? Du kan dra dit!

I motsetning til Kingdoms of Amalur: Reckoning der du må gå rundt et lavt gjerde for å komme forbi, kan du her bevege deg absolutt over alt. Man kan hoppe over både steiner, gjerder, til og med klatre på hus og bevege deg på hustakene.

Dette er en annonse:

Likevel er ikke verdenen vi får utforske i Dragon's Dogma like atmosfærisk og lett å leve seg inn i som for eksempel The Elder Scrolls V: Skyrim, og det har nok mye med at verken hovedfiguren eller spillverdenen har spesielt mye personlighet. Det betyr ikke at du har liten plass å boltre deg på. Det kan som sagt være litt lineært i starten før verdenen virkelig åpner seg opp. Men pass på, for hvis du går av stien vil du ikke bare møte på søte ulver, men heller gedigne griffer, hydraer og annen styggdom.

Dragon's Dogma
Flyvende fiender må ofte skytes ned med pil og bue før du kan gå løs på dem med sverdet. Magi får også jobben gjort.

Mens Dragon's Dogma i bunn og grunn er et vestlig rollespill, betyr ikke det nødvendigvis at spillet bare følger vestlige regler for spilldesign. I den uferdige koden jeg fikk prøve var det tre forskjellige klasser å velge mellom. The Fighter-klassen baserer seg på bruk av sverd og skjold, The Mage fokuserer å bruken av magi, inkludert tryllestaver og andre magibaserte våpen, mens The Strider-klassen liker seg best med to kniver og en pil og bue.

I forhold til The Elder Scrolls V: Skyrim og Kingdoms of Amalur: Reckoning der du kan plukke opp ett hvilket som helst våpen uansett hvilken klasse du spiller som, er du bundet til klassevåpnene dine i Dragon's Dogma. Velger du altså The Strider vil du bare ha muligheten til å bruke kniver og bue, men du kan selvfølgelig gå til innkjøp av nye kniver eller buer når du får lommepenger.

Dette er en annonse:
Dragon's Dogma
I tillegg til et enormt verdenskart får du også relativt store byer. Du kan selvfølgelig hoppe rundt på hustakene hvis det frister, men pass på: det er langt ned...

Du skal heller ikke få nyte eventyret helt alene. Dragon's Dogma lar deg finne Pawns, en gruppe mennesker som kan hyres inn som kompanjonger. Du får en Pawn til å begynne med, og du kan til enhver tid ha med deg to til. Interessant nok har Capcom valgt å innføre et system som lar deg betale en liten sum for å hyre inn dine venners Pawns. Venner kan også låne dine kompanjonger, og mens de er i din venns verden vil de samle inn både erfaring, informasjon om fiender og områder, og eksklusivt utstyr som kommer deg til gode.

Ønsker du å få litt fred kan du også utforske solo, og selv om kampene vil bli vanskeligere, vil du samtidig få mer erfaringpoeng, noe du kan komme til å trenge, for selv om Dragon's Dogma ikke er fullt like vanskelig som Demon's Souls er det fortsatt utfordrende.

Kampene minner om en slags blanding av noe du ville sett i Dark Souls og Shadow of the Collossus, med en ørliten dose Reckoning. Du bruker våpnene dine med X og Y-knappene og blokkerer med en av skulderknappene (så lenge du har et skjold). Holder du inne den andre skulderknappen kan du utføre flere type angrep som gjerne er kraftigere enn hovedangrepet ditt. Dette er et action-rollespill, på lik linje med Kingdoms of Amalur: Reckoning. Det er ikke slik at kampene er like overdrevne og angrepene like storslåtte som i Reckoning, men kontrollerene føles veldig like.

Dragon's Dogma
Stakkars fuglen. Jeg har ikke lyst til å halshugge denne forvokste ørnen, men hvis jeg ikke gjør det blir det ikke fred å få.

Mest spennende derimot, er gripefunksjonen. Du kan plukke opp alle du måtte ønske, og skulle du tilfeldigvis kaste eller miste dem utfor kanten på en høy bygning kan det være lurt å ha en fluktrute klar slik at vaktene ikke arresterer deg. Og siden du kan klatre på nesten alle objekter, inkludert bygninger, kan du like så godt løpe over takene i skikkelig Ezio-stil.

Du kan bruke gripefunksjonen til å klatre på større skapninger for å finne et svakt punkt i stedet for å hakke løs på beina deres. I en av de større kampene skulle jeg beseire en hydra, et fryktinngytende slangebeist med tre hoder. For å gjøre dette måtte jeg klatre opp halsen for så å kutte av ett av hodene. Fire forsøk senere faller endelig det første hodet i bakken med et bras. Hydraen overlevde, men med ett hodet fattigere hadde den veldig hastverk med å komme seg avgårde.

Dragon's Dogma
Hydra. Når jeg så dette uhyret var første tanke å løpe i motsatt rettning. Det gjorde jeg forsåvidt også, men det hadde vel de fleste gjort...

Jeg hadde omtrent null forventninger til dette spillet foruten at det var japansk, og at jeg regnet med at det ville være litt mer typisk for sjangeren sin. Nå er jeg både overrasket og spent på å få prøve fullversjonen når spillet kommer i mai. Det er en liten stund til enda, og jeg håper Capcom bruker tiden godt, for selv om spillet er gøy og spennende er det langt fra ferdig. Bildeoppdateringen er noe av det verste jeg har sett, og mange ikkespillbare figurer satt seg fast i miljøene. Fikser de problemene kan Dragon's Dogma bli kjempebra, og du vil finne meg utenfor den lokale spillsjappa morgenen 25. mai.

Dragon's DogmaDragon's DogmaDragon's DogmaDragon's Dogma

Relaterte tekster

Dragon's Dogma: Dark ArisenScore

Dragon's Dogma: Dark Arisen

ANMELDELSE. Skrevet av Suzanne Berget

Jeg spente på meg sverdbeltet, slang kappen over skulderen og satte meg ned med utvidelsen Dragon's Dogma: Dark Arisen...

Dragon's DogmaScore

Dragon's Dogma

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Capcom er fulle av gode ideer, men klarer de å omsette? Vi har satt karakter på Deres nyeste rollespillprosjekt...



Loading next content