Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

WORLD OF WARCRAFT: MISTS OF PANDARIA

Den nyeste utvidelsespakken til Blizzards storspill lover å sprøyte nytt liv i det aldrene giganten. Vi har tittet på Mists of Panderia...

  • Tekst: Rasmus Lund-Hansen - GRDK

Da utvidelsespakken til det legendariske onlinerollespillet ble annonsert i fjor, var det en del av oss som rynket med øyenbrynene. Her hadde Blizzard tatt Panda-rasen, som opprinelig startet som en aprilsnarr i Warcraft 3-dagene, og bygget en utvidelsespakke rundt det faktum at du nå kan løpe rundt i Azeroth som en bjørn, og det kunne virke som Blizzard var i ferd med å gå tom for ideer.

Pandaene er også det første utvikler Chris Metzen tar for seg i presentasjonen vi får.

- Den første reaksjonen var «Pandaer? Er dette en aprilsnarr?». Ideen oppsto under utviklingen av Warcraft 3. Art director Sam Didier elsker nemlig pandaer, og tegnet dem som krigere konstant. Vi andre her i Blizzard elsket ideene, og når første april nærmet seg bestemte vi oss for å publisere bildene for moroskyld. Vi elsket virkelig figurene, og hadde et håp om at vi en dag skulle få bruke dem i et spill.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Pandaria byr på flotte landskap med Himalaya-aktige fjell som bare ber om å bli klatret.

Metzen forteller videre at pandaene egentlig skulle gjøre sitt inntog i World of Warcraft med Burning Crusade, men det ble altså ikke noe av.

- Det må virkelig understrekes at denne er en rase vi her i Blizzard har elsket i flere år, og det er på ingen måte noe vi bare har satt sammen i hastverk. Jeg mener det er en av de kuleste rasene vi har designet så langt, og de har en hel masse sjel. En perfekt kontrast til spenningene i verdenen.

Det har seg slik at Azeroth står i flammer. Konflikten som begynte med Cataclysm når nye høyder i Mists of Pandaria, og pandaene ender opp midt i alt bråket. I tidligere utvidelsespakker har handlingen fokusert på en hovedskurk. Slik er det ikke i Mists of Pandaria, hvor heller konflikten mellom Horde og Alliance står i hovedfokus.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
De varierte omgivelsene gjør det mer givende å utforske Pandaria.

Tåken som i tusener av år har skjult kontinentet Pandaria har lettet, og både Horde og Alliance har sendt ut ekspedisjoner til den mystiske landmassen. Alliance allierer seg med fiskemennene Jinyu, mens Horden favoriserer de apeaktige Hozen, noe som raskt utvikler seg til en stedfortrederkrig. Alt bråket vekker tilslutt opp en mystisk mørk kraft kalt Sha. Sha-energien livnærer seg på vold, frykt, hat og fortvilelse, og den kan også manifestere seg som fysiske skapninger. Denne truer pandaens tilværelse, og det er nettopp det du skal kjempe for i første omgang av Mists of Pandaria.

- Fra før av har vi alltid fullført historiene ved senere oppdateringer, men denne gangen gjør vi ting litt annerledes, forklarer Chris Metzen.

- Du kan se på Mists of Pandaria som avdukingen av Pandaria-kontinentet. Mindre grupper Horde og Alliance vil reise til og utforske den store øya og oppdage nye kulturer, samtidig som du er på eventyr og oppklarer Pandarias mysterier. Når du slutten, som er med i esken når du kjøper utvidelsespakken, er eventyret fullført. Det er først da vi beveger oss mot det vi har kalt 'det ville kapitelet' internt.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Denne karen har visst ikke skjønt at pandaer skal være sorte og hvite...

Oppdateringene skal nemlig sette i gang helt nye historier. Når Pandaria er reddet, og dets interne problemer løst, vil Alliance og Horde-krigen forflytte seg dit. Hovedrollen går til den klassiske striden mellom Alliance og Horde, samtidig som politiske utvikler finner sin vei til begge lagene rent historiemessigt. Konflikten vil fortsette å ta seg opp, mens en superskurk ala Lich King vil sakte men sikkert tre frem i lyset.

- Husker du da Thrall gikk av, og Garrosh ble forfremmet til høvding over Horden? Folk ble rasende da det skjedde. De ville ikke at Thrall skulle gå av, og de visste ikke hvem styggingen Garrosh var. Verken Horde eller Aliance-spillerne var særlig fornøyde. I de siste årene har Garrosh blitt en sentral figur i Warcraft-universet, en erobrer og en krigshøvding av den gamle skolen. Som begivenhetene i Mists of Pandaria når kokepunktet vil Garrosh ta en rekke upopulære beslutninger. Dette vil gjøre at horden splittes, sier Metzen.

Så i likhet med Cataclysm, der vi i den siste oppdateringen beseiret Deathwing, vil den siste oppdateringen til Mists of Pandaria gjøre klart det endelige oppgjøret med Garrosh, og både Horde og Alliance kommer til å okkupere orkenes hovedstad,Orgrimmar for å få slutt på herredømmet til Garrosh.

World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria

Men det er langt fram i fremtiden. For øyeblikket ligger fokuset på å redde Pandaria, og etablere det som spillverden. Og hva slags sted er egentlig Pandaria? Siden fjorårets annonsering på BlizzCon har Pandaria vokst fra fem til syv miljøer, og Mists of Pandaria ser ut til å bli en utvidelsespakke stappfull av innhold, mer enn tidligere utvidelsespakker.

Den visuelle stilen har hentet inspirasjon fra klassisk kinesisk arkitektur, og flere av miljøene er som lånt direkte fra en wuxia-film. Pakken har en hel masse asiatisk inflytelser, som de lyserøde blomstene på kirsebærtrærne og fjell og fjellkjeder som ligner Himalaya. Pandaria kan også by på det aller høyeste fjellet i World of Warcraft-historien, og man kan selvfølgelig nå toppen.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Da tåken lettet fikk Azeroths innbyggere se konturene av Pandaria langt ute på havet.

Valley of the Four Winds er området Panda-rasen holder til. Her finner man store åpne sletter med diverse gårder og bondeknøler, som man selvfølgelig kan hjelpe når det kommer til å løse oppgaver også videre, noe som gjør at du kan få rabatter på markedet. En av nyhetene er at du kan dyrke dine egne jorder hvor du kan plante ingredienser til matlaging. Sjefsdesigner Tom Chilton forklarte at et av målene ved Mists of Pandaria er å fjerne så mye av stresset som kommer med typisk grinding som det er vanlig å finne i MMORPG-spill.

Pandarias opprinnelige herskere, Mogu-folket holder til i det sentrale området Vale og Eternal Blossoms, et sted der en mystisk kraft. Dette er utvidelsens hovedby, og du skal hver dag beskytte den mot angrep.

Nå har det seg slik at Pandaria ikke er helt ferdig enda, men likevel ser omgivelsene kjempeflotte ut. Naturskjønne omgivelser og eksotisk arkitektur gjør seg bra, og det er mer enn bare imponerende hvordan Blizzards designerteam gang på gang klarer å skape så fantastiske visuelle opplevelser på en såpass gammel spillmotor.

BETA +