Historien i Colonial Marines tar plass rett etter handlingen i den første filmen, og vi får besøke både kjente og ukjente miljøer i Gearbox' nye spill. Jeg har ikke så veldig mye å fortelle angående historien, foruten det faktum at utvikleren har gjort alt de kan for at spillet skal stemme med resten av Alien-universet. De har til og med snakket med Ridley Scott for å sørge for at alt er på plass.
Aliens: Colonial Marines kan by på en samarbeidsmodus for opp til fire spillere, og enhver spiller kan hoppe inn og ut av spillet når man måtte ønske. Erfaringspoeng blir automatisk delt mellom spillerne, og som i Borderlands får man beholde poengene også etter man returnerer til enspilleren. I motsetning til sistnevnte derimot, vil ikke vanskelighetsgraden stige når flere spillere slår seg sammen. Det virker som Gearbox styrer Aliens: Colonial Marines mer i retningen av et actionspill enn horror, og det gir mening, for horrorspill blir ofte betydelig mindre skummelt sekundet flere spillere er involvert.
Stilmessig er spillet nesten identisk med det snart 25 år gamle kildematerialet, men med tanke på alderen har visse ting blitt oppdatert for å komme overrens med retningen dagens teknologi beveger seg. For eksempel har de svære, gamle TV-skjermene blitt byttet ut med moderne plasmaskjermer. Brian Cozzers, sjefsdesigner forteller at det er vanskelig å finne balansen mellom gammel og ny teknologi, for de vil selvfølgelig bevare den klassiske sci-fi stilen, men siden spillet er satt i framtiden kan det heller ikke se gammelt ut.
Siden Aliens: Colonial Marines er en handlingsfokusert spillopplevelse skal man se langt etter Borderlands åpne verden. Den linjeære strukturen gjør det mulig for utvikleren å investere mer tid på det visuelle, og dette er en fordel de har tatt til hjertet, spesielt når det kommer til lyseffekter. I Alien-filmene er gjerne det du ikke ser det som skremmer mest, og Gearbox har hatt dette i bakhodet da de skapte lyssettingen. Dessverre ser det ikke ut som figuranimasjonene har fått samme oppmerksomhet.
Vi fikk også titte på flerspillerdelen, som låner mye fra Valves Left 4 Dead. Det er marinesoldater mot aliens, og begge sider har unike taktikker å ta i bruk. Marinene skyter med maskingevær i førstepersonperspektiv, mens romvesene angriper i tredjeperson. Det gjør det lettere for aliens-spillere å få et overblikk over slagmarken. De kan også se gjennom vegger og gå i taket. Som tiden går vil spillere samle inn penger som kan brukes til å kjøpe nye oppgraderinger og gadgets. Allerede nå var flerspillerdelen ganske velbalansert, og kampene var intense, selv med de store forskjellene på spillemåten mellom de to lagene. Kontrollen var enkel å forstå, og minst like god som i andre Gearbox-titler. Det ble sagt at flerspillerdelen skal være koblet til enspilleren, men nøyaktig hvordan vites ikke.
Jeg kunne tenkt meg litt lenger tid med Aliens: Colonial Marines, men så langt ser det ut til å bli et artig actionspill for opp til fire spillere (i likhet med Borderlands kan man hoppe inn og ut av flerspilleren med ett enkelt knappetrykk), som holder seg såpass tro mot filmserien at den kan være lurt å se filmene på nytt for å få mest mulig ut av opplevelsen.